بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران با بیان این‌که اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات شوراها ۱۶ خردادماه اعلام می‌شود، گفت:ه بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی در کل کشور به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند.

به گزارش ممتازنیوز، احمد نادری در نشست خبری در تبیین روند بررسی صلاحیت‌ها از هیات اجرایی تا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار کرد: در استان تهران ۵۹۳۷ نفر در ۱۶ شهرستان و ۴۸ شهر ثبت نام کرده‌اند این آمار غیر از ثبت نام شدگان در بخش‌ها و روستاها است.

وی ادامه داد: در مرحله اول بررسی‌ها یعنی هیات‌های اجرایی ۵۰۸ نفر ردصلاحیت شدند. هیات‌های اجرایی منتسب به دولت هستند و سازوکار آن را وزارت کشور و فرمانداری‌ها تایید می‌کند. در هیات‌های نظارت شهرستان‌ استان تهران نیز ۱۰۴۰ نفر ردصلاحیت شدند یعنی در مجموع تعداد رد صلاحیت شدگان توسط هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت شهرستان ۱۵۴۸ نفر در تهران بوده‌اند از این تعداد ۱۲۸۰ نفر شکایات خود را به هیات عالی استان تهران اعلام کردند. منتها هیات عالی استان تهران تصمیم گرفت که به کل شکایات یعنی ۱۵۴۸ نفر رسیدگی کند.

نادری ادامه داد: در مهلت ۱۰ روزه، هیات عالی استان تهران پرونده ۱۵۴۸ ردصلاحیت شده را بررسی کرد حتی برخی از پرونده‌ها سه بار خوانش شد تا حقی از کسی ضایع نشود ما سه شیفت کار کردیم از ۱۵۴۸ پرونده در هیات عالی استان تهران ۴۲۵ نفر به گردونه رقابت‌ها بازگشتند و ۱۱۲۳ نفر صلاحیت‌شان احراز نشد.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران درباره‌ی شهر تهران گفت: از ۲۶۰۰ داوطلب، ۱۵۳ نفر در هیات اجرایی و ۳۲۹ نفر در هیات نظارت ردصلاحیت شدند یعنی در شهر تهران در مجموع ۴۸۱ نفر صلاحیت‌شان تایید نشد. بعد از طرح شکایت، هیات عالی استان تهران همه ۴۸۱ پرونده را بررسی کرد و از این تعداد ۲۰۰ نفر تایید شده و به گردونه انتخابات بازگشتند و ۲۸۱ نفر در شهر تهران رد شدند.

نادری با تاکید بر این‌که حدود ۹۰ درصد داوطلبان شهر تهران تایید صلاحیت شدند، اظهار کرد: ما از دولتی‌هابه دلیل ارائه‌ی آمار غلط گلایه‌مند هستیم که گفتند که ۸۰ درصد در شهر تهران ردصلاحیت شده‌اند. صحبت‌هایی که توسط جریانات مختلف مشخصا جریانات خارجی مورد سوء‌استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: البته قانون‌گذار مرحله‌ی سومی را برای بررسی صلاحیت ها قرار داده که آن هیات مرکزی نظارت است یعنی داوطلبانی که فکر می‌کنند در روند بررسی صلاحیت آنها اشتباهی صورت گرفته می‌توانند شکایات خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کنند این مهلت از روز گذشته تا چهار روز ادامه دارد که شکایات ثبت شود.

نادری در توضیح پروسه تایید صلاحیت‌ها هم گفت: هیات‌های نظارت براساس استعلام از مراجع چهارگانه و سایر دستگاه‌های نظارتی به بررسی صلاحیت‌ها پرداخته است پس تنها ملاک مراجع چهارگانه نبوده و سایر مراجع ذیصلاح همچون سازمان بازرسی و سازمان‌های دیگر با کارکردهای نظارتی ملاک عمل بوده است.

وی در توضیح علت ردصلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها گفت: اکثر ردصلاحیت‌ها به خاطر مسائل مالی و اقتصادی بوده است مشکل جدی در این دوره شوراها این بود که بحث زیادی از آنها به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شده‌اند شوراها عملکرد مالی خوبی نداشتند لذا در کل کشور بخش زیادی از اعضای شوراها به خاطر مسائل مالی ردصلاحیت شدند که این نشان دهنده ضعف‌های جدی در قانون نظارتی و تایید صلاحیت‌ها است، ما را متهم می‌کردند که خیلی سفت و سخت صلاحیت‌ها را بررسی کردیم، ما طبق قانون عمل کردیم و عمل به قانون برای ما اولویت داشت.

