براساس رده بندی جدید فنلاندی ها همچنان بهترین نظام آموزشی دنیا را دارند

۰۷م آذر ،

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی /۰۹/۰۷
۰۰:۰۸:۲۱٫۲۰
اتحادیه بین المللی آموزشی تازه ترین بررسی و رده بندی خود از بهترین نظام های آموزشی در سراسر دنیا را منتشر کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی تحقیق یاد شده، تحقیقی بسیار پیشرفته و جامع به شمار می آید که در آن چهل کشور برتر دارای نظام آموزشی تعیین شده اند.
بر اساس این رده بندی، فنلاند همچنان در صدر کشورهای دارای بهترین نظام آموزشی قرار دارد؛ چهار کشور آسیایی دیگرکره جنوبی، هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور در رده های بعدی قرار دارند و براساس این بررسی و رده بندی صورت گرفته، در کنار هم، قوی ترین نظام های آموزشی را در دنیا دارا می باشند.
کلمبیا، تایلند، مکزیک، برزیل و اندونزی نیز پنج کشور انتهایی این جدول به شمار می آیند که همگی جز اقتصادهای در حال ظهور می باشند.
البته در این بررسی، به کیفیت آموزش و محیط آموزشی توجهی نشده است ولی در بیشتر کشورهای برتر، معلمان از حقوق و تحصیلات بالاتری برخوردار می باشند. همچنین میزان هزینه دولت در بخش آموزشی نیز در رده بندی صورت گرفته بسیار اهمیت دارد. این بررسی همچنین نشان داده است که پنج کشور برتر دارای فرهنگ آموزشی بالاتری نیز می باشند و به دیگر سخن، تامین امنیت شغلی برای معلمان شکلی رقابتی و بسیار اهمیت دارد.
نکته جالب اینکه برگزاری آزمون های سخت چندان در این رده بندی تاثیر گذار نبود به شکلی که در فنلاند که در رده اول این جدول قرار دارد، به ندرت آزمون برگزار می گردد ولی در کره جنوبی که در رده دوم قرار دارد، آزمون ها بسیار دشوار است.
به گفته مجریان این بررسی، کیفیت آموزشی در معلمان در نظام های آموزشی برتر مانند کره جنوبی و فنلاند بسیار اهمیت دارد و هر دو کشور زمانی به فرد اجازه تدریس می دهند که مهارت لازم را به دست آورده باشد و مقامات نیز تلاش می کنند مهارت و کارکرد وی نیز با گذشت زمان بهبود یابد.
از دیگر سو در هر دو کشور، به فرهنگ آموزشی نیز اهمیت بسیاری داده می گردد زیرا آموزش را بخشی کلیدی از موفقیت اقتصادی و اجتماعی یک کشور می دانند.
محققان می گویند کره جنوبی و سنگاپور در دهه شصت میلادی از جمله کشورهای فقیر به شمار می آمدند و تولید ناخالص داخلی در کره جنوبی با تولید ناخالص داخلی در غنا برابری می کرد ولی زمانی که تصمیم گیری کلان در این کشورها، به اختصاص کلاس های بزرگتر، پرداخت حقوق بیشتر به معلمان و بهبود کیفیت آموزشی اتخاذ شد، این دو کشور از نظر درآمد اقتصادی و سطح رفاه اجتماعی اکنون با کشورهای اروپایی برابری می کنند و حتی از بسیاری از این کشورها نیز برترند.
از این رو کشورهای در حال توسعه نیز باید این اطمینان را به دست آورند که حقوق کافی به معلمان پرداخت می گردد، فضای آموزشی مناسب در اختیار دانش آموزان قرار دارد و کیفیت آموزشی نیز به صورتی مناسب است.
۰۰:۱۴:۲۵٫۱۵


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. صبا:

    برعکس اونا مسئولین ایران اولین جایی که صرفه جویی رو توش ضروری میدونن، آموزش و پرورشه.

  2. شاهین:

    خاکبرسر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.