بخشنامه ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران، نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرکهای اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست، ولی ممکن است تعرفه صادراتی افزایش یابد.

بخشنامه ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد

به گزارش ممتاز نیوز، در مکاتبه ۲۸ فروردین وزارت جهاد کشاورزی با گمرک ایران اعلام شده بود که صادرات چهار محصول کشاورزی گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز ممنوع شود. این در حالی است که امروز (۳۰ فروردین) گمرک از لغو این ممنوعیت و عدم اجرای آن خبر داده است.

سیدروح‌الله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- درباره ممنوعیت صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی گفته که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت  به گمرکهای اجرایی ابلاغ نشد.

وی با بیان اینکه  براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است توضیح داد: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای شفاهی، این موضوع به گمرکهای اجرایی ابلاغ نشده و مقرر شده است که تغییراتی  در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه عوارض صادراتی تبدیل کند  و بر اساس مباحث مطرح شده، محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.

وی در پایان گفت: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود که یکی از روش‌ها افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی است که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است. از آنجایی که در شرایط تحریمی، واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست، معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

پیش از این عباس عسگرزاده – معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مقدسی_ رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران نوشته بود: احتراما با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، با عنایت به بند (۹)مصوبه شماره ۳۸۱۳۰/م/ص  تاریخ چهارم اسفند ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار کشور و مفاد بند الف ماده یک قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شود.

در واکنش به این موضوع، امروز مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه بخشنامه ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی خلاف قانون است در صفحه توییتر خود نوشته بود که اکنون صادرات این محصولات کشاورزی ممنوع نیست.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.