بحرین باز هم ما را حذف کرد!

۲۵م آذر ،

تیم ملی ایران برای صعود به مرحله نیمه نهایی باید یمن را با اختلاف ۲ گل شکست می‌داد و عربستان و بحرین در دیداری که همزمان با این مسابقه آغاز شده بود به نتیجه مساوی می‌رسیدند تا ایران به عنوان صدرنشین صعود کند.

ممتازنیوز: تیم ملی فوتبال ایران برابر یمن به برتری رسید ولی این برد فایده‌ای برای پرافتخارترین تیم غرب آسیا نداشت و از این رقابت‌ها حذف شدیم.

 تیم ملی ایران در سومین مسابقه‌اش در بازی‌های غرب آسیا در ورزشگاه سلام کویت از ساعت ۱۷:۵۵ به مصاف تیم یمن رفت که ۲ بر یک به پیروزی رسید. اما این پیروزی هیچ فایده‌ای برای تیم ملی ایران نداشت و سبب شد پر افتخارترین تیم غرب آسیا وداعی زودهنگام با این مسابقات داشته باشد.

امید نظری در دقیقه ۴۱ و یعقوب کریمی در دقیقه ۵۲ برای ایران گلزنی کردند.

یمن در دقیقه ۴۵+۲ گل تساوی را به ثمر رساند.

وحید اسماعیل‌بیگی، امید ابراهیمی و قاسم دهنوی از ایران کارت زرد گرفتند.

تیم ملی ایران برای صعود به مرحله نیمه نهایی باید یمن را با اختلاف ۲ گل شکست می‌داد و عربستان و بحرین در دیداری که همزمان با این مسابقه آغاز شده بود به نتیجه مساوی می‌رسیدند تا ایران به عنوان صدرنشین صعود کند که این اتفاق رخ نداد و بحرین یک بر صفر برابر عربستان به پیروزی رسید تا به عنوان صدرنشین به نیمه نهایی صعود کند و عربستان و ایران از صعود باز بمانند.

نگاهی به تاریخچه برگزاری مسابقات غرب آسیا

سال ۲۰۰۰

ایران با تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه با مربیگری جلال طالبی، توانست تنها با یک گل خورده قهرمان بلامنازع بازی‌ها شود. ایران در بازی اول قزاقستان را با سه گل شکست داد. گل زیبای کریمی با دریبل چندبازیکن حریف نکته مهم این بازی بود که از آن به عنوان یکی از زیبا‌ترین گل‌های فوتبال آسیا نام می‌برند. ایران مقابل فلسطین با گلی که در دقیقه ۹۲ خورد به تساوی رسید و همگان را به تعجب واداشت. اما توانست با تک گل کریمی از روی نقطه پنالتی سوریه را شکست دهد و به دور بعد برود. در نیمه نهایی مقابل اردن باز هم ایران با گل کریمی پیروز شد و به فینال رفت. در فینال هم روی یک ضربه ایستگاهی توسط سهراب بختیاری‌زاده به مقام قهرمانی بازی‌ها دست یافت. عراق سوم و اردن میزبان چهارم شد.

سال ۲۰۰۲

این بار سوریه میزبان مسابقات شد و شش کشور در مسابقات حضور یافتند (در دوره‌های بعدی تا سال ۲۰۱۰هم همیشه شش تیم حضور داشتند). ایران که برای بازی‌های آسیایی خود را آماده می‌کرد، بیشتر با بازیکنان زیر ۲۳ سال حضور داشت در بازی اول با یک گل موید سلیم مقابل اردن شکست خورد و با دو گل نیکبخت و کریمی لبنان را شکست داد و به نیمه نهایی رفت. اما در ضربات پنالتی ۶بر پنج مقابل عراق شکست خورد (نیکبخت و عزیززاده پنالتی‌ها را از دست دادند) و در رده بندی مقابل سوریه پس از تساوی دو بر دو با دو گل کاملی مفرد و نیکبخت در ضربات پنالتی این تیم را شکست داد و سوم شد. در فینال، عراق هم توانست تیم اردن را سه بر دو شکست دهد و قهرمان شود.

