برخورد نامناسب با مفاسد پیامدی بدتر دارد/ برخی تملق و چاپلوسی می‌کنند

امیررضا واعظ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص صحبت‌های محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان برای مبارزه با دلالان ضمن بیان مطلب فوق، گفت: مبارزه با پایه‌های فساد بحث خوبی است که ایشان قصد شروع کردن آن را دارد. قطعا اهالی ورزش و فدراسیون فوتبال از این موضوع استقبال می‌کنند، چرا که بخش اعظمی از این اقدامات به فساد در فوتبال باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با لایه‌های فساد در ورزش خصوصا در فوتبال باید به مسائل مهمی توجه کرد، گفت: آقای عباسی ابتدا باید از توانمندی افرادی که به عنوان ابزار مبارزه با فساد استفاده می‌کند مطلع شود که نکته مهمی است. نکته مهمتر اینکه افرادی که ایشان به عنوان ابزار مبارزه با فساد استفاده می‌کند آیا نسبت به شناسایی مفسده یا مفاسد به خوبی ورود پیدا خواهند کرد یا نه، آنها روحیه سازگاری دارند و یا اینکه تا رسیدن به نتیجه اقدامات خود را ادامه می‌دهند تا در نهایت با عوامل فساد در ورزش و فوتبال برخورد قاطعانه صورت گیرد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تاکید کرد: همچنین وزیر ورزش باید از کارشناسان واقعی ورزش که به شخصه با این مسائل مبارزه کرده‌اند و یا با ورود به لایه‌های فساد از حق واقعی خود دور مانده‌اند، استفاده کند.

وی اضافه کرد: آقای عباسی در صورت ورود به بحث مبارزه با فساد در ورزش به نکات مهم و در عین خطرناک‌تر دست پیدا می‌کند. متاسفانه متملقان و چاپلوسان حتی قبل از تشکیل وزارت ورزش ضربه سنگینی بر سازمان تربیت بدنی وارد آوردند و در رشته‌های مختلف جای خود را محکم کردند. یکی از دلایل عمده فساد نفوذ همین افراد به لایه‌های ورزش بر می‌گردد. این افراد همه امکانات را در اختیار داشته و با لایه‌های ورزش در ارتباط هستند و سعی می‌کنند از این ارتباطات به سود خود استفاده کنند. آقای عباسی باید به گونه‌ای وارد شود که این افراد را به خوبی شناسایی کند.

واعظ آشتیانی با اشاره به اینکه “امروز در فوتبال اتفاقاتی در حال وقوع است که با دستور پیگیری آنها خیلی از مسائل روشن می‌شود”، افزود: یکی از این مسائل ادبیات جدیدی است که امروز در فوتبال و خارج از عرف بین مدیران متداول شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد فوتبال را به سمت قهقرا خواهد برد. یکی دیگر گوساله کشی‌ها و چاقوکشی‌هاست که خود وزیر ورزش باید آنها را پیگیری کند. ایشان به واسطه دستیاران خود در این کار می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند و این روشن شدن پشت پرده از مسائلی که در آینده قرار است رخ دهد، جلوگیری می‌کند.

وی گفت: آدم‌هایی که ظاهری اخلاق‌مدار اما در باطن به دنبال عوام فریبی و مسائل شخصی هستند، آنها امروز در کنار سفره بیت المالی که پهن شده خود را پهن کرده‌اند و هر طوری که می‌خواهند از آن ارتزاق کرده و از این موضوع در جهت بهتر جلوه دادن عملکردشان استفاده می‌کنند. امروز وزیر ورزش می‌تواند با شناسایی این افراد بی لیاقت با آنها برخورد کند و مانع از ادامه این روند شود.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: قطعا پس از موضع گیری آقای وزیر این افراد هم که با لایه‌های ورزش در ارتباطند و به قدرت‌های مختلفی وصل هستند به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. اگر کسانی که به عنوان مبارزان با فساد انتخاب می‌شوند را تطمیع کنند مانند گذشته که با شنا، جکوزی و یا جوجه کباب این اتفاقات رخ داد و تبعات خاص خودش را داشت، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اگر آقای وزیر این توانمندی را در مجموعه خود می‌بیند به این موضوع بسیار مهم ورود پیدا کند و اگر نمی‌بیند ورود نکند چون نه تنها اثری نخواهد داشت بلکه مشکلات را حادتر خواهد کرد. قطعا ورود کارشناسانه و استفاده از افراد متبحر می‌تواند اثرات بسیاری بر آینده ورزش داشته باشد. همچنین نباید فراموش شود تا پایان دولت و زمان کم باقیمانده باید به خوبی از این زمان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی لایه‌های فساد در فوتبال و ورزش و کوتاه کردن دست آنها از ورزش برای آیندگان بسیار مثمرثمر خواهد بود، افزود: باز هم تاکید می‌کنم اگر این برخوردها منجر به موفقیت نشود صدمات بیشتری به ورزش و فوتبال خواهد زد. تجربه نشان داده برخوردهایی که بدون کارشناسی در سال‌های گذشته با دلالان و روزنامه نگاران قلم به مزد صورت گرفت اثرات مخرب بیشتری برای ورزش داشت.

