برخی تئاتری‌ها رقص را جایگزین بازی کرده‌اند

انتقاد قطب‌الدین صادقی از شیوه اجرای تئاتر تجربی در ایران

برخی تئاتری‌ها رقص را جایگزین بازی کرده‌اند

جام جم آنلاین: قطب‌الدین صادقی معتقد است تئاتر ایرانی نداریم و در مراکز تئاتری و دانشگاهی به نمایش‌هایی بها داده می‌شود که کپی درجه ۱۸ تجربه اروپایی‌هاست.

این کارگردان و مدرس دانشگاه با انتقاد از اجراهای نادرست تئاتر تجربی در ایران گفت: در قلب حرفه‌ای‌ترین سالن‌های نمایشی مانند ایرانشهر و تئاتر شهر به نمایش‌های تجربی اجرا داده می‌شود که غلط است. تئاتر تجربی نیاز به تمرکز و کار پیوسته‌ای دارد که در کشور ما نادیده گرفته شده است.

او در پاسخ به این سوال که چرا تئاترهای تجربی در جشنواره‌ها جایزه هم دریافت می‌کنند، اظهار کرد:  این سوال را باید از مدیران پرسید.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در ادامه به بررسی مولفه‌های موفق در یک تئاتر تجربی پرداخت و با اشاره به مواردی چون متن، طراحی صحنه، کارگردانی و… افزود: شاهد اجرای تئاترهایی هستیم که هیچ‌کدام در زمینه متن تجربه ندارند و تنها هنرشان بازخوانی هاست، یعنی شاهکارهای درجه ۱ جهان را می‌گیرند و یک اثر درجه ۱۴ از آن را تحویل می‌‌دهند؛ برای این‌که نمی‌توانند اصل آن را بازی کنند.

او با انتقاد از بازیگری در این تئاترها اظهار کرد: تنها چیزی که اخیرا یاد گرفتند، اجرای پرفورمنس و رقص است. در واقع رقص را جایگزین بازی کرده اند و فکر می‌کنند داستان را قطعه قطعه کنند و پرت و پلا بگویند… تئاتر تجربی اجرا کرده‌اند. (فارس)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.