برخورد دو خودرو شایع ترین تصادف اردبیل

برخورد دو خودرو شایع ترین تصادف اردبیل

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل شایع ترین تصادفات استان را مربوط به برخورد وسایط نقلیه دانست و گفت: برخورد وسایط نقلیه با یکدیگر ۳۷٫۲ درصد از تصادفات استان را تشکیل می دهد که بیشترین تصادفات در این مورد بوده است.

به نقل از مهر بهزاد ولیزاده صبح سه شنبه در حاشیه جلسه مسئولان پزشکی قانونی مراکز شهرستانهای استان اضافه کرد: واژگونی خوردروها با ۲۸٫۶ درصد در جایگاه دوم و برخورد با عابر پیاده با ۱۹ درصد کمترین نوع تصادف بوده است.

وی با اشاره به نوع ماشینهای تصادفی در سطح استان افزود: خودروهای سواری با ۴۳ درصد بیشترین نوع خودروهای تصادفی استان بوده اند و عابر پیاده با ۱۹ درصد، موتور سیکلت با ۱۵٫۵ درصد، وانت بار با ۹٫۴ درصد، اتوبوس یک درصد و تریلی با ۱٫۱ درصد در جایگاه های بعدی قرار داشته اند.

 

ضربه به سر عامل ۶۰ درصد فوتی در تصادفات

مدیر کل پزشکی قانونی استان شایع ترین علت فوت در تصادفات اردبیل را با ۶۰ درصد از موارد فوتی مربوط به ضربه سر  اعلام کرد و متذکر شد: در سال گذشته ۱۴۶ مورد فوتی تصادفات مربوط به ضربه سر بوده است.

ولیزاده با بیان اینکه تعداد متوفیان مربوط به تصادفات در سال ۹۰ در سطح استان ۲۴۵ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۵ نفر مرد و ۶۰ نفر از متوفیان تصادفات زنان است، افزود: ۱۶۷ مورد از تصادفات فوتی سال ۹۰ در جاده های برون شهری استان بوده که سال ۸۹ این تعداد ۱۴۲ مورد بود که نشان دهنده کاهش ۱۵ درصدی تعداد تصادفات فوتی در جاده های برون شهری استان در سال ۹۰ است.

وی با اشاره به افزایش ۳۱ درصدی تصادفات فوتی درون شهری در سال ۹۰ اضافه کرد: در سال ۹۰ تصادفات فوتی درون شهری ۴۶ مورد ثبت شده که با توجه به وقوع ۳۲ مورد تصادف فوتی درون شهری در سال ۸۹ افزایش ۳۱ درصدی تصادفات درون شهری در سطح استان را شاهد بوده ایم.

ولیزاده با اشاره به کاهش تصادفات فوتی در جاده های استان در مقایسه دو سال گذشته ، تصریح کرد: در سال ۹۰ در جاده های روستایی استان ۳۲ مورد تصادف منجر به فوت گزارش شده که سال ۸۹ تصادفات در جاده های روستایی ۲۰ مورد بوده که حاکی از کاهش ۳۷٫۵ درصد تصادفات فوتی در جاده های روستایی بوده است.

ولیزاده با اشاره به ارجاع ۱۶ مورد از تصادفات فوتی سال ۹۰ به کمیسیون ایمنی راه تصریح کرد: در دو بخش تصادفات به کمیسیون ایمنی راه ارجاع شده که در هفت مورد فاصله بین تصادف و فوت بیش از ۳۰ روز بوده و در ۹ مورد هم تصادف در خارج از جاده ها رخ داده است.

 

بیشترین فوت شدگان تصادفات در بازه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال هستند

این مسئول از مراجعه سه هزار و ۹۱۳ تصادف جرحی در سال ۹۰ خبر داد و افزود: مراجعه کنندگان تصادفات جرحی سال ۸۹ به پزشکی قانونی چهار هزار و ۳۵۱ مورد بوده که این تعداد این مراجعه کنندگان در سال ۹۰ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعه کنندگان تصادفات جرحی مردان بیش از دو برابر تعداد زنان است، اضافه کرد: دو هزار و ۷۶۹ نفر از مراجعه کنندگان تصادفات جرحی مردان و یک هزار و ۱۴۴ مورد زنان بوده است و رتبه مراجعه کنندگان تصادفات جرحی استان در سال ۸۹ در پله ۲۳ کشوری قرار داشت که از میانگین کشوری پایین تر است.

ولیزاده تصادف جرحی فروردین ماه سال ۹۱ را ۳۸۱ مورد برشمرد و عنوان کرد: در فروردین ماه سال ۹۱ تعداد تصادفات جرحی نسبت به سال ۹۰ از افزایش  ۵٫۵ درصدی برخوردار بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان یا اشاره به ثبت ۱۷ مورد تصادف فوتی در فروردین ماه سال ۹۱ متذکر شد: تعداد تصادفات فروردین ماه سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۰ کاهش ۴۷ درصدی را نشان می دهد.

این مسئول شایع ترین گروه سنی تصادفات فوتی استان را مربوط به بازه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال عنوان کرد و افزود: در ۱۲ ماه سال ۹۰ تعداد تصادفات فوتی در سطح استان ۲۴۰ مورد ثبت شده که ۳۸ درصد فوت کنندگان در بازه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال بوده اند که بیشترین گروه سنی تصادفات فوتی استان است.

 

ضرورت فرهنگ سازی در بین نوجوانان و جوانان

وی همچنین ۵۰٫۵ درصد از تلفات تصادفات را مربوط به افراد زیر ۳۰ سال دانست و در مورد ضرورت فرهنگ سازی و استفاده بهینه جوانان از وسایط نقلیه هشدار داد.

ولیزاده با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات سال ۹۰ استان در طول روز بوده است، تصریح کرد: ۳۲ درصد از تصادفات در سطح استان در طول شب و بقیه در موقع غروب و طلوع آفتاب بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با اشاره به فوت بیش از ۵۰ درصد تصادفات در محل حادثه افزود: ۵۵٫۳ درصد از متوفیان تصادف در محل حادثه، ۳۳٫۴ درصد در محل بیمارستان و ۷٫۶ درصد در حین انتفال به بیمارستان استان گزارش شده است.

 

نبستن کمربند عامل مهم مرگ و میر در تصادفات

وی با بیان اینکه بیشترین فوت شدگان مربوط تصادفات استان در سال ۹۰ سرنشینان بوده که نشان می دهد عدم رعایت قوانین و نبستن کمربند عامل مهم در مرگ و میر جاده است، اضافه کرد: جایگاه نخست متوفیان تصادفات استان با ۴۲٫۲ درصد مربوط به سرنشینان بوده و راننده ها با ۳۵٫۲ درصد در رتبه دوم و عابر پیاده ها با ۱۹ درصد تصادفات فوتی کمترین فوت شدگان تصادفات بوده اند.

ولیزاده گفت: ۵۶٫۶ درصد عابرپیاده ها منجر به فوت در تصادفات سال ۹۰ لباسی به رنگ تیره به تن داشته اند.

 

سه شنبه ۳۰ خرداد   ۱۶:۱۰


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.