بحران مالی در کرانه باختری

دولت فلسطین اعلام کرده که اهداکنندگان کمک مالی، تنها ۴۰ درصد از تعهدات مالی خود در سال ۲۰۱۲ میلادی را پرداخت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت، دولت فلسطین که با بحران مالی مواجه شده هشدار داده است که ۱۵۰ هزار کارمند و کارگر نمی‌دانند که آیا دستمزدهای ماه سپتامبر خود را دریافت می‌کنند یا خیر. این بحران به دلیل ناکامی اهداکنندگان بین‌المللی در عمل به تعهداتشان و پرداخت کمک‌های مالی به وجود آمده است.

نور عده، یکی از سخنگویان دولت فلسطین گفت، اهداکنندگان بین‌المللی تنها ۴۰ درصد از پولی را که متعهد شده بودند برای سال ۲۰۱۲ به دولت ارایه دهند، تامین کرده‌اند. حدود نیمی از ۵۴ / ۲ میلیارد دلار بودجه سالانه فلسطین از کمک های اهداکنندگان بین‌المللی تامین می‌شود.

سخنگوی دولت فلسطین افزود، رییس‌ تشکیلات خودگردان و نخست‌ وزیر دولت موقت مکررا به تمامی اهداکنندگان و کشورهای دوست چون کشورهای عربی تاکید دارند تا ارایه کمک‌های مالی خود را به فلسطین سرعت بخشند چرا که اوضاع بسیار بد است و مداخله بین‌المللی ضروری است.

وی افزود: شکل ساختاری کنترل رژیم صهیونیستی بر درآمدها و عایدات مالیات است که باعث کاهش بودجه و بحران مالی می‌شود. رژیم صهیونیستی اراضی بزرگتر و بیشتری را در کرانه باختری و همچنین منابع طبیعی بیشتری را در اختیار دارد و این امر باعث زیان‌های اقتصادی بیشتری به دولت فلسطین و مردم می‌شود.

این بحران مالی تهدیدی برای تحریف اصلاحات صورت گرفته توسط سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت موقت فلسطین است که با تحقق ذخیره بودجه و افزایش مالیات بر درآمد، باعث پیشرفت و توسعه در اقتصاد فلسطینی طی سال‌های اخیر شده است.

با این حال، بخش خدمات عمومی و دولتی فلسطین چون ماموران پلیس، پزشکان و معلمان هفته گذشته تنها دستمزدها و حقوق ماه اوت خود را دریافت کردند. تظاهرات ماه گذشته در کرانه باختری باعث شد تا مقام‌های فلسطینی پرداخت حقوق مقام‌های ارشد را به حالت تعلیق درآوردند.

اتحادیه‌های تجاری فلسطین نیز اعلام کرده‌اند که به دستمزدهای جدید ماهانه ۳۷۵ دلار که یک سوم حقوق دریافتی در سرزمین‌های اشغالی است، دست به اعتراض می‌زنند؛ امری که توسط کابینه فلسطین تایید شده است.

جهاد الوزیر، رییس انجمن مالی فلسطین نیز پیش‌بینی کرد که کسری بودجه سالانه ۳ / ۱ میلیارد دلار بسیار بیشتر از ۹۵۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.