با متخلفان بازار ارز به شدت برخورد می شود

ˈحمید صافدلˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت در تلاش است تا با شفاف شدن وضعیت ارز، فضای غیر واقعی نرخ جای خود را به قیمت های واقعی بسپارد تا از یک نرخ مستمر حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: مشکل ارز دانشجویان بورسیه و بیماران در اولویت قرار داد و در یک وضعیت چند نرخی و بازار متلاطم، مصرف کننده، تولیدکننده و صادرکننده به درستی باید تصمیم گیری کنند.

صافدل ادامه داد: منافع یک نظام ارزی واحد متوجه همه بدنه اقتصادی کشور می شود و همه تبعات و چالش های آن نیز باید همه جانبه دیده شود.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی تبعات تصمیمات را باید بسنجیم و در حوزه پول و ارز نیز باید همین مساله را مورد توجه قرار دهیم.

صافدل گفت: در شرایط کنونی باید همه تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه کسب و کار مناسب انجام دهیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فعالیت مرکز مبادلات ارزی رو به توسعه است، افزود: بانک های دیگری هم در این بازار فعال می شوند و فضای خدمات رسانی (میزهای ثبت سفارش) هم گسترش می یابد و بانک‌های توسعه صادرات، پارسیان و پاسارگاد هم به عنوان بانک ‌های عامل در مرکز مبادلات ارزی حضور خواهند داشت.

صافدل افزود: معتقدم راه اندازی بورس ارز به تدریج نقش مهمی در ساماندهی نرخ ارز خواهد داشت و در واقعی کردن قیمت ها موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این مرکز گروه‌های اولویت دار هم می‌توانند بر اساس رتبه‌بندی‌های انجام شده، ارز مورد نیاز خود را دو درصد زیر قیمت بازار تهیه کنند، گفت: این اولویت‌ها شامل مواد اولیه تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی تا کالاهای واسطه‌ای و سپس کالاهای ساخته شده و ماشین‌آلات صنعتی است.

صافدل افزود: تامین نیازهای ارزی اولویت‌های اول و دوم همچنان با نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان بانک مرکزی انجام می شود و ارز سایر گروه‌های کالایی از محل عرضه و تقاضای ارز بر اساس قانون بودجه سال جاری است.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش هیچ مشکلی ندارد، گفت: طرح جدید ارزی بلاتکلیفی واردات را خاتمه می دهد.

۷۳۸۹/ ۶۱۴/ ۱۶۴۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.