با ولیعهد آیندۀ عربستان آشنا شوید

فرزندان عبدالعزیز یکی بعد از دیگری به دلیل کهولت و بیماری می میرند تا همچنان سایۀ بحران جانشینی بر تنها کشوری که نام قبیله را بر خود حمل می کند، مستدام باشد. تنها ۸ ماه از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان گذشته است که هفتۀ گذشته خبر درگذشت نایف- ولیعهد ۷۹ ساله ای که پیشتر نیز خبر ابتلای وی به سرطان خون منتشر شده بود- در صدر رسانه های جهان قرار گرفت. طبق اعلام رسمی تلویزیون دولتی عربستان، سلمان بن عبدالعزیز، وزیر فعلی دفاع و حاکم ریاض و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز بن عبدالرحمن ولیعهد و جانشینی پادشاه ۸۸ ساله است. سلمان از سن ۱۹ سالگی حاکم ریاض است و سالیان متمادی این پست را حفظ کرده است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه فیگارو، نایف اما برخلاف سلمان، فردی نزدیک به محافل مذهبی عربستان بود و غرب نزدیکی چندانی با این شاهزادۀ سعودی احساس نمی کرد. یک دیپلمات غربی در ریاض نایف را اینگونه توصیف می کند: نایف را “مردِ امنیتیِ” پادشاهی عربستان لقب داده بودند، شاهزاده ای کوتاه قد و گِرد با ایده های روشن. مردی که گفتمان مبارزه با القاعده را به راه انداخت و آن را به خوبی مدیریت کرد که البته در این راه از حمایت های یکی از پسرانش به نام محمد که مسئولیت اجرایی مبارزه با تروریسم را بر عهده داشت نیز برخوردار بود. جدای از همۀ این اوصاف، حال ملک عبدالله نیز وخیم است و به نظر می رسد سلمان باید خیلی زودتر خود را برای تحویل پادشاهی آماده کند. اما سلمان نیز از کهولت رنج می برد؛ او ۷۶ سال دارد و طبق اعلام برخی از منابع از بیماری قلبی رنج می برد.
همانطور که گفته شد، در مورد سلمان نکتۀ قابل توجه ارتباط نزدیک او با غرب است. سلمان؛ دوست قدیمی ژاک شیراک رابطۀ نزدیکتر و بهتری با مردم دارد اما این سوال اصلی اینجاست که آیا او به اندازۀ کافی با پرونده های بین المللی آشنایی دارد؟
واقعیت اینست که از زمان مرگ سلطان بن عبدالعزیز، زمزمه های ضرورت تغییر در قوانین و بازنگری قوانین جانشینی روز به روز بیشتر تقویت می شود. به خصوص اینکه سدیری ها با مرگ دو شاهزادۀ اخیر شاهد کاهش نفوذشان به نفع پسران فیصل(پادشاه اسبق عربستان) به خصوص خالد، حاکم مکه و حتی ترکی، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان هستند. اما در رأس این خانوادۀ بزرگ، سلمان بن عبدالعزیز، علاوه بر نقش مهم و استراتژیک، طی سالهای اخیر تلاش کرده است که آتش همۀ این اختلافات را خاموش کرده است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از یک سایت الجزایری، گفته می شود سلمان از حمایت قاطع اهالی نجد، مهمترین منطقۀ حامی پادشاهی عربستان نیز برخوردار است.

 ترجمه:زهرا خدایی

۲۶۳۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.