برای اولین بار وارد جزئیات شدیم؛ مواضع ایران و ۱+۵ با یکدیگر فاصله دارد

اشتون: پس از مشورت با ۱+۵ با جلیلی تماس می‌گیرم

ایران > سیاست‌خارجی
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به دو روز مذاکرات بین ایران و ۱+۵ گفت: مذاکرات طولانی و فشرده بود؛ پس از مشورت با پایتخت‌های ۶ کشور با سعید جلیلی تماس می‌گیرم.

فارس نوشت: کاترین اشتون سرپرست تیم مذاکره کننده ۱+۵ پس از پایان نشست دو روزه آلماتی ۲ با حضور در کنفرانس خبری در محل هتل اینترکنتیننتال گفت: ما در ۵ و ۶ آوریل اجلاسی با ایران داشتیم و با آقای جلیلی و هیئت همراه او دربارهٔ نگرانی جامعه بین المللی گفت وگو کردیم.

وی افزود: مذاکرات ما دربارهٔ طرح اعتمادسازی که اخیرا به ایران اعلام کردیم طولانی و فشرده بود. در این گفت وگوها مشخص شد ایران و ۱+۵ فاصله ماهوی با هم دارند. از این رو قرار است ما برای مشورت به پایتخت هایمان برویم و من سپس با آقای جلیلی تماس می گیرم.

اشتون افزود: ما برای اولین بار وارد جزئیات شدیم طوری که قبلا تا این حد وارد مسائل ریز نشده بودیم. در گفت‌وگو سوالات و ابهامات مطرح شد. برای بار اول بحث‌های چالشی مطرح شد. ما باید برای حصول به راه حل سخت با هم کار کنیم.

سرپرست تیم مذاکره کننده ۱+۵ هیچ اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات و زمان و مکان آن نکرد.

کاترین اشتون در بخش دیگری از این کنفرانس خبری پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد و در جواب پرسش خبرنگاری گفت: ما بسته پیشنهادی داریم که به اندازه کافی محتوی دارد که بر اساس آن اعتمادسازی را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: گفت‌وگو برای گفت‌وگو نیست. این گفت‌وگوها قصد و نیت دارد و طی دو روز قبل مفصل دربارهٔ جزئیات صحبت کرده‌ایم.

اشتون در پاسخ به سئوال دیگری هدف از مذاکرات را این عنوان کرد که ایران به طرح اعتمادسازی که ۱+۵ به آن ارائه داده، پاسخ دهد تا فضایی برای مذاکرات جامع ایجاد شود و در نهایت اعتماد بیشتری حاصل شود.

وی گفت: ما بارها گفته ایم که نقطه نهایی چه باشد و ما و آژانس و همه می دانیم که مرحله نهایی چیست. کاترین اشتون تنها به سئوالات خبرنگاران خارجی پاسخ داد و به سئوال خبرنگار صدا و سیما دربارهٔ اینکه چرا فقط ایران باید اعتمادسازی کند و ۱+۵ نه، پاسخی نداد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.