بداهه نوازی ریشه در خلاقیت‌های ذهنی دارد

ریشه بداهه نوازی در خلاقیت‌های ذهنی هنرمند است و هنرند بداهه نواز به لحاظ تکنیکی باید به مرحله تکامل،خلاقیت ذهنی و تبحر در شناخت سازهای موسیقی رسیده باشد.

غلامرضا معصومی،استاد ویولن و موسیقی کودکان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:هنرمند بداهه نواز به لحاظ خلاقیت ذهنی باید به تکامل رسیده باشد و به لحاظ فنی در مرحله‌آی از نوازندگی باشد که در بداهه نوازی قوی باشد و حتی در بداهه نوازی سازهای دیگر نیز تبحر داشته باشد و اصول آهنگسازی را بداند.
وی خاطرنشان کرد:آثار موسیقی قدیمی که به صورت بداهه اجرا شده و در تاریخ موسیقی همچنان باقی مانده،به دلیل الهاماتی بوده که زنگ و بوی فرازمینی داشته و شاید دلیل دیگر آن بوده که تنها را نمی‌نوشتند.
این استاد ویولن افزود:موسیقی‌ای که نتهای  آن از قبل نوشته شود به شکل صنعتی ساخته می‌شود؛اما آهنگی که زاییده هیجانات و احساسات آهنگساز باشد در بداهه نوازی جایگاه خوبی دارد اما موسیقی‌ای که با تصنیف نتها نواخته شود و الهامات در آن نقشی ندارد محبوبیت کمتری نسبت به بداهه نوازی دارد.
وی در پایان گفت:بسیاری از هنرمندان،آثار موسیقیدان‌های بزرگ را به شکل تم انتخاب می‌کنند و با بداهه نوازی تغییراتی در اجرای قطعات به وجود می‌آورند که شیوه جالبی در تقویت بداهه نوازی است./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.