با این توصیه ها می توانید آشپزخانه تان را امن کنید

شواهد و نشانه ها نشان می دهند که برای خانم های خانه دار بیشترین اتفاق ها و آسیب ها در آشپزخانه می افتد که از جمله این سوانح و اتفاقات مسایلی مثل آسیب های سوختگی و افتادن و… است.

با این توصیه ها می توانید آشپزخانه تان را امن کنید و کمتر از هر وقت دیگری در معرض خطر قرار بگیرید. فراموش نکنید، هیچ کار خانه داری ارزش آسیب دیدن شما را ندارد.

۱ بهترین محافظ ها را انتخاب کنید و لباس مناسب بپوشید. همیشه موقع کار در آشپزخانه، به خصوص کارهایی که به سرپا ایستادن طولانی شما نیاز دارد، کفش مناسب بپوشید. کفش باید رویه محکم و کمی پاشنه داشته باشد تا علاوه بر اینکه از پای شما در برابر افتادن چاقو یا وسایل سنگین دیگر محافظت می کند، مانع کمردرد شما هم بشود. یک روپوش مناسب و آستین بلند، می تواند از کثیف شدن لباس هایتان جلوگیری کند و در عین حال، جلوی پاشیدن روغن روی بدنتان را هم بگیرد.

۲ خانه تان را از آلودگی ها دور کنید. برای مبارزه با آلودگی در آشپزخانه باید مرتب دست هایتان را بشویید. یک مایع دستشویی کنار سینک قرار دهید و قبل و بعد از هر کاری دست هایتان را بشویید. تخته برش گوشت و سبزیجات را هم باید مرتب شست وشو دهید. دستگیره یخچال و ماکروویو، پیچ های گاز، شیرآلات و دستگیره ها از عوامل مهم انتشار آلودگی هستند.

۳ همیشه خونسردی تان را حفظ کنید مثلا وقتی چیزی آتش می گیرد اول از همه باید خونسردی خود را حفظ کنید. هیچ وقت آب روی آتش نریزید، چون ترکیب آن با روغن می تواند خطرناک شود. اگر جایی آتش گرفت بهترین راه این است که در قابلمه را روی آن بگذارید. آتش خفه خواهد شد و به سرعت و بی خطر خاموش می شود. اگر آتش زیاد بود، خانه را ترک کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

۴ بهترین کار این است که همیشه از منطقه خطر دوری کنید. برای مثال دمای بین ۴ تا ۶۰ درجه سانتیگراد، دمای خطرناک برای مواد غذایی است. باکتری ها در این دما در غذاها رشد می کنند و باعث فساد آنها می شوند. این دما درست همان دمایی است که آشپزخانه در روزهای تابستان دارد، پس برای جلوگیری از رشد باکتری ها، وقتی غذا خنک شد، بلافاصله آن را در یخچال قرار دهید.

برای آنکه دیوارهای خانه جدیدتان پاک پاک باشد

تابستان برای خیلی از ما فصل اسباب کشی است. به طور معمول خیلی از خانم های خانه دار ترجیح می دهند، قبل از اینکه وارد خانه جدید شوند دیوارهای آن خانه را رنگ بزنند تا از شر لکه های زشت و کثیف روی دیوارها خلاص شوند.

اما باید این را بدانید که اگر بلد باشید چطور لکه ها را از روی دیوار پاک کنید، می توانید بدون اینکه زحمت و هزینه رنگ آمیزی دیوارها را تقبل کنید، دیوارهای تمیزی داشته باشید.

دیوارهایی که کنار پنجره قرار دارد، به مرور به خودشان دوده می گیرند و سیاه می شوند، بهترین وسیله برای تمیز کردن دیوارهایی که دوده گرفته، بخار آب است. اگر بخارشو دارید آن را روی دیوار بکشید.

اگر این وسیله را ندارید، می توانید مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید، اسکاچ را در آن فرو ببرید و روی دیوار بکشید و بلافاصله کف مایع را با یک دستمال خشک پاک کنید.

اما در مورد دیوارهایی که تابلوی نقاشی بچه ها بوده و آثار مداد رنگی و مداد شمعی روی آنهاست بهتر است جوش شیرین را با کمی آب به شکل خمیر درآورید و به وسیله یک پارچه تمیز، روی لکه ها بمالید. جوش شیرین به راحتی اثر مداد شمعی را پاک می کند و رنگ دیوارها را هم خراب نمی کند.

در مورد خط های مدادی هم اگر پاک کن را روی دیوار بکشید، نوشته هایی که با مداد روی دیوار نقش بسته به راحتی پاک می شوند. فقط توجه کنید: بعد از چند بار پاک کن کشیدن، پاک کن را روی یک کاغذ سفید بکشید تا تمیز شود تا روی دیوار لکه نیندازد.

در مورد لک های جوهر بهتر است از آبلیمو استفاده کنید یعنی کمی آبلیمو را در افشانه بریزید و روی دیوارها اسپری کنید. بگذارید چند دقیقه بماند تا جوهر در آبلیمو حل شود و بعد با یک پارچه مرطوب جوهر را پاک کنید.
        
    
    
روزنامه شرق

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.