با خوردن بستنی دندان درد می‌گیرید؟

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

حساسیت دندان ها


هر گونه مشکلی در دندان ها می تواند سبب ناراحتی فرد شود و در زندگی او اختلال ایجاد کند. یکی از این مشکلات که اشخاص بسیاری به آن مبتلا می شوند، حساسیت دندان هاست.


درد دندان

حساسیت دندانی زمانی آغاز می گردد که دندان ها به محرک های محیطی مانند سرما، گرما، غذاهای ترش یا شیرین واکنشی شدیدتر از حالت طبیعی نشان دهند و به دنبال آن درد و ناراحتی به وجود آید.

بیشتر بیماران از حساسیت به سرما شکایت دارند، اما حساسیت و درد ممکن است به وسیله مسواک زدن، مصرف نوشیدنی گرم، شیرینی ها، غذاهای ترش و… نیز ایجاد شود. البته بیماران نسبت به محرک ها واکنش متفاوتی نشان می دهند.

چرا دندان ها حساس می شوند؟

عاج دندان از ساختار های میکروسکوپی به نام توبول های عاجی تشکیل شده که در قسمت تاج دندان توسط مینا و در ریشه توسط سمنتوم پوشانده شده است. توبول ها از یک سو با پالپ دندان که حاوی اعصاب حسی است در ارتباط می باشند و از طرفی با مینا و سمنتوم مرتبط اند.

زمانی که مینا و سمنتوم در اثر سایش، شکستگی یا پوسیدگی آسیب ببینند، عاج دندانی پوشش خود را از دست می دهد. در این شرایط محرک ها به طور مستقیم با عاج در ارتباط اند و سبب جابجایی و حرکت سریع مایع داخل توبول ها می شوند. این حرکت سبب تحریک پایانه های اعصاب دندانی و ایجاد دردی تیز و کوتاه می گردد.

از طرفی عامل اصلی سفیدی رنگ دندان ها، ضخامت میناست. با کم شدن یا از بین رفتن ضخامت مینا، عاج زیرین که زرد رنگ است نمایان می گردد. در نتیجه با از دست رفتن مینا در دندان ها علاوه بر ایجاد درد و ناراحتی، زیبایی دندان ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

برخی اشخاص عادت به مصرف غذاهای ترش مانند لواشک، آبلیمو و… دارند. اسید موجود در غذاهای ترش سبب از بین رفتن مینای نازک موجود در طوق دندان ها می گردد و این ساییدگی شیمیایی زمینه ساز حساسیت دندانی می گردد

کدام دندان ها حساس ترند؟

یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد حساسیت دندانی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است که این عادت منجر به تشکیل لایه میکروبی بر روی دندان ها خواهد شد. در اثر فعالیت میکروب ها اسیدی تولید می گردد که روند تخریب مینا را تسریع می کند و به دنبال آن پوسیدگی دندان رخ می دهد. با گسترش پوسیدگی به عاج، محرک های دهانی به طور مستقیم روی عاج تاثیر می گذارند و دندان حساس می گردد که به صورت ایجاد درد در برابر سرما و گرما بروز می کند.

از طرفی تجمع پلاک و جرم بر سطح ریشه دندان می تواند سبب تحلیل لثه شود و تحلیل لثه نیز سبب از بین رفتن سمنتوم و نمایان شدن ریشه دندان می گردد که این روند منجر به ایجاد حساسیت دندانی می گردد.

همچنین مسواک زدن غیراصولی و محکم سبب از بین رفتن مینا و سمنتوم در ناحیه طوق دندانی می گردد. در نتیجه به تدریج این ناحیه، ظاهری گود و تورفته پیدا خواهد کرد.

کدام بیماری ها دندان را حساس می کنند؟

عادت های دهانی مانند دندان قروچه را نیز نباید نادیده گرفت. دندان قروچه عادتی است که سبب ساییدن دندان ها روی هم می گردد. فشار حاصل از سایش دندان ها، سبب سایش مینای دندان و در نتیجه از بین رفتن پوشش عاج می گردد.

در نهایت بعضی درمان های دندان پزشکی مانند جرم گیری، جراحی لثه، ترمیم دندان ها، قرار دادن روکش و استفاده از سفیدکننده های دندانی نیز درجه هایی از حساسیت دندان ها را به دنبال دارند که البته موقت و گذراست.

کدام خوراکی ها دندان را حساس می کنند؟

برخی اشخاص عادت به مصرف غذاهای ترش مانند لواشک، آبلیمو و… دارند. اسید موجود در غذاهای ترش سبب از بین رفتن مینای نازک موجود در طوق دندان ها می گردد و این ساییدگی شیمیایی زمینه ساز حساسیت دندانی می گردد.

از تشخیص تا درمان

در موارد حساسیت خفیف، پیشنهاد های آموزشی شامل استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت (حاوی استرانسیوم کلراید، پتاسیم کلراید یا نیترات)، مسواک هایی با الیاف نرم که از آوردن فشار به لثه حساس و عاج برهنه جلوگیری می کند و عدم استفاده مکرر از غذا و نوشیدنی های اسیدی است.

در مواردی که حساسیت دندانی همراه با دندان قروچه ملاحظه شده است، استفاده از نایت گارد (محافظ شبانه دندان ها) به بیماران پیشنهاد می گردد

توصیه می گردد برای پیداکردن سبب حساسیت به دندان پزشک مراجعه شود. دندان پزشک با توجه به سبب حساسیت، درمان های متفاوتی را پیشنهاد می دهد و در صورت وجود حساسیت به سبب نمایان شدن عاج، پوشاندن آن با مواد ترمیمی همرنگ دندان پیشنهاد می گردد.

در شرایطی که تحلیل لثه وجود دارد، درمان شامل جراحی لثه است.

در مواردی که حساسیت دندانی همراه با دندان قروچه ملاحظه شده است، استفاده از نایت گارد (محافظ شبانه دندان ها) به بیماران پیشنهاد می گردد.

در صورت وجود پوسیدگی، درمان سریع تر آن الزامی است. اخیرا استفاده از لیزر نیز نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته است. لیزر با انعقاد پروتئین ها دهانه توبول ها را می بندد و از طرف دیگر بر فعالیت اعصاب دندانی موجود در پالپ دندان تاثیر می گذارد و در نتیجه سبب کاهش حساسیت دندانی می گردد.

در نهایت در صورت وجود حساسیت با شدت بالا، ممکن است با تشخیص اندودنتیست، درمان ریشه انجام شود.

بخش سلامت ممتاز


منبع:  هفته نامه سلامت – کتر ساینا شمس‌زاده، دندان‌پزشک و پژوهشگر دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط:

چرا دچار حساسیت دندان می‌شویم؟

راه های کاهش حساسیت دندان ها

حساسیت دندان دردناک است

چرا باید نخ دندان بکشیم؟

چطور جلوی دندان‌قروچه را بگیریم؟

خمیردندان ضدجرم را بسیار نزنید

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.