با غذاهای ضد خستگی اشنا شوید

ترفند آن این است که غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی را تدریجاً آزاد می‌کنند و به آرامی‌ و در طولانی‌مدت آن‌ را افزایش می‌دهند و از مصرف غذاهای دارای قند بالا که قند آن‌ها به‌سرعت آزاد می‌شود، بپرهیزید.

بــلــغــــور جـــو
فیبر در سلامت دستگاه گوارش مفید است.حاوی سه نوع ماده غذایی مهم منیزیم، پروتئین و فسفر است و بر سطح انرژی تاثیر می‌‌گذارد
علائم کمبود جزئی ویتامینB1 عبارتند از فقدان انرژی و از دست دادن اشت‌ها. افزون بر این، ویتامینB1 به حفظ انرژی تجزیه شده و تبدیل آن به انرژی غذایی در هنگام خوردن غذا کمک می‌‌کند. شما می‌توانید برای کسب انرژی فوری، به‌هنگام صبح همراه صبحانه، بلغور جو میل کنید، زیرا سبب حفظ انرژی می‌‌گردد.

ارزش افزوده: برای طولانی‌ترشدن زمان انرژی، روی غذای حاوی بلغور، دانه کتان یا مغزهای مملو از پروتئین (فندق، پسته و گردو) بپاشید.

ماســـــت
در حقیقت به‌خاطر نقشی که پروتئین و پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های مفید) در سلامتی روده ایفا می‌‌نمایند، این ماده غذایی واقعاً برای سلامتی مفید می‌‌باشد.
پروبیوتیک‌ها مثل فیبر کمک موثری به هضم غذا می‌‌نمایند. به دلیل نرم بودن ماست، بدن این پردازش را نسبت به غذای سفت و جامد خیلی سریع انجام می‌‌دهد و آن ‌را به‌صورت منبع عظیم و سریع انرژی درمی‌آورد،

مسلما، هر زمانی می‌توان این ماده غذایی را خورد. علاوه بر فواید بهداشتی، ماست یکی از بهترین مواد چند منظوره است، به این معنا که به علت تولید انرژی فوری می‌‌توانید قبل از تمرینات بدنی به‌عنوان خوراک سرپایی و یا عصرانه عالی آن را مصرف کنید. از طرف دیگر می‌‌توانید در زمان صبحانه مخلفات سالمی‌ چون جودوسر، دانه کتان آسیاب شده، مغز‌ها (گردو، فندق و پسته) و انواع میوه‌ها را به آن اضافه کنید.

اســـــــــفـنـاج
اسفناج مملو از مواد مغذی می‌باشد که برای مبارزه با خستگی ضروری هستند و به حداکثر کارایی بدن کمک می‌‌کنند. اسفناج علاوه بر آهن، سرشار از منیزیم و پتاسیم بوده و یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B است.برای تولید انرژی، هضم درست، تنظیم تونیسیته (انقباض عضلانی) و عصبی ضروری است. جای تعجب نیست که کمبود منیزیم می‌‌تواند سبب کارکرد پایین مغز و بدن گردد

علائم نارسایی پتاسیم شامل ضعف عضلات، گیجی و خستگی می‌باشد. سعی کنید صبحانه، اسفناج بخارپز با تخم مرغ، ناهار، ساندویچ پر شده با اسفناج و شام، اسفناج همراه با یک لایه لازانیا بخورید. احتیاجی نیست در هر وعده غذا کنار بشقاب اسفناج بگذارید. می‌‌توانید به غذاهایی از جمله سوپ‌ها، غذاهای بخارپز، خوراک‌ها، سس‌ها و سرخ کردنی‌ها و غذاهای نرم، مقدار کمی‌ از این سبزی اضافه کنید.

مغــــز‌ها و دانــــــــه‌ها
مغز‌ها و دانه‌ها، مواد غذایی مغذی حاوی پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های امگا‑۳ سالم می‌باشند و بسته به نوع انتخاب، می‌‌توانید مقادیر مناسب منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، ویتامین‌هایB2، B1 و B6 که همگی تولید انرژی می‌‌کنند، دریافت نمایید.

برای بهره‌مندی از مزایای مغز‌ها و دانه‌ها. یک وعده آن برابر یک اونس (حدود یک کف دست پر) می‌‌باشد. در طول روز همیشه بسته یک نفره تنقلات سالم و مفید بردارید و آن‌ها را در ماشین، کیف دستی، کیف پول و در جای امنی بگذارید.
در حد امکان، مغز‌ها و دانه‌های خام را بخرید و بخورید.

لـــوبیـــاهـــا
به‌حق، لوبیا‌ها غذاهای معجزه‌آسا نامیده شده‌اند. علاوه بر مزایای سلامتی متعدد دیگری که لوبیا‌ها فراهم می‌‌کنند، آن‌ها در خط مقدم مبارزه با خستگی هستند. تمام انواع آن‌ها دارای چربی کم و فیبر بالایی می‌باشند و تعادل خوبی بین کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برقرار می‌‌کنند. لوبیا‌ها مملو از گروهی از مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، مس و آهن می‌‌باشند که همگی برای تولید انرژی ضروری هستند. لوبیای سویا نیز منبع خوبی از تریپتوفان می‌‌باشد.

ویتامین B1 نیز در تولید انرژی مداخله می‌‌کند و همراه پتاسیم، عملکرد صحیح عضله و عصب را تداوم می‌‌بخشد. همچنین آهن نه تنها به تولید انرژی کمک می‌نماید، بلکه سبب افزایش توزیع اکسیژن در تمام بدن و بهبود خستگی می‌‌شود. لوبیا‌ها را می‌‌توان در هر غذایی استفاده نمود. سعی کنید در زمان‌های مختلف روز مخلوطی از انواع آن‌ها را به کار ببرید.

منبع: دنیای تغذیه


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.