بخشنامه جدید قوه قضاییه محکومیت‌های مالی را کاهش می‌دهد

یک حقوقدان پایه یک قوه قضاییه گفت: بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه در صورت لازم الاجرا شدن محکومیت‌های مالی را کاهش می‌دهد.

علی کامکار در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، پیرامون کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و تاثیر آن کاهش جرم در جامعه اظهار داشت:‌هر چه تعداد مرتکبین به جرم که بی دلیل روانه زندان می‌شوند کمتر شود احتمال وقوع جرم در جامعه نیز کاهش می‌یابد.

این حقوقدان ادامه داد: الزامی ندارد هر فردی که کار خلافی انجام داد هر چند کوچک روانه زندان شود و این در حالی است که زندانی شدن در کشورمان به افرادی که به خاطر عدم پرداخت مهریه نیز راهی زندان می‌شوند ضعف قانونگذاری ماست.

کامکار از تصویب ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی گفت و افزود: اخیرا بخشنامه رئیس قوه راجع به بحث محکومیت‌های مالی مطرح شده که محکوم می‌تواند محکوم علیه را بدون دسترسی به حق بازداشت کند.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی باید در قبال قوانین مسئولیت‌پذیر باشد و قانونی که از جانب دستگاه قضا تایید شده باید توسط بخشنامه یا آیین‌نامه‌ای قانون قبلی فسخ و قانون جدید را جایگزین کنیم چرا که قانون به خودی خود لازم‌الاجرا نمی‌شود.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. سهند مسگری:

    سلام بخشنامه ریئس دستگاه قضا خیلی خیلی خیلی خوب وسازنده است ولی متاسفانه در شهرهای کردستان بخصوص دیواندره اصلا اجرا نمیشود وکما فی سابق زندانیان مالی از چک گرفته تا دیه وغیره همه وهمه به زندان میفرستن واعسار از هیچ کس حتی افراد بیکار وکارگر فصلی وغیره قبول نمیکنند وانگار این بخشنامه به دیواندره نرسیده است .با تشکر

  2. maria:

    واقعاً در حق زنها بی انصافی شده، آخه این چه قانونیه که زن نمی تونه حقشو از مردی که سالهای سال عذابش داده بگیره؟! پس بگید بره بمیره بهتره!! توروخدا.. توروخدا یه فکری به حال این مهریه بکنید… یه راه حلی چیزی! از من بیچاره تر هم هستن که با این قانون شما حسابی له شدن!

  3. پاسارگاد:

    بخشنامه مفیدی بود امیدوارم بزودی تبدیل به قانون بشه دوستان اگه توجه نمایند اکثر وکلای تازه به دوران رسیده و پول پرست از این بخشنامه خیلی ناراحتند را که اعتقاد دارند راه کاسبی اونا محدود شده منم مثل آقا فرزین یکی از کهای امانتی من سوء استفاده کرده و با استفاده از دلالی که تو دادگاه داشته تونسته روی رای به نفع خودش تاثیر داشته باشه البته با این بخشنامه جدید هیچ غلطی نمی تونه بکنه

  4. فرزین:

    با سلام امیدوارم بزودی بموجب این بخشنامه دیگر کسی برای محکومیتهای مالی به زندان نرودمثلا خود من که مهندس هستم به خاطر چند فقره چک امانتی که دادم واز انها سوئ استفاده شده در لبه تیغ قرار دارم.در ضمن در بعضی شهرها این بخشنامه را اجرا نمی کنند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.