بدلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، طوفان‌های نمکی در راه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از کاهش ۶۱ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال و احتمال بروز طوفان‌های نمکی خبرداد.

بدلیل خشک شدن دریاچه ارومیه، طوفان‌های نمکی در راه است

به گزارش ممتاز نیوز، مهران نظری در مورد آخرین وضعیت نگین آبی آذربایجان گفت: ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ سانتی کاهش پیدا کرده است و از نظر سطح نیز ۱۴۲۳ کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده و بر این اساس نیز ۲ میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است.

وی با بیان اینکه در پی کاهش حجم و تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه، جزایر این پهنه آبی به هم متصل و حفاظت از حیات وحش جزایر در دشوار شده است، عنوان کرد: مهمترین چالش زیست محیطی استان آذربایجان‌غربی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه به خصوص در یک سال گذشته است که این مشکل زیست محیطی خطر تولید ریزگردهای نمکی را در منطقه افزایش داده است.

نظری با بیان اینکه با توجه به وضعیت بحرانی موجود لازم است تدابیر برای حفظ این نگین فیروزه‌ای کشورمان در سطح ملی انجام و اجرایی شود، گفت: بر اساس موارد اشاره شده بروز احتمالی توفان‌های گردوغبار نمکی می‌تواند اثرات سو بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد.

وی گفت: به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه در حال حاضر جزایر به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیرها شده و مأمورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند. که این مسئله می‌تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه‌های نادر حیات وحش را به خطر اندازد

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به حفر تونل کانی سیب و کانال انتقال آب از طریق رودخانه گدار و منطقه حفاظت شده و اعلام شدن آن توسط شورای عالی محیط زیست کشور اولاً نیاز است پیگیری‌های لازم برای اتمام این پروژه بزرگ انجام شود و در ادامه نیروها و امکانات مورد نیاز به منظور حفظ تونل، کانال و آب منتقل شده به بستر دریاچه ارومیه فراهم، تا هیچ گونه دست‌اندازی و برداشت غیرمجاز از مسیر انتقال آب انجام نشود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.