با ۱۵ علامت مهم آنافیلاکسی آشنا شوید

علایم بیماری آنافیلاکسی طی چند ثانیه یا چند دقیقه پس از مواجهه با ماده ایجاد کننده آلرژی یا حساسیت بروز می کند.

کیوان مقتدر، متخصص آسم و آلرژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، اظهار داشت: در صورتی که آلرژی یا واکنش های حساسیتی با درجات شدید بروز کند، در آن صورت به این نوع حساسیت آنافیلاکسی می گویند.

وی با بیان این که آنافیلاکسی می تواند موجب التهاب بافت اطراف حنجره و انسداد تنفسی در فرد مبتلا شود، تاکید کرد: در صورت شدت آنافیلاکسی و درمان نشدن این بیماری، عوارض و خطرات بیشتری در انتظار فرد بیمار خواهد بود و حتی مرگ نیز فرد مبتلا را تهدید می کند.

مقتدر تصریح کرد: تشخیص به موقع علائم آنافیلاکسی و درمان به موقع آن موضوع بسیار مهمی در زمینه این بیماری است.

وی با اشاره به این که علائم و مشکلات گوارشی از مهم ترین نشانه های آنافیلاکسی است اظهار داشت: دل پیچه، مشکلات معده، استفراغ و اسهال از مهمترین علائم گوارشی آنافیلاکسی است.

این متخصص آسم و آلرژی گفت: عطسه، سرفه یا خس خس سینه، حالت سوزن سوزن شدن با کرختی اطراف دهان، تورم یا خارش دهان یا گلو و تورم صورت، دست ها و پاها نیز از دیگر علائم آنافیلاکسی است.

وی با بیان این که فرد مبتلا به آنافیلاکسی ممکن است دچار مشکلات شدید پوستی همچون خارش در تمام بدن شود، یادآور شد: علائم دیگری همچون نبض ضعیف و سریع ، مشکلات قلب و تپش غیر طبیعی قلب ، غش، مشکلات روحی و روانی همچون اضطراب و کاهش سطح هوشیاری ، گرفتگی در سینه و مشکل شدن تنفس و همچنین مشکلات و عوارض چشمی مثل ریزش بیش از اندازه اشک ممکن است در فرد مبتلا دیده شود.

مقتدر خاطر نشان کرد: به محض مشاهده علائم فوق و شدت یافتن آنها، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه ، آزمایش و درمان به موقع و مناسب قرار گرفت تا خطر بیماری و کاهش کیفیت زندگی برطرف شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.