برای کاهش کلسترول خون چه اقداماتی انجام دهیم؟/ مرگ سالانه ۳۴ هزار نفر به علت کلسترول خون بالا

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)، دکتر شهرام رفیعی فر در گفت وگو با ایسنا، گفت: ازهر ۴ ایرانی یک نفر از مشکل کلسترول خون بالا رنج می برند و سالانه ۳۴ هزار نفر به علت این مشکل جان خود را از دست می دهند.

وی، رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و افزایش فعالیت بدنی و برنامه منظم ورزشی را از اصول اولیه و مهم برای جلوگیری از افزایش کلسترول عنوان کرد و گفت: کاهش چربی دریافتی(به ویژه چربی های اشباع) و کلسترول یکی از اصول رژیم غذایی مناسب در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خطاب به مردم توصیه کرد که لبنیات کم چرب (شیر، ماست، پنیر و سایر موادلبنی) را جایگزین لبنیات پرچرب کنند و افزود: همچنین لازم است از سرشیر و خامه کمتر استفاده شود چرا که این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی حیوانی هستند و می توانند موجب افزایش کلسترول خون شوند.

رفیعی فر ادامه داد: مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و به جای آن از گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده کنید. مصرف ۲ تا ۳ بار ماهی در هفته توصیه می شود. در طبخ غذاها از انواع روغن مایع به ویژه روغن زیتون و روغن کلزا و یا کنجد استفاده کنید( البته برای پخت، نه سرخ کردن غذا).

وی افزود: با مخلوط کردن ماست کم چرب، آبلیمو، سرکه یا آب نارنج، کمی نمک و فلفل و سبزی‌های معطر و روغن زیتون یک سالاد سالم و خوش طعم در منزل تهیه کنید. از شیرینی‌های خامه‌ای و سس‌های چرب کمتر استفاده کنید.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت، استفاده از میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، سویا، سیر و پیاز، فیبرغذایی، شیر و مواد لبنی کم چرب در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۸ درصد ۱۵ تا ۶۴ ساله‌های کشور کلسترول بالا دارند، گفت: در مجموع حدود ۱۵ میلیون ایرانی از این مشکل رنج می‌برند.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.