بحران سیاسی و رسوایی مالی “ترکیه” تهدیدی برای “رشد اقتصادی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس اقتصادی می گوید بحران سیاسی و رسوایی مالی در ترکیه رشد اقتصادی سال های اخیر این کشور را به خطر انداخته است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس ۲۴،  ارزش لیر ترکیه در برابر دیگر ارزهای مهم جهان این هفته نیز به روند کاهش خود ادامه داد به طوری که از ارزش آن در برابر دلار تاکنون ۱۰ درصد کاسته شده است. هم اکنون هر یک دلار آمریکا در برابر دو و ۳۹ صدم لیر ترک داد و ستد می گردد.

“کارینا شابور” کارشناس مسائل اقتصادی و مالی می گوید: از ۱۷ دسامبر قبل که رسوایی سیاسی -مالی ترکیه رخ داد ،رسوایی که به طور مستقیم “رجب طیب اردوغان” اول وزیر این کشور را هدف گرفته است،ارزش لیر ترک در برابر دلار آمریکا ۱۰ درصد کاسته شده است.

این رسوایی از آنجا مهم و خطرناک است که نظام بانکی و ساخت و ساز را گرفتار خود کرده است. ارزش شاخص سهام بورس استانبول نیز در این مدت به شدت افت کرده است.

هزینه استقراض بلند مدت یعنی نرخ بهره اوراق قرضه با سررسید ۱۰ساله این کشور نیز اکنون به ۱۰ درصد رسیده است که حتی از هزینه استقراض کشور بحران زده ای مانند یونان نیز بیشتر است.

به همین سبب، محافل اقتصادی از این نگران می باشند که مبادا کابوس اقتصادی و مالی سال ۲۰۰۰ در این کشور دوباره تکرار شود.

نگرانی ها در این خصوص کاملا توجیه پذیر است زیرا ترکیه در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته است و اگر تاثیرات منفی این رسوایی سیاسی و اقتصادی ادامه یابد معجزه اقتصادی ترکیه با خطر مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، رشد اقتصادی ترکیه در سالهای اخیر روند کاهشی را طی کرده است. بدین ترتیب که میزان رشد اقتصادی آن، از نه و دو دهم درصد درسال ۲۰۱۰ به هشت و هشت دهم درصد در سال ۲۰۱۱، دو و دو دهم درصد در سال ۲۰۱۲ و دو درصد در سال ۲۰۲۴ رسید.

بانک مرکزی ترکیه قرار است اقداماتی را برای حمایت از واحد پول این کشور و جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت ها به اجرا گذارد زیرا از زمانی که روند کاهش ارزش لیر ترک در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان آغاز شد به موازات آن روند افزایش قیمت ها و تورم در این کشور نیز شدت گرفته است.

کارینا شابور در ادامه سخنان خود با اخطار دربارهٔ تبدیل سریع این بحران ارزی به بحران بانکی می گوید: اگر این کار انجام گیرد بی اعتمادی به نظام بانکی ترکیه شدت پیدا می کند و ضرر و زیان سنگین به دولت این کشور وارد خواهد کرد.

موضوع سرمایه گذاری ها نیز از آنجا مهم است که جریان سرمایه گذاری های خارجی اکنون در حال خارج شدن از کشورهای با اقتصاد نوظهور از جمله ترکیه است و اکنون که ترکیه با این مشکل مواجه شده است خروج سرمایه های خارجی از آن شتاب بیشتری خواهد گرفت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.