برابری جمعیت بالای ۶۰ سال و زیر ۵ سال در جهان

امروزه جمعیت ۶۰ سال و بالاتر در جهان تقریبا با جمعیت کودکان زیر ۵ سال جهان برابری می کند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان به مناسبت فرارسیدن روز جهانی سالمند گفت:  در حال حاضر حدود ۵۸۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند.

دکتر سید مهدی طباطبایی افزود:  براساس پیش بینی این رقم در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس سر شماری سال۹۰ ، جمعیت استان جمعیتی جوان است افزود: تنها  ۲/۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه را سالمندان تشکیل میدهند.

وی گفت: براساس سرشماری سال۹۰ سالمندی در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استانهای کشور رشدکمتری دارد و استان سیستان و بلوچستان جوانترین استان کشور شناخته شده است.

دکتر سید مهدی طباطبایی ادامه داد: سالمندی به معنای بازنشستگی، پدر و مادر بزرگ شدن، یا رسیدن به یک سن خاص نیست بلکه پیری یک فرآیند مادام العمر است.

وی از سالمندان بدلیل تجارب و اندوخته های زندگی بعنوان پشتوانه های فرهنگی جوامع نام برد و توجه واحترام و تکریم سالمندان را جزء فرهنگ عموم ادیان و مکاتب عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد سالمندی با انباشت خردمندی همراه است و فرصتی است که فرد می تواند تجربیاتش را به نسل های بعدی منتقل کند.

دکتر طباطبایی  تصریح کرد: که امروزه به دلایل مهمی از جمله کاهش مرگ و میر ناشی از پیشرفت دانش پزشکی، بهداشت، آموزش و پرورش و افزایش نرخ امید به زندگی با رشد فزاینده افراد مسن تر از ۶۰ سال در جهان روبرو هستیم.

وی  رعایت اصول بهداشتی از قبیل فعالیت های بدنی مناسب و منظم، داشتن برنامه غذایی صحیح را بعنوان راه های به تاخیر انداختن عوارض پیری برشمرد و تصریح کرد:  تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور ایران بالای ۶۰ سال، سن خواهند داشت.

رئیس مرکز بهداشت استان برآورده کردن نیازهای فرهنگی (از قبیل رعایت حریم و حرمت سالمندان از طرف خانواده اجتماع و دولت) را از مهمترین نیازهای  سالمندان بیان کرد.

گفتنی است: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲ با هدف مشارکت فعال زنان و مردان سالخورده در تمامی سطوح جوامع با محوریت”زندگی سالم و طول عمر بیشتر” به عنوان سالمندی و سلامت قرار گرفته است.

همه ساله اول اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه بعنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.