سال ۲۰۰۴

این بار ایران میزبان مسابقات بود و در حالی که دیگر تیم‌ها چندان آماده بازی‌ها نبودند، تیم برانکو ایوانکوویچ با قدرت مسابقات را با قهرمانی به پایان رسید. ایران با هت تریک علی دایی ۴ بر صفر لبنان را برد و مقابل فلسطین هفت بر یک پیروز شد. در نیمه نهایی با دو گل نکونام وبرهانی در برابر تک گل احمد مناجد به فینال رفت و با اقتدار چهار بر یک سوریه را شکست داد. کریمی، دایی، برهانی و نکونام با گلزنیشان گل دقایق ابتدایی سوریه را خنثی کردند و ایران با اقتدار قهرمان شدند. اردن هم ۳بر یک عراق را برد و سوم شد.

سال ۲۰۰۷

ایران با تیم دوم خود و با مربیگری پرویز مظلومی دوباره در اردن قهرمانی مسابقات را به دست آورد و امیدهای واهی را برای قهرمانی تیم اصلی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در‌‌ همان سال به وجود آورد. ایران پس از تساوی بدون گل مقابل عراق با دو گل میداودی و رجب‌زاده فلسطین را شکست داد و با تفاضل گل بهتر به عنوان تیم اول راه یافت. باز هم رجب‌زاده با یک گل زیبا اردن را در نیمه نهایی مغلوب کرد و در فینال هم مقابل عراق بادامکی و بیک‌زاده برای ایران گل زدند تا گل دقابق پایانی صالح سدیر سعدون اثری نداشته باشد. 

سال ۲۰۰۸ 

دوباره ایران میزبان مسابقات شد و در حالی که علی دایی سرمربی ایران بود تیم ملی با تلفیقی از بهترین‌های لیگ در مسابقات شرکت کرد و باز هم قهرمان مسابقات شد. در بازی اول مقابل فلسطین با گل‌های کیانوش رحمتی، رضایی و رافخایی سه بر صفر پیروز شد. در بازی دوم باز هم یک نتیجه فوق العاده گرفت و مقابل تیم قطر ۶بر یک پیروز شد. میداودی ۲بار، آل نعمه، هادی عقیلی، حاج صفی و جلال رافخایی شش تایی کردن قطر را رقم زدند. در نیمه نهایی هم کیانوش رحمتی از روی نقطه پنالتی و غلامرضا رضایی با دو گل سوریه از پیش رو برداشتند و در فینال مقابل اردن در حالی که با گل هادی عقیلی پیش بودند. با گل دقیقه ۸۰ عامر ذیب ده هزار ایرانی استادیوم در بهت فرو رفتند. اما کیانوش رحمتی با گل زیبایش قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورد. 

سال ۲۰۱۰

اردن دوباره میزبان مسابقاتی شد که این بار با ۹ کشور برگزار شد. میزبان تدارکات بسیاری راه به راه انداخت تا شاید سرانجام با قهرمانی آرزوهای شاهزاده علی را تحقق ببخشد. اما حتی از گروه سه نفره خودش هم بالا نیامد. ایران در گروه سه نفره خودش ابتدا بحرین را با دوگل عقیلی و گل زیبای اولادی سه بر صفر بحرین را شکست داد. در بازی دوم مقابل عمان با گل میداودی جلو افتاد ولی تا پایان نیمه اول دو گل خورد و در نیمه دوم تنها تیموریان یک گل را توانست جبران کرد وبازی دو بر دو تمام شد. در نیمه نهایی عراق را دوباره دو بر یک با گلهای جلال حسینی و محمد غلامی شکست داد. اما در فینال در عین تعجب مقابل کویت شکست خورد. عبدالعزیزمشاین و یوسف ناصر با دو گل کویت را جلو انداختند و میداودی تنها یک گل را جبران کرد


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.