با شرکت دخانیات برخورد شود نه با قهوه‌خانه‌ها

۲۴م دیماه ،
ممتاز نیوز : اینکه مصرف مواد دخانی از اساس کار غلط و به سلامت انسان‌ها آسیب می‌رساند مساله‌ای است که هیچ کس مخالف آن نیست و بحث قلیان در قهوه‌خانه‌ها هم یک ترکیبی قدیمی است که از دیرباز با هم عجین شده و هر جا صحبت از قهوه‌خانه می‌شود ناخواسته قلیان هم موضوعیت پیدا می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ قلیان و قهوه‌خانه در بسیاری از ممالک دنیا هم مثل ایران خودمان وجود دارد و این موضوع یک سنت قدیمی است که تاکنون حفظ شده و از سال‌های دور فقط به عنوان مکانی برای صرف چای و قلیان و دیزی کاربرد نداشته است. بلکه اشخاص مختلفی به فراخور احوالات خود در آنجا حضور پیدا کرده و از مضرات قلیان هم آگاهی دارند.

امروزه جوانان بسیاری به قول خودشان برای گذران اوقات به قهوه‌خانه رفته و با دوستان قلیانی سفارش می‌دهند و چند چای دیشلمه هم در کنار آن می‌نوشند که اگر مکان‌های تفریحی و ورزشی قابل دسترس و به صورت رایگان در اختیار آنان قرار گیرد چه بسا آنها چنین مکان‌هایی را ترجیح می‌دهند تا قهوه‌خانه و دود و… را.

عباس عیدی رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران سراسر کشور در پاسخ به موضع رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت که اظهار داشته است، پس از ابلاغ رای دیوان عدالت اداری در ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها به صورت پلکانی قلیان از قهوه‌خانه حذف خواهد شد، گفته است: آیا ایشان به سایر جوانب این مساله اندیشیده است؟ در صورت اجرایی شدن چنین طرحی این صنف منحل خواهد شد و این در حالی است که این صنف یکی از اولین صنوف در کشور به حساب می‌آید. جهت اطلاع ایشان بگویم که سال ۸۶ هم این بحث پیش آید اما دست‌ آخر نتیجه این شد که قهوه‌خانه باید باشد چون با اعلام ممنوعیت ارائه قلیان در قهوه‌خانه‌ها و با تعطیل شدن این مکان‌ها مشتریان به پستوها و زیرزمین‌ها رفتند و مشکلات عدیده بسیاری به وجود آمد که از ذکر آنها پرهیز می‌کنیم.

علایی در ادامه می‌گوید: با جمع‌آوری قلیان از قهوه‌خانه‌ها و با به تعطیلی کشاندن این مکان‌ها که قدمتی ۵۰۰ ساله در کشور دارد، تبعات مخربی که برای خانواده‌های شاغلین و مرتبطین این صنف به وجود خواهد آمد را که جبران خواهد کرد، لذا از مسوولان محترم تقاضا دارم با سعه صدر بیشتری به این مساله بپردازند.

وی افزود: با اجرای پلکانی یا غیرپلکانی این طرح کارشناسی نشده، زنجیروار نزدیک به دو میلیون انسان، از زندگی ساقط خواهند شد که مشخص نیست در این صورت چه کسی پاسخگوی نیازهای خانواده‌های کارگران این واحدها خواهد بود.

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران با اشاره به اینکه از قدیم ‌الایام این پاتوق‌ها به اسم قهوه‌خانه در کشور وجود داشته گفت: اگر بخواهیم بساط قهوه‌خانه را جمع کنیم همین داستان در جای دیگری و با اسم دیگری اتفاق خواهد افتاد. در همه جای دنیا مکان‌های اینچنینی برای اشخاص دخانی در نظر گرفته شده تا در فضای عمومی دودی استعمال نشود. وقتی شرکت دخانیات با شعباتی که در سراسر کشور دارد و با این حجم تنباکو و توتون و… انواع سیگار تولید می‌کند برای چه کسی تولید می‌شود؟ چرا مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت از اساس با دخانیات مبارزه نمی‌کند؟

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: ما به عنوان صنف قهوه‌خانه‌داران هیچ مشکلی با هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای نداشته و تاکنون با اداره اماکن و وزارت بهداشت هم تعامل گسترده و نزدیکی داشته و داریم اما متاسفانه مسائل حاشیه‌ای در این مساله کار را برای این قشر زحمتکش سخت کرده است.

عیدی ضمن انتقاد از سیاست های تازه برای قهوه‌خانه‌های کشور افزود: بنده مسوولیت دارم تا در مقابل چنین طرح‌های خلق‌الساعه‌ای که سببات نگرانی کارگران این صنف را به دنبال دارد واکنش نشان داده وتبعات بعدی آن را به مسوولان محترم گوشزد نمایم.

البته این اتحادیه همواره تابع دستورات اداره محترم اماکن و نیروی انتظامی بوده و گردانندگان قهوه‌خانه‌هایی که مجوز از اتحادیه دارند را ملزم به رعایت تمامی شئونات و دستورالعمل‌های ابلاغی کرده است و در صورت تخلف جواز آنها باطل و به مراجع مربوطه معرفی می‌شوند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.