بهترین ژیمناستیک کار جهان | با اسطوره های ژیمناستیک دنیا و المپیک آشنا شوید

در این گزارش با بهترین ورزشکاران رشته ژیمناستیک در طول مسابقات جهانی و المپیک آشنا شوید.

  به گزارش خبرنگار ورزشی ممتازنیوز، در دهه هفتاد ژیمناست های شوروی (آندریانف و دیتیاتین) بر ژیمناستیک مردان جهان سلطه داشتند اما در آن سال ها با حضور ژیمناستهای چینی رقبای بسیار جدی پیدا کردند اما اولین نسل ژیمناستیک چینی نه تجربه ، نه اعتماد به نفس و نه شانس داشتند.

اما اسطوره ی ژیمناستیک چین در سال ۱۹۶۳ در لیوژو متولد شد ، مربی او ژانگ جیان بود اولین رقابت مهم او در مسابقات دانشگاهی بود که ۲ مدال طلای حرکات زمینی و دار حلقه را از آن خود کرد در مسابقات قهرمانی جهان که در همان سال در مسکو برگزار شد او عضو تیم ملی چین شد و او صاحب مدال برنز شد.

در جام جهانی ۱۹۸۲ در زاگرب بالاترین سطح مهارت ژیمناستیک مدرن از خود به نمایش گذاشت ، حذف حرکات اجباری در این مسابقات به نفع او بود که بتواند حداکثر توانایی و مهارت خود را نمایش دهد او در دار حلقه توانست با حرکات ابداعی خود تحسین و تعجب همگان را برانگیزد او قهرمان وقت خود یورای کورولوف اهل شوروی را پشت سر گذاشت و توانست با اقتدار ۶ مدال طلا و برنز کسب کند.

شوروی ها از آن سال به عنوان سال نمایش ژیمناستیک یاد می کنند او همچنین در خرک حلقه یک حرکت جدید به نمایش گذاشت و در آن سال تبدیل به یک ستاره بزرگ در ژیمناستیک شد، در سال ۱۹۸۳ مجارستان قهرمان جهان شد و تیم شوروی را پشت سر گذاشت، ژیمناست اهل مجارستان با ابداع حرکات تابی جدید در دار حلقه فصل جدیدی در حرکات تابی گشود.

با اولین حضور ژیمناست چینی در المپیک ۱۹۸۴ در آمریکا او با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و یک برنز به بهترین ژیمناست چین تبدیل شد او در سال ۱۹۸۵ در کانادا یک حرکت جدید در بارفیکس ابداع نمود. در جام جهانی ۱۹۸۶ ژیمناست چینی طلای مجموع، حرکات زمینی و خرک حلقه را به خود اختصاص داد و ملقب به استاد جام جهانی شد.

در المپیک ۱۹۸۸ در چین اجرای کورپیت با یک دور چرخش به طناب دار حلقه دیگر کرد و بر زمین افتاد و دچار مصدومیت شد و امتیاز پایینی کسب کرد، پس از آن سال وی از ژیمناستیک کناره گیری کرد و به تحصیل در رشته داروسازی و روانشناسی پرداخت.

بورسین شاخلین از اتحاد جماهیر شوروی در مسابقات انفرادی ژیمناستیک صاحب ۶ مدال طلا شد که تا زمانی که “وسکا” آن را بهبود دهد به عنوان بهترین رکورد المپیک در بخش مردان باقی ماند، بین سال های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۴ او به مجموع ۱۳ مدال(۷ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز ) دست پیدا کرد، رکورد ۱۳ مدال المپیک او در قسمت مردان تا مدت ها دست نیافتنی باقی ماند تا این که هموطنش ” نیکلای آندریانف” این رکورد را ترقی داد او در رقابت های جهان نیز ۱۴ مدال کسب کرد، شاخلین ۴ عنوان انفرادی را نیز در رقابت های قهرمانی جهان ۱۹۵۸ را بدست آورد.

الکساندر دیتالتین از کشور روسیه الکساندر برای نخستین بار در المپیک ۱۹۷۶ مونترال حضور یافت که به همراه تیم اتحاد جماهیر شوروی به مدال نقره تیمی دست یافت، در رقابت های انفرادی مجموع اسباب او تنها با ۵ صدم امتیاز اختلاف در رتبه چهارم المپیک قرار گرفت او سپس به مدال نقره دار حلقه رسید، در رقابت های جهانی ۱۹۷۹ او به همراه کشورش به مدال طلای تیمی دست پیدا کرد و در مجموع قهرمان شد سال بعد در بازی های المپیک مسکو او به همراه تیم شوروی قهرمان شد و موفق به دریافت ۶ مدال در یک روز گردید دستاورد داور المپیک ۱۹۸۰‌، ۸ مدال بود که یک رکوردی برای تاریخ المپیک محسوب می شود.