وی ادامه داد: بحث ردصلاحیت به دلیل مشکلات مالی در اعضای شوراهای فعلی مربوط به استان تهران هم می‌شود البته مسائل دیگری همچون پرونده‌های قضایی و اخلاقی هم بوده که درصد کمی را شامل می‌شود.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران درباره‌ی ردصلاحیت‌های صورت گرفته در شورای شهر تهران اظهار کرد: در هیات نظارت شهرستان تهران از ۱۲ نفر اعضای شورای شهر فعلی که ثبت نام کردند تنها دو نفر تایید شدند هیات عالی نظارت استان تهران مجددا پرونده‌ها را بررسی کرد و ۷ نفر آنها تایید صلاحیت شدند. آنها ما را به سیاسی کاری متهم کردند که چنین چیزی درست نیست اگر قرار بر سیاسی کاری هم بود حتی یک نفر از اعضای شورای فعلی هم نباید تایید می‌شد حال این که بیش از نیمی از آنها تایید صلاحیت شدند ما طبق مر قانون عمل کردیم باز هم این افراد می‌توانند شکایات خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کنند.

نادری در پاسخ به این‌که آقای نوروزی عضو هیات عالی استان تهران موضوع پیشنهاد رشوه توسط اعضای شورای شهر پنجم را مطرح کردند، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم از صحبت‌های آقای نوروزی هم سوء برداشت شده است صحبت آقای نوروزی مرتبط با سه نفر از کارمندان مجلس است که در دوره قبلی آنها در هیات مرکزی نظارت بودند و شائبه‌ی گرفتن رشوه‌شان مطرح بود.

وی اظهار کرد که در حال حاضر بررسی صلاحیت داوطلبان در بخش‌ها و روستاهای استان تهران در حال رسیدگی اولیه است که بعد از اعلام نتایج می‌توانند شکایات خود را به هیات عالی استان تهران اعلام کنند تفاوت روند با شهرستان تهران این است که آخرین مرجع صلاحیت هیات عالی استان است.

وی با بیان این که اسامی نهایی داوطلبان ۱۶ خردادماه اعلام می‌شود، گفت: آنها از آن به بعد می‌توانند وارد فاز رقابت‌های انتخاباتی شوند.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران در مورد تعداد صندوق‌های رای در استان تهران اظهار کرد: پیش بینی ما این است که حدود ۶۰۰۰ صندوق رای در استان تهران در نظر گرفته شود البته ممکن است این تعداد کم یا زیادتر شده و هنوز قطعی نیست ما قویا با صندوق سیار مخالف هستیم ولی مشکلی در افزایش صندوق‌های ثابت نداریم.

نادری درباره‌ی تخلفات انتخاباتی هم گفت: مردم هم می‌توانند به هیات‌های نظارت شهرستان‌ها مراجعه کرده و شکایات و گزارش خود را ثبت کنند ما هم در هیات عالی استان رسیدگی می‌کنیم.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران درباره‌ی وجود شائبه‌هایی مبنی بر ردصلاحیت اقلیت‌های دینی گفت: ما هیچ فردی را به دلیل اختلاف سلیقه و علل سیاسی و علل مذهبی و عدم التزام به اسلام در اقلیت‌های مذهبی ردصلاحیت نکردیم ما از زرتشتی‌ها و مسیحی‌ها هم تایید صلاحیت داشتیم پس این‌که در روزهای اخیر گفته شده که یک فردی به دلیل داشتن تفاوت دینش با دین رسمی کشور ردصلاحیت شده درست نیست، از ایشان دعوت می‌کنم در صورت تمایل به هیات عالی نظارت بیایند تا مواردی که باعث ردصلاحیت شان شده را به او بگوییم، موضوع به خاطر مسائل دیگر و بحث دینی و مذهبی نیست.

نادری مجددا تاکید کرد که هیچ فردی به خاطر مسائل سیاسی و مذهبی ردصلاحیت نشده است ما تلاش کردیم اختلافات سلیقه‌ای را کنار گذاشته و مطابق قانون عمل کنیم نمونه بارز آن ردصلاحیت دو معاون شهردار اسبق تهران یعنی معاونان آقای قالیباف است که ردصلاحیت شدند. اگر می‌خواستیم سیاسی نگاه کنیم باید این بزرگان تایید می‌شدند.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.