بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن؛ ترویج پوشش اسلامی یا مدگرایی

این بخش که همه ساله در فضایی خارج از مکان اصلی نمایشگاه قرآن برگزار می شد، شاید کمتر بازدیدکنندگان را به سمت خود می کشاند اما امسال در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) فضایی به مراتب بهتر را از آن خود کرده است.

اما فضای مناسب در اختیار این بخش قرار دادن تمام مطلب نیست، ارایه چادرهایی با بیش از ۴۰ مدل نظر هر بازدیدکننده ای را به سمت خود جلب می کند.

مدل چادرها با عنوان هایی چون ملی، لبنانی، عربی، بحرینی، کمری، عربی اصیل، شالدار، ساده، ملائکه و حصنا بانوان را هر چند برای اندکی به تامل و دیدن دعوت می کند اما در کنار این مدل ها، نمونه هایی به نمایش گذاشته شده که بیشتر شبیه لباس های مجلسی همراه با چین ها و مدل های عجیب است.

برخی از مدل این چادرها به حدی خارج از تصور و عرف جامعه طراحی شده که اغلب بانوان که خواستار حجاب و پوشش کامل هستند چنین طرح هایی را نمی پسندند.

شاید مدل چادرها بتواند نسل جدید را برای استفاده از این چادرها ترغیب کند اما هنوز بسیاری از نمونه هایی که از سوی طراحان و خیاطان تولید می شود، مقبولیتی در سطح جامعه ندارد.

به نظر می رسد طراحان چادرها در مدل های مختلف برغم تلاش برای ارایه یک الگوی مناسب اسلامی – ایرانی، به بیراهه رفته و نمونه هایی را ارایه کرده اند که نیاز واقعی جامعه ما نیست.

اغلب روسری ها و شال هایی که به عنوان بهترین و جدیدترین نمونه ها در این نمایشگاه عرضه شده، از طراحی پیچیده ای برخوردار است به گونه ای که برای پوشیدن آنها سی دی آموزشی نیز تهیه شده است.

برخی از این روسری ها نیز از جنس و طراحی مطلوبی برخوردار نیست اما در عین حال با قیمت های بالا به فروش می رسد.

اما نکته قابل تامل دیگر در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه عرضه چادرهایی با قیمت بالاست که در برخی موارد با قیمت یک میلیون و ۱۲۰ هزار ریال برای هر قواره چادر به فروش می رسد.

چادرهایی که در برخی غرفه ها با تخفیف در این نمایشگاه عرضه می شود هر چند مشتریان خاص خود را دارد و بنا به نظر غرفه داران و فروشندگان با استقبال خوبی هم روبه رو شده است از کیفیت بالایی برخوردار نیست و نمی تواند نیاز تمامی افراد را برآورده کند.

سال های گذشته علاوه بر چادر، روسری و شال سایر محصولات از جمله سنجاق و کلیپس روسری، کلاه و یقه حجاب و برخی دیگر از اینگونه اقلام عرضه شده بود که امسال تنها به برخی از این اقلام بسنده شده و شاید نتواند بازدیدکننده را از این بخش راضی نگه دارد.

محدودیت تنوع در طرح ها و رنگ ها و آنچه مورد نیاز یک زن محجبه است سبب شده بازدیدکنندگان و مشتریان در انتخاب خود دچار سردرگمی شده و در نهایت نیز دست خالی برگردند.

علاوه بر ۱۸ غرفه‌ای که چادرهای ساده،‌ ملی و طرح‌های مشتق شده از آن را به طور آماده عرضه کرده‌اند، امسال غرفه‌ای در نظر گرفته شده که دوزندگان حرفه‌ای، چادر بازدیدکنندگان را به رایگان می‌دوزند.

همچنین در قسمت دیگری از بخش عفاف و حجاب آموزش هایی در رابطه با برش و دوخت چادر از سوی طراحان و خیاطان به بازدیدکنندگان ارایه می شود.

تشکیل بخش عفاف و حجاب بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رویدادی است که اگر به درستی هدایت و مدیریت شود و به جای ارایه طرح هایی عجیب،در حد قابل قبول به نوآوری و خلاقیت پرداخته شود می تواند بانوان را برای گرایش به سمت استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر تشویق کند.

مدیر بخش عفاف و حجاب بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در رابطه با این بخش به خبرنگار معارف ایرنا می گوید: برنامه های متنوعی برای سنین کودک تا بزرگسال در بخش حجاب و عفاف در نظر گرفته شده بود که به دلیل کمبود فضا بسیاری از آنها اجرا نشد.

‘کیوان سهرابی’ با بیان اینکه ۶۰ طرح و مدل چادر در این نمایشگاه ارایه شده است، می افزاید: خلاقیت و نوآوری در کنار فعالیت های هنری زیباشناختی موجب ارایه ۶۰ مدل چادر در نمایشگاه شده است.

وی ادامه می دهد: در این بخش ۲۵ اثر برگزیده توسط اعضای کمیسیون ماده چهار کارگروه ساماندهی مد و لباس به همراه ۲۷ اثر برتر جشنواره مد و لباس فجر به نمایش در آمده است.

مدیر بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن یادآور می شود:‌ خیاطان ماهری در کارگاه دوخت رایگان چادر ظرف مدت یک تا سه ساعت چادر مورد نظر را دوخته و تحویل می دهند.

سهرابی، برگزاری کارگاه آموزشی دوخت لباس و طراحی را از برنامه های ویژه در بخش حجاب و عفاف عنوان می کند و می گوید: در این بخش بانوان با دوخت لباس و طراحی بر روی پارچه آشنا می شوند.

مدیر اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس، با یادآوری اینکه در بخش حجاب و عفاف و تولید پارچه های چادری می توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کرد،‌ اظهار امیدواری می کند که به زودی کشور بتواند به صنعت و فن آوری تولید چادر مشکی دست یابد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۱ غرفه فروش،‌ در بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن فعال بودند، ادامه می دهد:‌ در این نمایشگاه، به دلیل کمبود فضا ۱۸ غرفه فروش چادر و پارچه چادری برپا شده است.

سهرابی توضیح می دهد: در بخشی از فضای مربوط به بخش حجاب و عفاف، با بهره گیری از عکس و اسناد سیر حجاب از دوران قاجار تا زمان حاضر به نمایش درآمده است.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ۲۴ مردادماه همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۴ میزبان بازدیدکنندگان است.

فراهنگ** ۱۸۸۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۵۷۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.