برای ارز دانشجویان غیربورسیه محدودیتی نداریم/بررسی تخصیص ارز به اولویت هشتی‌ها

۰۶م آذر ،

2-897.jpg

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور گفت: بر اساس رویه‌های اجرایی در مرکز مبادله‌ کشور و با توجه به تعاملات سازنده‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، اقدامات لازم جهت تامین نیاز‌های ارزی کالاهای اولویت هشتم نیز همانند گروه کالایی سه تا هفت ارز به نرخ مبادله‌ای انجام خواهد شد.

صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: پس از ارائه‌ی لیست نهایی توسط وزارتخانه مربوطه به بانک مرکزی و تهیه بخشنامه‌ی مربوطه و پس از تایید آن توسط مدیریت ارشد بانک (ریاست کل بانک مرکزی) اقدامات لازم جهت تامین نیاز‌های ارزی این گروه انجام خواهد شد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشورهمچنین با بیان این‌که نظر بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای برای صادرکنندگان است و بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی هدفش پوشش کلیه تقاضاها در اقتصاد به نرخ مبادله‌ای است، گفت: البته گروه‌های کالایی یک و دو کماکان نرخ مرجع خواهند گرفت ضمن این که ارزهای با مرجع خارجی شامل ارز صادرکنندگان غیر نفتی به نرخ مبادله‌ای توسط شبکه بانکی کشور می تواند خریداری شود.

وی یاداور شد: بانک مرکزی در تعامل و همکاری بسیار نزدیک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی درصدد مدیریت تقاضای ارز در کشور است و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش بسیار کلیدی در غربالگری گروه‌های کالایی و همچنین مدیریت ثبت سفارش‌های کالا متناسب با الگوی تجاری داشته است.

کریمی در ادامه افزود: پس از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور اتفاق خوبی نیز افتاده است تا با ایجاد سازگاری بین منابع ارزی عرضه شده در مرکز و تقاضای ارز براساس ثبت سفارش انجام شود.

وی همچنین دربارهٔ ارائه ارز به نرخ مبادله‌ای برای دانشجویان غیربورسیه گفت: بانک تجارت به عنوان بانک عامل براساس مدارک مثبته نسبت به دریافت ریال از دانشجویان غیربورسیه اقدام کرده و پس از ارائه‌ی آمار تجمیعی روزانه به بانک مرکزی این بانک در اسرع وقت نسبت به تامین اسکناس (ارز) اقدام خواهد کرد.

کریمی اظهار کرد: هم‌اکنون با توجه به پیش‌بینی‌های انجام یافته هیچ محدودیتی از بابت تحویل ارز به بانک مزبور بابت دانشجویان غیربورسیه وجود ندارد، به عبارت دیگر بانک مرکزی ارز دانشجویان را براساس فرآیند فوق تمام و کمال تامین خواهد کرد ضمن اینکه مقرر شده بانک مزبور نسبت به اختصاص شعب ارزی بیشتر جهت ارائه‌ی خدمات ذکر شده اقدام کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور پیش از این نیز گفته بود: این بانک علی‌رغم تقویت مرکز مبادلات ارزی کشور و گذار به بازار بین بانکی تمرکز ویژه‌ای بر تامین کالاهای اساسی و اقلام دارویی به نرخ مبادله‌ای داشته است و در این خصوص نیز تعاملات سازنده‌ای با وزارت بهداشت به ویژه معاونت دارویی وزارتخانه مزبور وجود دارد تا تقاضاهای باقی‌مانده این وزارتخانه در خصوص واردات دارو با سرعت و شتاب بیشتری پوشش داده شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.