با حفظ سنت‌ها، اقتدار حوزه را حفظ کنیم

اگر می خواهیم اقتدار حوزه حفظ شود، باید اساس و سبک سنتی حوزه حفظ شود و در این باره نصایح و رهنمود های رهبری، مراجع، علما و بزرگان را عملی کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ آیت‌الله رضا استادی، صبح امروز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ضمن تقدیر از حضورآیت الله العظمی مکارم شیرازی و دیگر بزرگان اساتید حوزه در این جلسه، اظهار داشت:‌ما مدیون بزرگانی چون آیات عظام حائری یزدی، بروجردی و امام خمینی هستیم که در تاسیس و تقویت حوزه علمیه قم نقش بسیار پر رنگی داشتند.
وی افزود: با زحمات این بزرگان بود که امروز بستر برای تحصیل و تدریس ما در حوزه های علمیه فراهم شد.
دبیر شورای عالی حوزه ادامه داد: امروز هم کمک‌های شایان توجه رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم به حوزه های علمیه در این راستا است تا ما به هدف اصلی خود برسیم،
آیت الله استادی خاطر نشان کرد: طلاب جوان بدانند هر کسی که در حوزه به توفیقی رسیده است با درس خواندن و پیگیری در تحصیل بوده، چرا که یک روحانی که سواد کافی نداشته و مهذب نباشد، اساسا نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.
وی افزود: طلاب نباید یک روز هم از درس عقب بمانند؛ در احوالات مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) آمده که ایشان حتی در ایام بیماری هم دست از درس نکشیده‌اند، و این‌گونه به توفیقات فراوان نائل شده‌اند.

تاکید بر پیروی از سیره بزرگان
امام جمعه قم لزوم تنظیم ساعات درسی به منظور عقب نیفتادن از دروس را مورد تاکید قرار داد و گفت : باید در درس خواندن از سیره و الگوی بزرگان حوزه پیروی کنیم و بدانیم که با درست درس خواندن می توانیم به مراتب عالی برسیم.
آیت الله استادی همچنین با تاکید بر اهمیت مباحثه ابراز داشت : علمای بزرگ ما هم مباحثه داشتند؛ طلاب فکر نکنند که صرف درس خواندن کافی است، بلکه باید هم خوب درس بخوانند و هم به مباحثه و مطالعه و یادداشت برداری توجه کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه، لزوم توجه به مباحث اخلاقی در حوزه را یادآور شد و افزود مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه در آغاز درس خود حدیثی می خوانند که می‌بایست اساتید نیز این شیوه را مورد توجه قرار دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت:‌خوب است طلاب در انتخاب درس‌ها مشورت کنند و بدانند لزوما دروس شلوغ، دروس خوبی نیستند.
دبیرشورای عالی حوزه‌های علمیه ‌‌خاطرنشان کرد: درس های پر جمعیت مربوط به دروس مراجع معظم تقلید است، وگرنه درس شلوغ برای سطوح عالی جوابگو نیست.

برای بالندگی حوزه آمده ایم
وی با بیان این‌که هدف شورای عالی و مدیریت حوزه، خدمت به همه طلاب است: گفت: این مجموعه آمده تا بستری را برای درس و تحقیق بهتر و بالندگی بیشتر حوزه های علمیه فراهم کند.
آیت الله استادی تصریح کرد طبعا هر برنامه ای بی ایراد نیست، گاهی مراجع عظام نیز به برخی برنامه ها ایراد گرفته اند که تصحیح شده است.
وی ادامه داد: عموم حوزویان مارا خدمت‌گزار خود بدانید و این طور نباشد که فکر کنند عده ای قرار است بر حوزه حکومت کنند.
دبیر شورای عالی حوزه‌ با اشاره به دیدار اخیر اعضای شورا با مقام معظم رهبری، گفت: ایشان در این دیدار بر لزوم پرهیز از دیوان سالاری تاکید کردند؛ بر این اساس به دنبال اصلاح امور هستیم.

حوزه‌های شهرستان‌ها گرفتار تشکیلات عریض و طویل نشوند
وی افزود در مراکز شهرستانی نیز باید به تعدا د افراد مورد نیاز جذب صورت گیرد و گرفتار تشکیلات عریض و طویل نشوند که بعدا با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار تقلید بر لزوم پرهیز از تشکیلات وسیع و نیز حس استقلال حوزه تاکید دارند.
آیت الله استادی در خاتمه گفت: اگر می خواهیم اقتدار حوزه حفظ شود، باید اساس و سبک سنتی حوزه حفظ شود و در این باره نصایح و رهنمود های رهبری، مراجع، علما و بزرگان را عملی کنیم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.