برای اختلالات اینترنت کاربران می‌توانند خسارت دریافت کنند

۲۶م دیماه ، ایسنا- قطعی‌ها و اختلالات اینترنت در بعضی روزها، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا بر اساس قوانین، شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت به سبب این مشکلات ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می‌شوند یا خیر؟

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ، در این باره اظهار کرد: طی روزهای اخیر با قطعی کلی اینترنت مواجه نبوده‌ایم و در زمینه افت کیفیت و اختلالات ایجاد شده نیز در صورت مستندسازی، کاربران می‌توانند از اپراتورها خسارات خود را دریافت کنند.

علیرضا اصغریان گفت: از سال قبل زنجیره پرداخت خسارت موافقتنامه سطح سرویس (SLA) مطابق مصوبه شماره ۹۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اجرایی شد که بر اساس آن‌ها اپراتورها ملزم می‌شوند در صورت اختلال و قطعی غیر مجاز بر اساس جداول تعیین شده نسبت به پرداخت خسارت به کاربران خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پایین‌ترین سطحی که برای خدمات می‌توان در نظر گرفت سطح برنز است که جداول مربوط به این سطوح بر روی پایگاه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات (بخش مصوبات کمیسیون – مصوبه شماره ۹۰) نیز قرار دارد و کاربران می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با این سطوح به این بخش مراجعه کنند. در حالت کلی نیز سرویس پایه تمام اشخاصی که در قرارداد خود قید نکرده‌اند، چه نوع بسته‌ای می‌خواهند برنز محسوب می‌شود.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه دربارهٔ اینکه آیا بابت قطعی های روزهای قبل خسارتی به کاربران تعلق خواهد گرفت، اظهار کرد: طی این مدت اگرچه با اختلالاتی مواجه بودیم اما قطعی سرویس نداشتیم. البته در بخش‌هایی ممکن است به سبب اختلالات ایجاد شده کیفیت خدمات کاهش پیدا کرده باشد که بر اساس مستندسازی‌هایی منطبق با SLA، شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت ملزم به پرداخت خسارت به کاربران می‌شوند که البته به سبب آنکه این شرکت‌ها هم پهنای باند مورد نیازشان را از شرکت ارتباطات زیرساخت تامین می‌کنند، می‌توانند از این شرکت خسارت بگیرند.

اما اصغریان در پاسخ به این مطلب که با وجود تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد هنوز نظارت جدی نسبت به پرداخت خسارت به کاربران وجود ندارد، گفت: همواره شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت بر این باورند که ما نسبت به آن‌ها سختگیرانه عمل می کنیم و این موضوع به نوعی گویای نظارت‌های سختگیرانه ماست اما با این حال هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که همواره نظارت صد درصدی وجود دارد.

او ادامه داد: چنین موضوعی نه در ایران و نه در هیچ نقطه دیگری از جهان محقق نمی‌شود اما با این حال ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیریم تا نظارت درستی برروی خدماتی که به کاربران ارائه می‌شود وجود داشته باشد.

وی همچنین عنوان کرد: طی سال‌های قبل همواره مصادیقی برای پرداخت خسارات وجود داشته و ما این رقم‌ها را در خبرها اعلام کرده‌ایم. اما باید این موضوع را کمی شفاف‌تر توضیح دهیم و بگوییم هر قطعی و کندی به معنای پرداخت خسارت نخواهد بود و کاربران بسته به نوع سرویسی که از اپراتورها می‌گیرند، به آن‌ها اجازه می‌دهد که حدی مجاز از قطعی و اختلال داشته باشند.

مدیر کل نظارت بر سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات رگولاتوری همچنین عنوان کرد: بنا بر مصوبه ۹۰ کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه‌های مختلفی که برای خسارت سرویس‌های مختلف پیش‌بینی شده، بر روی پایگاه اینترنتی این سازمان اعلام شده است اما با این وجود هر قطعی به این معنی نیست که کاربر می‌تواند خسارت بگیرد.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.