بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

جام جم آنلاین: نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با راشاتودی به کشورهایی که مخالفان دولت سوریه را به سلاح مجهز می‌کنند هشدار داد و عنوان کرد که راه‌حل‌های نظامی برای سوریه راهگشا نیست.

«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با شبکه «راشاتودی» روسیه، به کشورهایی که به تجهیز مخالفان سوریه می‌پردازند هشدار داد و گفت این اقدام ثبات این کشورها را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در پیش‌بینی پیامدهایی که حمایت از مخالفان برای کشورهای حامی دارد، گفت: «کسی که آتش بیافروزد، خود در آتش خواهد سوخت».

نخست‌وزیر عراق وضعیت سوریه را مایه نگرانی کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی دانست و گفت: «ما بارها گفته‌ایم که بحران سوریه را همچون مشکلی برای خود می‌دانیم. این (کشور) یک کشور مهم است و مواضع خود را دارد. ما پیش از این هم به همه هشدار داده‌ایم که آتشی که در سوریه آغاز شده، گسترش خواهد یافت و پس از عبور از مرزها دیگر کشورهای منطقه را هم ناآرام می‌کند و نهایتا تاثیرات جهانی خواهد داشت. خاورمیانه یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان است».

او همچنین در پاسخ به سوال راشاتودی در مورد میزان اشتراک مواضع عراق و روسیه در قبال سوریه گفت: «دقیقا مانند روسیه، ما هم اعتقاد داریم استفاده از نیروی نظامی نمی‌تواند راه‌حلی برای این بحران باشد. اکنون بسیاری از کشورها با این نظر موافقند، حتی کشورهایی که پیش از این فکر می‌کردند ارسال سلاح برای مخالفان می‌تواند راه‌حلی موثر برای تغییر نظام باشد. آنها اکنون دریافته‌اند که رسیدن به راه‌حلی برای بحران از طریق به کارگیری نیروی نظامی امکان‌پذیر نیست».

نوری مالکی تبعیت از مبانی دموکراسی و آزادی را یکی از مشخصه‌های آینده سوریه دانست و عنوان کرد سوری‌ها باید حق رای دادن داشته باشند. به گفته وی مذاکرات در این زمینه باید همچنان ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که صحبت‌های کشورهای عربی مورد حمایت غرب از مداخله نظامی در سوریه را تا چه حد ارزیابی می‌کند، گفت: «می‌خواهم یک نصیحت برادرانه به آن‌ها داشته باشم. این را فراموش کنید! کسی که آتش‌ افروزی کند، نهایتا خود در آتش می‌سوزد. آن‌هایی که می‌خواهند سوریه این مسیر را طی کند، باید درک کنند که این روش، مردم سوریه را نابود می‌کند… اگر به خود و مردمشان اهمیت می‌دهند، اگر به دنبال ثبات و امنیت هستند، اگر سوریه و مردم آن برای آنها اهمیتی دارد، باید به کاشتن تخم نفاق با ارسال سلاح، پایان دهند. آنها باید از این تفکر که آنها هستند که آینده سوریه را شکل می‌دهند، دست بکشند».

به گفته نوری مالکی حتی برخی از گروه‌های مخالف خود به تهدیداتی که اقدام کشورهای عربی در ارسال سلاح برای مخالفان متوجه آنها می‌کند، پی برده‌اند. او دخالت کشورهای خارجی را عاملی می‌داند که بحران سوریه را تشدید کرده و به این کشورها هشدار می‌دهد که این اقدامات ثبات آنها را نیز به خطر خواهد انداخت.(فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.