واعظ آشتیانی با تاکید مجدد بر اینکه محمد عباسی اگر گام به این عرصه مهم گذاشته است نباید عقب نشینی کند، گفت: یک روز گفتم فوتبال ایران نیاز به تحول فرهنگی دارد اما این موضوع با هدف و برنامه جلو نرفت. امروزهم که بحث مبارزه با دلالی است باید با برنامه‌ریزی اصولی پیش برویم تا به نتیجه نهایی برسیم.

مدیرعامل پیشین استقلال مثال دیگری را مطرح کرد: آقای وزیر به این موضوع قابل توجه نیز می‌تواند بپردازد که مدیران استقلال و پرسپولیس از درآمدزایی ۵۰ درصدی این دو باشگاه سخن گفته‌اند اما چرا این اتفاق تاکنون رخ نداده است؟ اگر این موضوع شکل گرفته عواملش را تشویق کنند اما اگر نشده تدبیری به کار ببندند تا برای اولین بار با افرادی که به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند برخورد شود و اجازه ندهند این افراد به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: قطعا آقای وزیر در این راه پشتوانه‌هایی همچون اهالی ورزش، فوتبال و رسانه‌ها را دارد، زیرا هیچگاه تا کنون کسی با صراحت بحث مبارزه با دلالی را مطرح نکرده بود. اگر ایشان در این راه با برنامه پیش رود و موفق شود نام نیکی در ورزش از خود به یادگار خواهند گذاشت زیرا همه علاقه‌مند به محیطی سالم و پاکیزه در ورزش هستند. اینکه ایشان در این راه اقدامات چاقو به دستان اوباش را مورد بررسی قرار دهد و نسبت به این موضوعات واکنش‌های لازم را ارائه دهد واقعیت‌ها و مسائل پشت پرده برای‌شان روشن‌تر می‌شود و از تکرار این مسائل با شکلی بزرگ‌تر در آینده جلوگیری خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی مواقع در کنار سفره‌های بیت المال افرادی منفعت طلب جمع می‌شوند که نظارتی روی کارهای آنها وجود ندارد. آقای وزیر به این نکته برای مبارزه با فساد در لایه‌های ورزش توجه کند. این افراد با ابزار تملق و چاپلوسی در ورزش پیش می‌روند و با چهره‌های مختلف سعی می‌کنند مدیران را راضی نگه دارند. آنها با دست درازی به بیت المال در جهت شهرت طلبی خود و عوام فریبی استفاده می‌کنند و خودشان را ملکه نجات یک رشته ورزشی معرفی می‌کنند. وقتی این افراد با سوء مدیریت بخش‌های ورزش و رشته خود بها پیدا می‌کنند افرادی که عموما کارشناس نیستند سعی می‌کنند خود را با تملق موجه جلوه دهند. قطعا آقای وزیر راه دشواری برای مبارزه با این افراد پیش رو دارد اما قطعا با تامل، تعمق و برنامه ریزی مناسب به نتیجه مثبتی خواهند رسید که آینده ورزش و فوتبال را بهبود می‌بخشد.

واعظ آشتیانی با بیان اینکه این افراد با سوء مدیریت به رشته ورزشی که در آن کار می‌کنند ضربه می‌زنند در حالیکه عموما کارشناس هم نیستند و تنها با تملق اشتباهات خود را به نوعی توجیه می‌کنند، ادامه داد: انگار گوش شنوایی به حرف مسئولان نیست و برخی از مدیران کارنابلد با توجیه عملکرد اشتباه‌شان را پاسخ می‌دهند. باید گفت عذرخواهی و به تعبیری غلط کردن را برای چنین روزهایی و این افراد گذاشته‌اند. آنها اعتقاد دارند اگر برخوردی با عملکرد بدشان صورت گیرد با یک ببخشید خیلی مسائل را حل می‌کنند. متاسفانه برخی مسئولان ساده انکار هم باورشان می‌شود این افراد از روی نادانی کاری کرده‌اند. در حالیکه پشت پرده مسائل بزرگتری نهفته است که می‌تواند جامعه ورزش را تحت الشعاع قرار دهد.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی در پایان گفت: اوباش و نوچه پروری باعث شکل گیری پدیده عربده کشی و چاقو کشی می‌شود. وقتی یک مدیر در برخورد عده‌ای اوباش با علی دایی اسطوره فوتبال ایران اوباش را حمایت می‌کند در آینده اگر با این موضوع برخورد نشود تبعات بدتری برای ورزش پیش رو خواهد داشت.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.