با این مزاج فشارخون‌تان در خطر است

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

اضافه وزن دارید، زود گر می‌گیرید، زیاد احساس تشنگی می‌کنید، تمایل زیادی به خوردن تنقلات شور دارید؟ اگر شما هم این حالات و موقعیت‌ها را تجربه کرده‌اید این مطلب را از دست ندهید شما باید مزاج‌تان را بررسی کنید.

اضافه وزن دارید، زود گر می‌گیرید، زیاد احساس تشنگی می‌کنید، تمایل زیادی به خوردن تنقلات شور دارید؟ اگر شما هم این حالات و موقعیت‌ها را تجربه کرده‌اید این مطلب را از دست ندهید شما باید مزاج‌تان را بررسی کنید. اگر همه علائم و نشانه‌هایی که به آن اشاره کردیم را در خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان سراغ دارید به احتمال خیلی زیاد شما هم در گروه اشخاص دموی‌مزاج قرار می‌گیرید. اگر می‌خواهید بدانید درمانگران طب سنتی برای ایجاد تعادل و توازن در اخلاط چهارگانه بدن چه توصیه‌هایی دارند، این مطلب را بخوانید و برای پیشگیری و درمان غلبه دم در بدن‌تان با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

تپل‌های خوش‌اخلاق این مزاج را دارند

یکی از بارزترین ویژگی اشخاص دموی‌مزاج اضافه‌وزن و سنگینی ظاهری‌شان است که آنها را  از دیگر اشخاص متمایز می‌کند. البته نباید فراموش کرد اضافه‌وزن آنها تنها ملاک دموی مزاج بودن‌شان نیست. اشخاص بلغمی‌مزاج نیز غالبا به چاقی و اضافه وزن دچارند و این مسئله نمی‌تواند فاکتوری کامل برای شناسایی اشخاص دموی‌مزاج باشد. اکثر اشخاص دموی‌مزاج مانند بلغمی‌مزاج‌ها چهار‌شانه و درشت هیکل می باشند اما تفاوت‌شان این است که چهره آنها برافروخته و غالبا سرخ‌رنگ است. این گروه اگرچه به خاطر سنگینی و اضافه وزنی که دارند به نظر کم‌تحرک می‌رسند اما برخلاف بلغمی‌ها پرتحرک می باشند و در فعالیت‌های اجتماعی پرجنب و جوش حاضر می‌شوند. آنها خوش‌مشرب، اهل بگو و بخند و خوش‌اخلاقند و تمایل زیادی به رفتن پیک‌نیک و گردش‌های بیرون از شهر دارند. این ویژگی اشخاص دموی‌مزاج که دارای مزاج گرم و تر می باشند سبب می‌شود تا بتوان آنها را در گروه نشاط‌آورترین اشخاص روی کره زمین جای داد.

چرا باید غلبه دم را کنترل کرد

افرادی که مزاج گرم و تر دارند و در گروه دموی‌مزاج‌ها قرار می‌گیرند باید برای کنترل اخلاط بدن و ایجاد تعادل میان اخلاط چهارگانه بدن‌شان با متخصص طب سنتی مشورت کنند. مردان و زنان دموی‌مزاج در صورتی که با غلبه و افزایش خلط دم در بدن‌شان روبه‌رو شوند علائمی مانند سرخی‌ چشم‌ها، سرخی پوست بدن به ویژه در ناحیه صورت، خارش بدن به ویژه در ناحیه بالاتنه و کتف‌ها را تجربه می‌کنند. یکی دیگر از نشانه‌های افزایش خلط دم در بدن پرخون‌شدن رگ‌ها و برجسته‌تر شدن آنها در بدن است. به این ترتیب فرد با افزایش خلط دم در نقاط مختلف بدنش با پری نبض یا نبض زدن مواجه می‌شود. فشار خونش بالا می‌رود و همه اینها می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت او به همراه داشته باشد بنابراین درمانگران طب سنتی همواره توصیه می‌کنند با اصلاح شیوه‌ زندگی و برنامه غذایی‌ به سبک طب سنتی می‌توان برای ایجاد تعادل و پیشگیری از غلبه اخلاط بدن اقدام کرد. 

اینها را به سبد غذای‌تان اضافه کنید

اگر در جمع خانواده شما هم یک فرد دموی‌مزاج وجود دارد می‌توانید با اصلاح برنامه غذایی‌ و گنجاندن برخی از خوراکی‌های طبیعی و گیاهان دارویی در رژیم غذایی آنها به کنترل غلبه دم کمک کنید. بهترین برنامه غذایی برای مردان و زنان دموی‌مزاج گنجاندن غذاها و خوراکی‌هایی است که طبع آنها خنک و سرد است. از میان این غذاها مصرف خورش آلو، آش انار، آب زرشک، انواع مرکبات و ماست در وعده‌های غذایی و میان‌وعده این اشخاص می‌تواند به کاهش میزان دم در بدن‌شان کمک کند. گنجاندن عدس و غذاهایی که مزاج سرد و خشک دارند هم برای این اشخاص بهترین گزینه است ضمن آنکه خوردن شربت خاکشیر، شربت تخم بالنگ، شربت قدومه شیرازی به صورت ناشتا برای اشخاص دموی‌مزاج به کاهش حرارت داخلی‌شان کمک می‌کند ضمن آنکه عملکرد داخلی روده‌هایشان که یکی از شکایت‌های اشخاص دموی‌مزاج است را سرعت می‌بخشد. 

