برخلاف اقتصاد در سراشیبی سقوط اروپا، اقتصاد آفریقا شاهد خیزش است

روزنامه ‘کریستین ساینس مانیتور’ روز یکشنبه در تفسیری در مقابل سراشیبی سقوط اقتصادی اروپا، به خیزش خیره کننده اقتصاد قاره آفریقا اشاره کرده است و در بررسی آن از زوایای گوناگون می نویسد: درسال ۲۰۱۲ ( )، تقریبا’ همه نقاط جهان متاثر از مصرف بی رویه، وفور بی رویه سرمایه گذاری و بالا رفتن بدهیهای دولتها، شاهد کندی رشد اقتصاد است، برعکس قاره آفریقا طبق آمارهای ‘بانک توسعه آفریقا’ و ‘بانک جهانی’ انتظار می ورد امسال شاهد رشد اقتصادی ۵/۴ تا ۹/۴ درصدی باشد .

بخش اعظم این رشد اقتصادی مرهون منابع سرشار طبیعی قاره است که دائما’در حال استخراج و هزینه شدن و فروش به مصرف کنندگان جهانی است، خریدارانی که هنوز هم مشتاق پرداخت نقدی به این قاره اند. مهمترین این خریداران چین، هند ،برزیل و روسیه اند.

بالا رفتن میزان مصرف هم از عوامل مهم دیگر رشد اقتصادی قاره سیاه معرفی شده است.

طبقه میانی جامعه آفریقا در ۵۴ کشور را جمعیتی معادل جمعیت کشور هند تشکیل می دهند که همانند طبقه میانی سایر کشورهای جهان مصرف و هزینه می کنند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، رشد اقتصادی افریقا، فرصتهای تجاری درخشانی را برای شرکتهای جهانی و بین المللی خلق کرده است.

عامل اصلی این رشد آن هم در شرایطی که سایر نقاط جهان دچار رکود اقتصادی است ، بهبود کیفیت مدیریت مالی کشورها عنوان شده است. اجتناب از ولخرجی در طرحهای اجتماعی و یا صرف نظر کردن از برنامه های اعتباری که دیون دولت را افزایش می دهد و عامل رکود اقتصادی و بالا رفتن بدهی دولت و کسری بودجه می شود هم از دیگر عوامل دخیل در این رشد اقتصادی محاسبه شده است.

بعضی از این کشورها برخوردار از ذخایر غنی نفتی اند مانند آنگولا، نیجریه و اوگاندا. این کشورها در شرایطی که قیمت جهانی نفت حول و حوش ۱۰۰ دلار در هر بشکه است، شاهد رشد درآمد نفتی هم بوده اند.

سایر کشورهای قاره هم نظیر کنیا،آفریقای جنوبی و رواندا با تنوع بخشیدن به اقتصادهایشان آن را به سمت فناوری و خدمات سوق داده اند با این هدف که سرنوشت آینده این اقتصاد متکی به قیمت روز کالا نماند.البته هنوز هم کشورهای عقب مانده و یا دارای کندی رشد اقتصاد در قاره وجود دارند مانند جمهوری آفریقای مرکزی و یا چاد.

کشوری هم مانند سومالی در اثر درگیریهای داخلی دائمی ، پاره پاره شده است. کریستین ساینس مانیتور افزود: جمهوریهای دستخوش هرج ومرج هم مانند جمهوری دمکراتیک کنگو و یا حکومتهای کوچک دیکتاتوری مانند سوازیلند نیز که حاکمان آنها همه خزانه ملی را مصرف شخصی خود می کنند هم از معضلات حاد قاره اند. در حالیکه درآمد روزانه مردم سوازیلند کمتر از یک دلار است ‘مسواتی سوم’ پادشاه سال گذشته برای خود یک هواپیمای جت شخصی خریداری کرد.

هرچند آفریقا هم عاری از مشکلات نیست اما این مشکلات اگر پول به آن تزریق شود به راحتی قابل حل است. حجم نقدینگی و سرمایه گذاری در قاره به حدی بالاست که ‘بانک توسعه آفریقا’ هفته گذشته نسبت به فراوانی بی رویه پول در گردش که غیرمنطقی هم تحلیل شده است، هشدار داد.

بانک توسعه آفریقا توصیه کرده است که در مقابل این فراوانی نقدینگی دولتها باید به گونه ای عمل کنند که گویی اصلا’ پول ندارند.

این بانک در گزارش سالانه خود اعلام کرده است:’ آفریقا ضمن آنکه باید مراقب ابرهای طوفانزای اقتصادی اروپا باشد، می بایست در عین حال همه تمرکز خود را بر روی اصلاحاتی که مشوق رشد اقتصاد و فرونشاندن تنشهای اجتماعی عامل اصلی ‘انقلابهای عرب’ بود معطوف سازد.

این گزارش در پایان افزود:مشکل بیکاری و بی اعتمادی به مهار بدهی های ملی در قاره اروپا به حدی جدی است که می تواند بر اقتصاد افریقا هم تاثیرگذار باشد. در حال حاضر اروپایی ها عمده خوراک و سایر کالا های مصرفی خود را از تولید کنندگان افریقایی خریداری می کنند .

مترجمام**۱۵۹۱**۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۵۴۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.