برخورد بدون اغماض با مفسدان اقتصادی/ نگاه مقابله نباید صرفا پلیسی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب برخی افراد تلاش داشتند قانون حدود و قصاص در ایران اجرا نشود، خاطرنشان کرد: با تلاش های شهید بهشتی شاهد برپایی قوه قضاییه و اجرای قانون حدود و قصاص در جامعه هستیم. مخالفان غربزده مدعی بودند پس از ۱۴۰۰ سال نمی توان قوانین اسلامی را در ایران اجرا کرد.

به گفته وی ، پیشگیری از وقوع جرم باید جزو اولویت های جامعه قرار گیرد و انگیزه ای برای وقوع جرم وجود نداشته باشد. در این زمینه نیز آموزش و پرورش، الگوسازان و فرهنگ سازان در جامعه بخصوص خانه و مدرسه همه باید تلاش کنند تا ترتیبی بوجود آید که انگیزه ای برای وقوع جرم در جامعه ایجاد نشود.

وی افزود: اگر انگیزه وقوع جرم در جامعه بوجود آمد نباید اسباب وقوع آن وجود داشته باشد. اگر هم اسباب وقوع جرم وجود داشت مرزبانان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید با آن مقابله کنند. نگاه ما برای مقابله فقط نباید نگاه پلیسی باشد حال اگر جرمی واقع شد نوبت به دستگاه قضایی می رسد که رسیدگی سریع و قاطع به پرونده ها می تواند یکی از عوامل مهم در پیشگیری از وقوع جرم باشد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد، مجلس ، دولت، قوه قضائیه و سازمانهای فرهنگی موظف به پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی در جامعه هستند. دشمن بدنبال تهدید در جامعه می باشد برای نمونه تولید مواد مخدر در افغانستان پس از تسلط ناتو و آمریکا ۴۰ برابر شده است. همچنین دشمنان در پی رواج فحشا و منکرات در جامعه هستند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص عفاف و حجاب ، برای دستگاه ها تقسیم کار انجام داده و نقش آنها در این زمینه مشخص شده که اجرای وظایف می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد.

وی سپس به رسیدگی قوه قضاییه به پرونده های مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اراده جدی در قوه قضائیه ، برخورد با مفاسد اقتصادی و اجتماعی می باشد.  پخش دادگاههای فساد اقتصادی از صدا و سیما نشان دهنده مصمم بودن قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی است. قوه قضائیه در این زمینه هیچ اغماضی با مفسدان نخواهد داشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.