با دستکاری علامت ها؛مردم و فعالان اقتصادی گمراه می شوند

رییس اسبق کانون صرافان گفت: پاسخ مثبت در بازار سرمایه به مذاکرات داده شده است؛ همین‌که قیمت ارز بالا نمی‌رود و متوقف شده است، خوشبینی به بازار را نشان می‌دهد.

با دستکاری علامت ها؛مردم و فعالان اقتصادی گمراه می شوند

به گزارش ممتاز نیوز، قیمت دلار در بازار ارز همچنان تحت تاثیر اخبار مذاکرات برجامی وین در شرایط نزولی به سر می‌برد. دلار بر مبنای تازه ترین آمارها به زیر مرز ۲۸ هزار تومان هم آمد و در حدود ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار قیمت دارد. در این شرایط، بازار ارز فعلا متاثر از اخبار برجامی با حضور فروشندگان فعال است، اما خریداران هم در انتظار و کمین نشسته‌اند.

نرخ دلار در دی ماه چقدر ریخت؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دی‌ماه قیمت دلار در بازار آزاد تهران کاهش قابل توجهی داشته است. در ۱۰ روز آغازین دی ماه که کارشناسان بازار ارز از آن با عنوان بازه ثبات یاد می‌کنند، نرخ دلار از سطح قیمتی ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان به رقم ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید، اما با شروع روزهای میانی ماه و با انتشار اخبار مثبت در زمینه مذاکرات ایران و گروه ۱+‌۴ و همچنین اخباری مبنی بر تقویت بازار ارز توسط بازارساز، نمودار قیمتی شاخص ارز شیب تندی به خود گرفت و دلار شاهد کاهش قیمت از سطح ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان تا رقم ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان بود. بر همین اساس، در روزهای پایانی دی‌ماه سال جاری دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تا ۲۷ هزار و  ۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

برخی از تحلیلگران، روند کاهشی نرخ ارز را در نتیجه انتظارات مثبت جامعه و بازار از چشم‌انداز سیاست خارجی کشور عنوان می‌کند. این گروه معتقدند در صورت ادامه انتشار اخبار مثبت و نزدیک‌ترشدن به حصول توافق جدید، بازار ارز تهران در ماه‌های آتی می‌تواند شاهد ریزش‌های بیشتری نیز باشد.

از طرف دیگر، سخنانی مبنی بر آزاد شدن بدهی‌های میلیارد دلاری بلوکه شده ایران در کشورهای عراق و کره و همچنین سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر بهبود اوضاع بازار ارز در ماه‌های آتی سبب شده احتمال افزایش عرضه دلار در بازار تهران افزایش یابد؛ که این امر خود سبب کاهش قیمت تا رسیدن به سطح تعادلی عرضه و تقاضای بازار در بازه زمانی طولانی مدت خواهد شد.

سطح کاهشی قیمت ارز تا کجا ادامه دارد؟

در این شرایط، این سوال مطرح است که سطح کاهشی قیمت ارز تا کجا ادامه داد و تا چه اندازه توافق وین باعث گشایش اقتصادی می‌شود؟ علی‌اصغر سمیعی‌زفرقندی، رییس اسبق کانون صرافان در این خصوص می‌گوید: پاسخ مثبت در بازار سرمایه به مذاکرات داده شده است؛ همین‌که قیمت ارز بالا نمی‌رود و متوقف شده است، خوشبینی به بازار را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: مردم تصور می‌کنند بعد از توافق، سیاست‌های ارزپاشی شروع می‌شود و قیمت‌ها پایین می‌آید. به همین دلیل خریداران دست نگه داشته‌اند و فروشندگان هم در بازار حضور دارند. در عین حال، بانک مرکزی هم تزریق ارز را ادامه می‌دهد.

رییس اسبق کانون صرافان تصریح می‌کند: اینها باعث شده قیمت ارز مقداری پایین‌تر از سابق بیاید. نرخ دلار بالای ۳۰ هزار تومان بود و الان حدود ۲۷ هزار تومان است. این‌طور نگه داشتن فنر قیمت ارز صحیح نیست.

سمیعی متذکر می‌شود: در رابطه با این‌که آیا توافق موجود باعث گشایش اقتصاد می‌شود، باید گفت توافق باعث برداشته شدن بسیاری از تحریم‌ها و آزادشدن اموال مردم ایران می‌شود و کشور در عرصه تجارت جهانی از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، ولی این‌که آزاد شدن پول‌ها و تجارت و فروش نفت برای ما و سرازیرشدن دلارهای نفتی به بانک مرکزی چقدر به نفع اقتصاد کشور است، مساله دیگری است.

وی می‌گوید: پول اصولا چیز خوبی است و در قرآن هم به عنوان خیر یاد شده است. وقتی پول‌های بلوکه شده و ارز نفتی ما آزاد می‌شود، خیری در آن است اگر به نحو حساب شده مصرف شود و با این پولها به ساختن زیرساخت اقدام شود، خیلی خوب است.

رییس اسبق کانون صرافان عنوان می‌کند: این که بتوانیم کارخانه‌ها را بسازیم و فعال شود و کارگران شاغل شوند، امر مبارکی است، ولی اگر درآمد را صرف ارزان کردن ارز کنیم، واردات را به صرفه می‌کنیم، زیر پای تولید خالی می‌شود، افزایش بیکاری اتفاق می‌افتد و با تزریق نقدینگی ارزی، فاصله طبقاتی زیاد خواهد شد.

سمیعی ادامه می‌دهد: با تورم‌های بالا اگر بخواهیم قیمت ارز را کنترل کنیم، امر صحیحی نیست. با سیستم چند نرخی به فساد دامن می‌زنیم و ثروت کشور را صرف ظاهرسازی و بزک می‌کنیم. اگر قرار است این کارها را کنیم، همان بهتر است که بی‌پول باشیم و واردات بی‌رویه نکنیم.

وی تصریح می‌کند: اگر برجام باعث گشایش اقتصادی شود، درآمدهای ارزی باید در اختیار کارآفرینان قرار گیرد و سوبسید به بهداشت و درمان و آموزش داده شود.

رییس اسبق کانون صرافان متذکر می‌شود: اگر کسی می‌خواهد مسافرت برود، پولش را باید از جیب خودش بدهد. جایز نیست در این‌جا از جیب مردم سوبسید داده شود. اقتصاد باید بدون دستکاری اداره شود. دخالت‌های دولت نباید افزایش یابد؛ چراکه مسلما دستکاری قیمت به نفع اقتصاد کشور نیست.

سمیعی تاکید می‌کند: ما اگر علامت‌ها را دستکاری و غیرواقعی کنیم، باعث گمراهی مردم و فعالان اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.