برای پیشگیری از اعتیاد باید رفاه اجتماعی افزایش پیدا کند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: آذرخش مکری با بیان اینکه آموزش به اشخاص جامعه می تواند در جلوگیری از اعتیاد نقش داشته باشد، افزود: آموزش به تنهایی نمی تواند راه حل باشد. برای پیشگیری از اعتیاد باید مسائل و آسیب های مختلف اجتماعی را حل کرد تا از اعتیاد بتوان جلوگیری نمود.

استادیار گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید به رفاه اجتماعی دقت بسیاری داشت. اگر رفاه اجتماعی افزایش پیدا کند مصرف مواد مخدر در جامعه کاهش پیدا می کند. بنابراین برای کاهش آسیب های اجتماعی باید به افزایش رفاه پرداخت تا بتوان از این طرق از اعتیاد جلوگیری کرد.

آذرخش مکری افزود: آموزش رایگان برای از کارافتادگان و اقشار آسیب پذیر و حمایت از آنها تاثیر جدی در پیشگیری از اعتیاد دارد. بنابراین سازمان های مرتبط با بحث آسیب دیدگان باید به صورت جدی در این زمینه به سازمان هایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک کنند.

وی تاکید کرد: کشورهایی که بسیار موفق می باشند به حکومت رفاه ملی پرداختند و در این زمینه به بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بخش های حمایتی دیگر توجه کردند. نمونه موفق کشورهایی که اعتیاد در آنها بسیار کم است کشورهای اسکاندیناوی است. در واقع اعتیاد ارتباط مستقیمی با اقتصاد و رفاه اجتماعی دارد. آمریکا با اینکه اقتصاد خوبی دارد و جزو کشورهای بسیار پولدار است اما چون در زمینه حمایت های اجتماعی از اقشار آسیب پذیر ضعیف است نتوانسته با اعتیاد به خوبی مبارزه کند.

 وی با اشاره به اینکه امروز بحث مبارزه با مواد مخدر از طریق کنترل حساب های بانکی صورت می گیرد، اظهار کرد: در قبل برای جلوگیری از ورود مواد مخدر مرزها بسته می شد و ستاد مبارزه با مواد  مخدر در مرزها تلاش بسیاری می کرد اما امروز علاوه بر این کار مبارزه از طریق کنترل حساب های بانکی صورت می گیرد که فعالیت بسیار فوق العاده ای است زیرا از این طریق بسیاری از پولشویی ها و تجارت هایی که در این زمینه صورت می گیرد، کنترل می گردد.
منبع: پایگاه اینترنتی پیشگیری نوین

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.