با ۵ جایگزین رایگان آفیس مایکروسافت آشنا شوید

با اینکه آفیس مایکروسافت ، نرم افزار استانداردی است که برنامه های کاربردی مثل ، پردازش واژگان، برنامه های صفحه گسترده و ارائه مطلب، مدیریت پایگاه داده ، ای میل و نشر رومیزی را به صورت یکپارچه ارائه می دهد اما اکثر کمپانی های کوچک به دنبال آفیسی هستند که رایگان و اپن سورس(متن باز) باشد.

نرم افزار های اپن سورس در سالهای اخیر راه طولانی را پشت سر گذاشته اند ، بنابراین دیگر ای روز ها با انتخاب یک برنامه اپن سورس به جای یک نرم افزار اختصاصی گران قیمت،  ویژگی های  جالب و امکان پشتیبانی را از دست نخواهید داد.

امروزه نرم افزار های اپن سورس آفیس، قابلیت های خوبی دارند ، دسترسی کافی به اسناد آنلاین را فراهم می کنند و اجتماعات بزرگی از برنامه نویسان و کاربران را پوشش می دهند. علاوه براین   اکثر آفیس های اپن سورس، فرمت های مختلف اسناد ( از جمله فرمت فایل های مایکروسافت ) را پشتیبانی می کنند. همچنین از آنجاییکه این برنامه ها رایگان اند، دیگر لازم نیست نگران هزینه های سنگین خرید لایسنس های نرم افزارهای اختصاصی باشید.

اکثر جایگزین های رایگان آفیس مایکروسافت، برنامه های اساسی پردازش واژگان ، صفحه گسترده و ارائه مطالب را دارند. حتی برخی از آنها گزینه های دیگری را هم پیش روی شما می گذارند از جمله،برنامه های نقاشی،ابزارهای پایگاه داده و نیز گزینه های ذخیره سازی.

پس اگر در فکر کنارگذاشتن آفیس مایکروسافت هستید بهتر است با این ۵ جایگزین رایگانش آشنا شوید.

۱-      آفیس اپن سورس آپاچی: آفیس آپاچی در حال حاضر یکی از بهترین مجموعه های آفیس اپن سورس است. این مجموعه، ابزار های مناسبی برای پردازش واژگان، صفحه گسترده، ارائه مطالب، گرافیک و پایگاه داده دارد. آفیس آپاچی به شما اجازه می دهد اسناد خود را به حالت OpenDocument ذخیره کنید. همچنین می تواند فایلهایی که به فرمت ورد آفیس مایکروسافت ذخیره شده اند را بخواند و فایلهای شما را به فرمت ورد ذخیره کند. نسخه کامل آفیس آپاچی ۶ ابزارمختلفی برای انجام وظایف اداری – مدیریتی دارد که عبارتند از:

Writerکه برنامه پردازش واژه است و اکثر قابلیت های ورد آفیس را دارد.

Calcیک اپلیکیشن صفحه گسترده است و مانند اکسل برای محاسبات و تحلیل های عددی به کار می رود .

Impress  به درد زمانهایی می خورد که می خواهید مطالب تان را به صورت چند رسانه ای ارائه کنید .

 Drawیکی دیگر از برنامه ها آفیس آپاچی است که می تواند همه نمودار های ساده را به تصاویر سه بعدی تبدیل کند.

Baseنیز ابزار مخصوص دیتابیس است. و در نهایت این آفیس اپن سورس ابزاری دارد به نام Mathکه به درد انجام محاسبات ریاضی و حل معادلات عددی می خورد.

اپن آفیس آپاچی یک نرم افزار رایگان است که نسخه فعلی آن یعنی Apache OpenOffice 3.4.1 ، ویندوز مایکروسافت ، گنو لینوکس و سیستم عامل  OS X مک را پشتیبانی می کند.

۲-      LibreOffice:  این آفیس اپن سورس هم تمام ۶ اپلیکیشن آپاچی را دارد . اما این دو مجموعه در برخی از ویژگیها، نحوه  استفاده وپشتیبانی با هم تفاوت دارند. خصوصا به نظر می رسد که  LibreOffice به نسبت اپن آفیس ، به شکل فعالانه تری توسعه می یابد. به عنوان مثال پکیج استاندارد این مجموعه ، ورودی PDF، فشرده ساز ارائه ها، و پابلیشر ویکیهم دارد.

نسخه فعلی این مجموعه یعنی LibreOffice, v3.5.6، ویندوز، مکینتاش و گنو لینوکس را پشتیبانی می کند.

۳-      NeoOffice: نئو آفیس هم یک آفیس اپن سورس است که قبل از اپن آفیس و LibreOffice از سیستم عامل مک پشتیبانی می کرد. نئو آفیس تمام قابلیتهایی که در وب سایت OpenOffice.org معرفی شده  را داراست اما از آنجا که بیشتر مخصوص مک طراحی شده ،فرایند نصبش بیشتر شبیه مک است و پشتیبانی های بهتری هم از قابلیت های مخصوص مک دارد. از جمله ادغام در اینترفیس OS X و استفاده از فونت ها و خدمات چاپ این سیستم عامل. نسخه جدید این آفیس یعنی NeoOffice, v3.3، رزولوشن بالا در طراحی متون روی صفحه نمایش رتینا را پشتیبانی می کند. با Mountain Lion و Gatekeeper سازگار است و نیز به کاربران موبایلی خود اجازه می دهند به صورت کاملا ایمن فایلهای نئو آفیسشان  را با سایر دستگاه ها، کامپیوتر ها و کاربران به اشتراک بگذارند.

۴-      Google Docs؛ ایجاد، به اشتراک گذاری و همکاری آنلاین: گوگل داک هم یک مجموعه آفیس رایگان تحت وب است و به تمام کسانی که اکانت گوگل دارند اجازه می دهد فایلهایشان را به صورت آنلاین ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. گوگل داک نیز ابزارهایی مخصوص اسناد، صفحه گسترده، ارائه مطلب و نقاشی ارائه می دهد و در حال حاضر از طریق سرویس ذخیره سازی ابری گوگل درایو قابل دسترسی است. در گوگل داک فایلهای را می توان به فرمت ها Word،OpenOffice، RTF،PDF، HTML و zip دانلود کرد. گوگل داک با تعداد زیادی از سرویس های گوگل مثل جی میل، جی چت،گوگل پلاس، گوگل کلندر و گوگل درایو یکپارچه است و هر دستگاهی که مرورگر و کانککشن اینترنت داشته باشد می تواند از آن استفاده کند.

۵-      KOffice؛مجموعه آفیس یکپارچه شده: KOffice، سه ابزار اصلی که در همه آفیس ها مشترک است را به شما ارئه میدهد یعنی اپلکیشن های  پردازشگر واژگان( KWord) ، صفحه گسترده (KCells) و ارائه مطالب( Showcase).

KOffice 2.3.3 آخرین نسخه این آفیس اپن سورس است که از ویندوز،لینوکس،FreeBSD و OS X مک پشتیبانی می کند.

 

 

منبع:PCworld  ۵۶۴۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.