بدن در طول روز چقدر به خواب احتیاج دارد؟

محرومیت از خواب کافی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و به عنوان یکی از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار کلینیک ممتازنیوز؛ خواب وسیله ای است که به انسان این امکان را می دهد که بتواند انرژی از دست رفته را به بدن بازگرداند در نتیجه شخص می تواند پس از خواب کارهای روزمره اش را به خوبی انجام دهد.

تحقیقات نشان داده است که اگر کم خوابی ادامه داشته باشد سلامتی فرد به خطر می افتد، زیرا کم خوابی هم روی روان و هم جسم فرد تاثیر می گذارد.

سعی کنید در طول روز نخوابید. البته یک چرت کوچک در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بلامانع است. همانطور که می دانید چرخه ی یک خواب کامل و عمیق ۹۰ دقیقه به طول می انجامد، بنابراین هر چقدر در طول روز استراحت نکنید، شب ها بهتر به خواب می روید.

هر شب هر زمان که احساس خستگی و خواب آلودگی به شما دست داد، به رختخواب بروید. اگر احساس کردید که به سرعت خوابتان نمی برد، بلند شوید و کتاب بخوانید و یا کاری که نیاز به فعالیت فیزیکی کم و فعالیت چشمی بالا دارد را انجام دهید تا چشمانتان کم کم خسته شوند. در ابتدا این امکان وجود دارد که صبح ها زودتر از زمان مقرر بیدار شوید، اما بدن شما ظرف چند روز خودش را با شرایط تازه وقف می دهد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که:

-کم خوابی به بیماری و یا استرس زیاد منجر می شود که در نهایت سبب قاطی کردن (اغتشاش) روان خواهد شد. بی خوابی در حقیقت کسی را نکشته است، تحقیقات درمورد آدم هایی که از کم خوابی رنج می برده اند نشان می دهد که با وجودی که توانایی عمل آنان کاهش پیدا کرده، ولی اگر به آنان اجازه داده شود (یا بتوانند) کم خوابی را جبران کنند؛ تنها اثر مستقیم کم خوابی، بی خوابی است.

– ممکن نیست بعد از یک شب بی خوابی عملکرد خوبی داشته باشید، از دست دادن یک خواب شبانه می تواند منجر به کم شدن انگیزه ی شخص گردد و همچنین روی بعضی مهارت ها از جمله رانندگی و. . . تاثیر خواهد گذاشت.

– مهم این است که اشخاص هر شب ۸ ساعت خواب را داشته باشند، بعضی از اشخاص ۴-۵ ساعت خواب لازم دارند، برخی ۸-۹ ساعت. بالعکس خواب بیش از نیاز بدن نیز سبب می شود که بدن زمان بیشتری را در رختخواب بگذراند و این خود سبب کسل شدن فرد خواهد شد.

– بی خوابی یک بیماری است و قرص های خواب درمان آن می باشند، قرص های خواب سبب می شوند فرد بتواند چندین شب به طور طبیعی بخوابد؛ ولی اگر فرد مدت زمان بیشتری از این قرص ها استفاده کند، چون بدن به آنها عادت می کند سبب بی خوابی خواهند شد و اختلال خواب اشخاص را افزایش می دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.