بحران اقتصادی بزرگی در راه است؟

تحولاتی که در ماه‌های اخیر در اقتصاد جهان رخ داده برخی تحلیلگران را به این نتیجه رسانده است که بی‌تردید رکودی جدید و فراگیر در راه است.

تحولاتی که در ماه‌های اخیر در اقتصاد جهان رخ داده برخی تحلیلگران را به این نتیجه رسانده است که بی‌تردید رکودی جدید و فراگیر در راه است. البته این بار مسیری که به سمت وضعیت بحرانی طی خواهد شد پر از ناشناخته هاست. از دید این تحلیلگران، اقتصاد جهان دچار رکود خواهد شد زیرا سیر تحولات سرانجامی غیر از این باقی نمی‌گذارد. در ادامه به ابعاد وضعیت کنونی اقتصاد جهان و علل ضعف اقتصادها می‌پردازیم.

اگر به اقتصادهای بزرگ یعنی آمریکا، چین و اروپا نگاهی عمیق‌تر بکنیم می‌بینیم که اکنون وضعیت بسیار بدتر از چند ماه پیش است. اروپا عملا دچار رکود است و رشد اقتصادی در چین و آمریکا کند شده است. اقتصادهای نوظهور دیگر که برای رشد به اقتصاد چین وابسته هستند نیز شرایط بهتری ندارند. رشد اقتصادی در ایالات متخده همزمان با انتشار اخبار منفی کاهش یافته و کارشناسان می‌گویند وضعیت مصرف و نرخ بیکاری طوری است که نمی‌توان انتظار داشت رشد اقتصادی بالا رود. در اروپا نیز اکنون حداقل شش عضو منطقه یورو در رکود هستند و دست بانک مرکزی اروپا برای اقدام باز نیست. رهبران اروپا برای مهار بحران مالی تلاش‌های زیادی کرده‌اند اما نتیج ای نگرفته‌اند. احتمال خروج یونان از بلوک یورو و افزایش نرخ سود اوراق قرضه دولت‌های ایتالیا و اسپانیا اکنون مهمترین عوامل نگرانی سرمایه‌گذاران هستند. با این شرایط چه دلیلی وجود دارد که معتقد باشیم اقتصاد جهان دوباره دچار رکود نخواهد شد؟

نکته بسیار مهم این است که برخلاف سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ، این بار بانک‌های مرکزی گزینه‌های متعددی برای حمایت از رشد اقتصادی در اختیار ندارند. در ایالات متحده بانک مرکزی مایل به اجرای سومین برنامه خرید اوراق قرضه دولت است اما کسری بودجه ۱۳۰۰ میلیارد دلاری و بدهی ملی عظیم امکان این اقدام کاهش داده است. همچنین اگر کنگره تصمیمی جدید اتخاذ نکند از ابتدای سال آینده میلادی بر مالیات‌ها افزوده می‌شود و بودجه کاهش خواهد یافت و این یعنی رشد نرخ بیکاری، کاهش مصرف و افول شدید رشد اقتصادی.

در چین دست بانک مرکزی برای اقدام بازتر است اما نگرانی از رشد تورم و تشکیل حباب در بخش مسکن سبب شده این نهاد فعلا دست نگه دارد تا سیاست‌های پیشین تاثیر بگذارند. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی از نرخ‌های بهره کاسته و دولت بر سرعت اجرای برنامه‌های زیرساختی افزوده است اما این اقدامات برای حمایت از رشد اقتصادی کافی نیست زیرا در داخل مصرف رشد قابل‌ملاحظه ای نداشته و تقاضای خارجی برای کالاها و خدمات چین افول کرده است.

در اروپا نیز حتی در آلمان وضعیت شاخص‌های اقتصادی خوب نیست و اگر هر چه زودتر اقدامی صورت نگیرد دو اقتصاد بزرگ منطقه یورو دچار سرنوشتی شبیه یونان خواهند شد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.