با این گیاهان آلرژی فصلی را درمان کنید

فروردین ۱۴۰۳

مطالعات نشان میدهد مصرف ویتامین ها و استفاده از گیاهانی مانند بادرنجبویه و زردچوبه در کاهش علائم آلرژی فصلی مناسب است.

دکتر نصیر دهقان پزشک و پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طبق تعریف، آلرژی یک واکنش افزایش یافته سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف است که می تواند شامل بعضی غذاها، بعضی داروها، گرد و غبار هوا، گرده گیاهان، مو و پر حیوانات و نیش حشرات باشد. این مواد آلرژی زا می توانند در اشخاص مختلف سبب ‌شوند تا سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شده و علائم حساسیتی را در بدن ایجاد کند.

وی افزود: آلرژی‌ها یا حساسیت های فصلی، یکی از شایع ترین انواع آن ها است که بسیاری از اشخاص در فصل بهار و پاییز مبتلا می‌سازد.اصولا هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژی زا بیشتر باشد، احتمال ایجاد علائم افزایش می یابد. بررسی الگوی تغذیه ای اشخاص و الگوی زندگی، میزان خواب و بیداری و استرس های روزانه فرد در درمان حساسیت فصلی باید مورد توجه قرار بگیرند. 

دهقان تصریح کرد: از علائم آلرژی می توان به آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه، گرفتگی بینی، عطسه، خارش، قرمزی و تورم پوست و حتی ایجاد اشکال در تنفس اشاره کرد؛ این علائم بسته به نوع عامل آلرژی زا و اشخاص مختلف متفاوت می باشند.

وی گفت: آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی آغاز می‌شوند، البته ممکن است در هر سن دیگری نیز آغاز شوند. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابند، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کنند. می توان با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها زیر نظر پزشک معالج، آلرژی ها را کنترل نمود. افرادی که به حساسیت فصلی دچار شده اند و یا سابقه ابتلا به آن را دارند، بهتر است از سیگار، انواع ادویه‌ها، غذاهای تند و بودار، خوراکی‌های فرآوری‌شده و غذاهای سرخ‌کردنی دوری کنند. 

توصیه می کنیم: که این اشخاص نوشیدن مایعات روزانه خود را افزایش دهند زیرا ملاحظه شده این اقدام در کاهش علائم و عوارض حساسیت های تنفسی فصلی موثر است. نتیجه مطالعات نشان می دهد مصرف ویتامین های B، C و K  می تواند در کاهش علائم حساسیتی موثر باشد؛ هم چنین استفاده از گیاهانی مانند بادرنجبویه، زردچوبه، شاه تره و دارچین نیز در کاهش علائم موثر می باشند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.