این پرهیز غذایی را فراموش نکنید

مهم‌ترین نکته‌ای که در برنامه غذایی اشخاص دموی‌مزاج باید رعایت کنید این است که مصرف غذاها و خوراکی‌های گرم و تر با عوارضی نظیر افزایش حرارت داخلی، گرگرفتگی، بی‌قراری، سوزش ادرار، آفت دهان، افزایش خارش و سرخی پوست آنها همراه است. در حقیقت مصرف این خوراکی‌ها سبب تشدید علائم و نشانه‌های غلبه‌ خلط دم در بدن‌شان می‌شود بنابراین این گروه باید تا حد ممکن از مصرف این غذاها پرهیز کنند.

مردان و زنان دموی‌مزاج بهتر است از مصرف انواع بیسکویت‌، ماکارونی و پاستا، گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، اردک و تخم این پرندگان پرهیز کنند حتی مصرف سبزیجات و میوه‌هایی که طبع گرم و تر دارند مانند زیتون، هویج، شلغم، انجیر و ترب نیز بهتر است در برنامه و رژیم غذایی آنها به حداقل ممکن برسد.

 بهتر بشناسید

اگر علائم ظاهری اشخاص دموی‌مزاج مثل سرخی پوست و اضافه وزن را دارید اما هنوز مطمئن نیستید که در این گروه جای می‌گیرید یا نه به علائم زیر توجه کنید. غالب اشخاص دموی‌مزاج این حالت‌ها و علائم را در بدن خود تجربه می‌کنند:

*احتمال خونریزی از بینی در اشخاص دموی‌مزاج در مقایسه با دیگران بیشتر است.

*مردان و زنان دموی‌مزاج در مقایسه با دیگران زودتر احساس تشنگی می‌کنند و رطوبت دهان‌شان خیلی سریع کم می‌شود. این اشخاص تمایل زیادی به خوردن خوراکی‌ها و تنقلات شور و شیرین دارند.

*تمایل مردان و زنان دموی‌مزاج به خوردن انواع ادویه و شیرینی‌جات سبب می‌شود که این گروه غالبا از گر‌گرفتگی و خارش و جوش‌ شکایت کنند. رنگ پوست و چشم این گروه متمایل به سرخی است.

اگر عاشق ادبیات و موسیقی میباشید

افراد دموی‌مزاج علاوه بر آنکه ویژگی‌های ظاهری خاصی دارند خصوصیات رفتاری و روانی ویژه‌ای نیز دارند که این ویژگی‌ها در غالب مردان و زنانی که با غلبه خلط دم در بدن روبه‌رو می باشند دیده می‌شود. این گروه علاقه زیادی به مطالعه دارند. ادبیات و موسیقی از جمله حوزه‌های مورد علاقه آنهاست. آنها استعداد زیادی در شاعری دارند و اصولا بسیار خوش‌صحبت و خوش‌مشرب می باشند. اکثر اشخاص دموی‌مزاج خونگرم و گرم می باشند و به مهربانی مشهورند. این اشخاص بلند پروازند و دوراندیشی زیادی در برنامه‌ریزی‌ها و اهداف‌شان دارند. یکی دیگر از ویژگی این اشخاص شجاعت و اعتماد به نفس آنهاست که ریسک‌پذیری‌شان را بالا می‌برد. آنها به راحتی می‌توانند در شرایط بحرانی و سخت با تصمیم‌گیری‌های منطقی و درست شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. این اشخاص اگر چه به خاطر ظاهرشان منفعل به نظر می‌رسند اما چالاک و پرانرژی می باشند و نظم در زندگی‌ آنها جایگاه پررنگی دارد.

۱ + ۵  توصیه طلایی برای دموی‌ها 

اگر تصمیم دارید با اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی مزاج‌تان را کنترل کنید بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید: 

*پیاده‌روی و نرمش روزانه را در اولویت قرار دهید.

*دست‌کم هفته‌ای یک بار شنا کنید.

*سعی کنید در هفته ۳ تا ۴ بار از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو استفاده کنید.

*به موقع به تختخواب بروید و صبح اول وقت از خواب بیدار شوید.

*تا۷ ساعت خواب برای شما مناسب است. هرگز بیشتر از ۷ ساعت در طول شبانه‌روز نخوابید.

*مصرف سبزیجات و میوه‌ها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید اما مراقب باشید سراغ میوه‌ها و خوراکی‌های با طبع گرم نروید.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.