وراکاسلاوسکا از کشور چک اسلواکی این ژیمناست موفق شد در بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو در مسابقات ژیمناستیک، ۳ مدال طلا و یک نقره کسب کند وی در مسابقات جهانی ۲ مدال طلا و ۲ نقره نیز بدست آورد. اولگمابورت از شوروی سابق از میان ۷۱۷۳ ورزشکار شرکت کننده در بازی های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ تنها ژیمناست ۱۷ سال الگاکوبورت توانست توجه همگان را به خود جلب کند در رقابت های تیمی او با حرکات نمایشی خود در رقابت های پارالل، تحسین همگان را برانگیخت، کوربوت ۲ روز بعد در نیمه راه فینال انفرادی فاجعه به وقوع پیوست،

این ژیمناست در رقابت های میله های ناهموار مرتکب ۳ خطا شد داوران امتیاز ۵/۷ را به او اختصاص دادند و او در جایگاه ناامید کننده هفتم ایستاد بیست ساعت بعد کوربوت دوباره آمادگی خود را برای شرکت در فینال وسایل انفرادی به دست آورد او موفق شد مدال های طلای میله تعادل و رقابت های زمینی و مدال نقره رقابت های میله های ناهموار را از آن خود کند و همچنین وی در سال ۱۹۷۶ موفق شد مدال طلای رقابت های تیمی و نقره میله تعادل را به دست آورد.

جورجس مپیز از کشور سوئیس جورجس از سن ۱۹ سالگی و از بازی های ۱۹۲۴ پاریس زندگی طولانی ورزش خود را آغاز کرد او در ۹ رویداد مختلف شرکت کرد که شامل بالا رفتن از طناب می شد که در قالب تیم ملی سوئیس موفق به کسب یک مدال برنز شد.

در سال ۱۹۲۸ او برترین ژیمناست جهان به حساب می آمد او پس از اینکه وی در پارالل عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت توانست عنوان قهرمانی رقابت های جامع را از آن خود کند او موفق شد مدال طلای بارفیکس و مدال طلای تیمی این رقابت ها را نیز از آن خود کند جورجس موفق شد یک مدال نقره دیگر در رقابت های خرک را از آن خود کند. در بازی های المپیک ۱۹۳۲ لس آنجلس به خاطر اینکه او تنها ژیمناست سوئیسی بود تنها می توانست در مسابقاتی که جواز حضور در آنها را پیدا کرده بود شرکت کند در آن مسابقات او تنها توانست مدال نقره مسابقات زمینی را از آن خود کند در بازی های المپیک ۱۹۳۶ او در سن ۳۱ سالگی موفق شد یک مدال در رقابت های زمینی، یک مدال در رقابت های تیمی و عنوان هشتمی رقابت های پرش از خرک را از آن خود کند با این مدال ها او جمع مدال های خود را به عدد ۸ رساند، ۴ طلا، ۳ نقره و یک برنز و او بقیه عمر خود را به آموزش ژیمناستیک به جوانان اختصاص داد.

ویتالی شربو از بلاروس در بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلون ویتالی ژیمناست ۲۰ ساله اهل مینسک با مدال های طلایی که کسب کرد نام خود را در تاریخ المپیک جاودانه ساخت او ابتدا موافق شد در رقابت های تیمی مدال طلا را کسب کند سپس موفق شد مدال طلا رقابت های جامع را بر گردن آویخت در ۲ آگوست اوگام به فینال اسبابهای انفرادی نهاد، او در این روز موفق شد مدال طلای اسبابهای پارالل پرش از خرک، دار حلقه و خرک را از آن خود کند به ثبت برساند، شربو همچنین اولین ورزشکاری است که توانست ۶ مدال طلای المپیک را از آن خود کند. در المپیک ۱۹۹۶ آتدانتا او توانست ۴ مدال برنز کسب کند.

نادیا کومانچی نادیا الناکومانچی ژیمناست رومانیایی برنده ۵ مدال طلای مسابقات ژیمناستیک المپیکو نخستین ژیمناستی است که توانست در مسابقات المپیک امتیاز کامل ۱۰ را کسب نماید. وی در المپیک سال ۱۹۷۶ در مونترال کانادا جمعاً ۵ نشان شامل مدال طلا و یک نقره و یک برنز دریافت کرد و ۵ سال بعد در المپیک ۱۹۸۰ در مسکو نیز به ۲ مدال طلا در حرکات زمینی و چوب موازنه و یک مدال نقره در مجموع انفرادی و یک نقره تیمی دست یافت.
در حال حاضر چینی ها در رشته ژیمناستیک سلطه دارند و آنها امید زیادی به کسب مدال های رنگارنگ المپیک لندن دارند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.