با سلام وخسته نباشید…. در یک اداره نیمه دولتی ،البته…

۱۲ تیرماه ۱۳،

محمد ( تحصیلات : لیسانس ، ۳۰ ساله )

با سلام وخسته نباشید….
در یک اداره نیمه دولتی ،البته تا چند سال پیش کاملا دولتی بوده ولی از چند سال پیش ۵۱ در صد آن به بخش خصوصی واگذار گردید و ۴۹ درصد آن همچنان در مالکیت دولت می باشد، این سوالات مفروض است:
۱٫استفاده شخصی از منابع و وسایل آن چه حکمی دارد؟
۲٫استفاده شخصی از لوازمات و وسایل اوراقی ودور انداختنی آن اداره چه حکمی رادارد؟وسایلی مثل کاغذ باطله که می دانیم در سطل زباله انداخته می شود ویا لوازمی که دور انداخته می شود.
۲٫استفاده شخصی از لوازمات و وسایل اوراقی ودور انداختنی آن اداره چه حکمی رادارد؟وسایلی مثل کاغذ باطله که می دانیم در سطل زباله انداخته می شود ویا لوازمی که دور انداخته می شود.
۴٫استفاده شخصی وخصوصی از وسایل و لوازمی که هیچ چیزی از آن کم نمی شود مثل فلش مموری و سی دی های نرم افزاری چه حکمی رادارد؟
۵٫در این اداره جهت پذیرایی از مهمانان و پرسنل خوراکی (مثل کیک و آب میوه) وقند وپولکی خریداری می شود…اگر خودمان از آن خوردیم چه حکمی رادارد؟تصرف در بیت المال است؟شبهه ناک نیست؟
۶٫اگر این اداره جهت همکاران بخصوصی هدیه ای را خریداری کرد و پس از توزیع بین آن همکاران خاص که هدیه برایشان خریداری شده چند قلمی از آن هدایا اضافه آمد می توان آن هدیه را برای خود برداشت ؟
مقلد حضرت آیت الله مکارم می باشم….با تشکر از زحما تتان لطفا به طور واضح وصریح به هر ۶ سوال پاسخ داده شود..

مشاور ( حجه الاسلام منتظمی – سه‌شنبه، ۱۱ تیر )

کاریر محترم : از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشکر می‌کنیم.

اکثر سوالات شما تنها یک جواب دارند زیرا اموال دولتی(بیت المال) واموال خصوصی یک اداره حتما زیر نظر مسولین صاحب اجازه اداره می شود که اجازه آنها شرط اصلی جهت استفاده شخصی است.حکم (معظم له) در این رابطه این است که:

۱- در مورد استفاده شخصی از بیت المال(فلش مموری/سی دی/اقسام مواد پذیرایی/هدیه و….) این کار جایز نیست، مگر در مواردی که مقررات اجازه می دهد، یا اینکه با اجازه مسئولینی که در این حیطه اختیارات قانونی دارند، بوده باشد.

۲- استفاده از وسایل دور انداختنی وقتی جایز است که مسئولین از آنها اعراض کرده باشند یعنی واقعا مسولین هیچ استفاده ی دیگری از انها نمی کنند.و ارزش مالی برای آنها ندارد.و آنها را دور می ریزند در این صورت اجازه لازم نیست واستفاده مانعی ندارد.


مشاوره راسخون / مذهبی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.