برآوردها از اثرات گرانی بنزین برقیمت ها

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

پرشین خودرو: افزایش قیمت بنزین برقیمت تمامی کالاهای مصرفی موثر است ولی دولت سعی دارد با کنترل قیمت دلار مانع از بروز گرانی ها شود.

به گزارش ممتازنیوز، برآوردهای اولیه نشان می دهد افزایش قیمت بنزین برقیمت تمامی کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم اثر می گذارد. سوخت به طور متوسط به اندازه ۱۷٫۵ درصد در قیمت نهایی شاخص تولید کننده موثر است. به همین جهت انتظار می رود، این میزان ضریب در تمامی تولیدات ماه جاری کارخانه های صنعتی اثر داشته باشد.

گزارش های رسمی نشان می دهد میزان تورم ماه جاری حداقل ۴ درصد افزایش می یابد. براین اساس عدد تورم اردیبهشت ماه بین ۳۶ تا ۳۷ درصد در نوسان خواهد بود. با این حال بانک مرکزی اعلام کرده بزودی، با عرضه دلار به کارخانه های خودروسازی قیمت دلار در بازار کاهش می یابد.

در اینصورت قدری از التهاب بازار کاسته می شود. در حال حاضر بزرگترین نگرانی کارخانه های صنعتی به رشد قیمت دلار، تامین ارز مورد نیاز کارخانه ها و رشد قیمت سوخت بدل شده است.

هزینه تمام شده تمامی تولیدات کارخانه های صنعتی به قیمت سوخت وابسته است. در همین حال سایت راهبردی پایش که به نهادهای صنفی تولیدی وابسته است، در  محاسبه ای تمام هزینه حمل و نقل را برآورد کرده است.

جدول قیمت حمل و نقل مواد معدنی تا پایان اسفندماه از برخی شهرهای کشور

مبدا به مقصد ( محوطه بندر)

  

قیمت حمل و نقل هر تن

از اصفهان تا بندرعباس

۴۶ تا ۴۷ هزار تومان

از زرند (کرمان) تا بندر عباس

۴۷ تا ۴۹ هزار تومان

از کردستان تا بندر امام

۶۰ تا ۷۰ هزار تومان

از کردستان تا بندرعباس

۷۵ تا ۹۰ هزار تومان

از سیرجان( کرمان) تا بندرعباس

۲۵ تا ۲۷ هزار تومان

از زنجان تا بندر امام

تنی ۴۶ هزار تومان

از زنجان تا بندرعباس

۶۵ هزار تومان

از شهر خاش (سیستان و بلوچستان) تا بندر عباس

۷۵ هزار تومان

از ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) تا بندر عباس

۷۵ هزار تومان

از شهر خواف (خراسان شمالی) تا بندر عباس

۹۴ هزار تومان

از اردبیل تا بندرعباس

۷۵ تا ۸۵ هزار تومان

افزایش هزینه های حمل و نقل بزودی اثراتش را در قیمت تمام شده تمامی کالاهای مصرفی نشان می دهد. بانک مرکزی هنوز برآورد دقیقی از ضریب اثر سوخت در قیمت کالاها ارائه نداده است ولی تورم ۴ درصدی مازادی که برتورم جاری افزوده می شود، تقریبا قیمت تمامی کالاها را بالا می برد. گزارش بانک مرکزی از زمان اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها نشان می دهد قیمت انواع مواد اولیه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته بود.

به گزارش خبر آنلاین، دولت قصد دارد با سیاست کنترل بازارهای مالی و همچنین کاهش حجم نقدینگی در مقابل گرانیهای احتمالی ایستادگی کند. از سوی دیگر وزیرصنعت نیز اعلام کرده از ابتدای تابستان وضعیت عمومی اقتصاد کشور رو به بهبود می رود. همچنین در صورتی که منابع حاصل از صرفه جویی در ارائه یارانه نقدی به سمت تولید هدایت شود، رکود حاکم برصنایع کشور نیز از بین می رود. به این ترتیب احتمال تولید بیشتر و کاهش تورم وجود دارد.

با این حال محاسبات نشان می دهد قیمت انواع کالاهای صنایع غذایی و لبنی تا ۲۵ درصد، صنایع معدنی تا ۳۰ درصد، صنایع فلز ی تا ۳۰ درصد و صنعت حمل ونقل تا ۵۰ درصد امکان افزایش دارند. در حال حاضر اثر اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها حداقل در کرایه حمل ونقل درون شهری و قیمت میوه  و سبزی اثری نداشته است. دولت از طریق توزیع گسترده کالاهای اساسی و کاهش قیمت ارز سعی در کنترل بازار دارد.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.