با جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم

یک عضو گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ارایه تحلیلی از وضعیت اقتصادی موجود و وظیفه ما در قبال این وضعیت گفت: وضعیتی که در آن قرار داریم حقیقتا وضعیت جنگ نابرابر اقتصادی است که در آن تحریم دلار مطرح است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدحسین میرمعزی عضو شورای عالی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در نشستی با عنوان نظریه‌پردازی نظام اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم طی سخنانی خاطرنشان کرد: امروز در وضعیت جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم که در آن تحریم دلار مطرح است زیرا معاملات ما با دلار انجام می‌شود بنابراین با شرایطی که به وجود آمده کار برای انجام مبادلات اقتصادی سخت شده است.

وی با بیان اینکه شبکه پولی دنیا آنچنان سامان داده شده که بتوانند این تحریم‌ها را مدیریت کنند گفت: امروز در برابر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که مقام معظم رهبری این جنگ را پنج سال پیش رصد کردند و هشدارهای لازم را به مردم و مسوولان فرمودند.

این استاد اقتصاد اسلامی افزود: بخش عمده این مسایل و مشکلات اقتصادی خارجی است گرچه ممکن است یکسری تسویه‌حساب‌های سیاسی هم باشد اما مشکل اصلی، تحریم اقتصادی خارجی است که پیش‌بینی می‌کنند چند سال این جنگ ادامه داشته باشد.

میرمعزی با اشاره به رهنمودها و هشدارهای مقام معظم رهبری در مواجهه با این جنگ نابرابر و پشت سر گذاشتن آن افزود: ایشان چند سال پیش بحث اصلاح الگوی مصرف را مطرح کردند. باید باور کنیم بیش از نصف مصرفی که داریم بیش از حد نیاز است در حالی که می‌توانیم این مشکل را با قناعت و ساده‌زیستی پشت سر بگذاریم همه گرفتاری‌ها به خاطر عدم ساده‌زیستی ما است.

وی ادامه داد: هشدار دیگر ایشان تاکید بر کار و تلاش مضاعف بود و در سال بعدی بحث جهاد اقتصادی را مطرح فرمودند. به هر حال ما در برابر چنین جنگی باید زیاد کار کنیم و در راه خدا ایثار کنیم و بدانیم که حقیقتا به اسلام حمله شده آن هم از نوع اقتصادی آن.

این عضو شورای عالی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت با بیان اینکه امسال نیز مقام معظم رهبری بحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مطرح کردند افزود: اگر مصرف ما از کالاهای داخلی باشد نیازمان به ارز کم می‌شود و بر این اساس توانسته‌ایم محاصره و جنگ اقتصادی را دور بزنیم. این جنگ برای کسی سخت است که به دلار نیاز داشته باشد اگر ما تولیدات و کالاهای داخلی را مصرف کنیم نیازی به دلار نداریم که بخواهیم از باب آن ضرر کنیم.

میرمعزی تصریح کرد: اگر این رهنمودها را عملی کنیم تهدید تحریم را به فرصت تبدیل خواهیم کرد و اگر هشیار باشیم از آن به عنوان پلکان ترقی استفاده خواهیم کرد و در این صورت اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی خواهد بود که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: عنصر فرهنگی اقتصاد مقاومتی، فرهنگ جهاد است همانگونه که روحیه جهاد در مردم و مسوولان ما در زمان جنگ عامل پیروزی کشورمان گردید و امروز ما روی پای خود ایستاده‌ایم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.