برای نهادینه نمودن شوق مطالعه از کودکی تدبیر کنیم

شنبه ۱۳م آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

مسئولان، خانواده ها، مدارس و هر نهاد مسئول و متولی که می تواند، در ایام “هفته کتاب” و دیگر مناسبت ها برای نهادینه نمودن شوق مطالعه از دوران کودکی تدبیری بیاندیشد.

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران؛حسین اسرافیلی، شاعر در گفت و گو با ستاد اطلاع رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، این اتفاق فرهنگی را ضرورتی مهم در جامعه توصیف و اظهار نمود: “هفته کتاب” وقت بها دادن به کتاب است و نشان دادن این که ما چه اندازه از وقت خود را به مطالعه اختصاص می دهیم و به طور کلی کتاب در جامعه مان چه جایگاهی دارد.
وی با تاکید بر این که اهمیت کتاب و کتابخوانی باید در طول سال و به بهانه های مختلف تکرار شود، گفت: یک هفته صحبت از کتاب و کتابخوانی و جنبه های مختلف آن اقدام بسیار شایسته ای است اما نباید پس از اتمام “هفته کتاب” این بحث ها به فراموشی سپرده شود. از سوی دیگر کتابخوانی نتیجه یک زنجیره است که تبلیغ، کتاب خوب، قیمت مناسب و … را شامل می گردد و اگر تصمیم به افزایش سرانه مطالعه در کشور داریم باید این زنجیره را در کنار هم مدنظر قرار دهیم.
اسرافیلی ادامه داد: نمی توان به مردم پیشنهاد نمود کتاب بخوانند و آن وقت در نهایت تورم بازار کاغذ، مخاطبان جرات نکنند به سراغ خرید کتاب بروند. مشکلات نشر، در هر حلقه ای روی دهد، به سایر حلقه های زنجیر آسیب می رساند و ضرر آن عمومی خواهد بود.
این شاعر در بخش دیگری از صحبت های خود به لذت نوشتن اشاره نمود و افزود: نوشتن تفکر برانگیز است و اگر مردم عادت نمایند خاطرات روزانه شان را بنویسند، کمترین لطفش لذت از این نوشتن خواهد بود و نتیجه بلندمدت آن رجوع به کتاب های مختلف برای تقویت نثر، که این خود حرکتی است برای گسترش کتابخوانی.
اسرافیلی تاکید نمود: با وجود لذت نوشتن و تاثیرات آن بر گسترش کتابخوانی، تصور من این است که اگر لذت کتابخوانی که خود شیرینی بسیار فراتر از نوشتن است، از دوران کودکی در انسان نهادینه شود، مطالعه یک اقدام ارزشمند خواهد بود.
به گفته وی انسان در صورت نهادینه شدن لذت مطالعه، به بسیاری از تفریحات غیرضروری زندگی “نه” می گوید و مطالعه را جایگزینی خوب برای آن ها می داند.
این شاعر ادامه داد: وقتی یک انسان از داخل به خواندن علاقه مند باشد، در خانه، در مسیر و سوار بر اتوبوس، در پارک و در هر مکان دیگری که فرصت کند، کتاب به دست می گیرد. این فرد خواب و خوراک و آسایش خود را برای جذابیت کتاب فدا می نماید و نکات برجسته آن را در ذهن می سپارد تا بعدها در جایی از آن بهره مند شود.
اسرافیلی در پایان تصریح نمود: من پیشنهاد می نمایم مسئولان، خانواده ها، مدارس و هر نهاد مسئول و متولی که می تواند، برای نهادینه نمودن شوق و لذت مطالعه از دوران کودکی تلاش کند و تدبیری بیاندیشد.
گفتنی است؛ بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار “یادگار ماندگار” از ۲۰ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری در سرتاسر کشور برگزار می شود./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.