برخی عنان کار را از دست شورای صنفی نمایش خارج کرده اند/ برخی با رفع تکلیف از خود عرصه اکران را آشفته ساخته اند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

برخی افراد با ایجاد بی نظمی و دخالت در امور اکران و همچنین خارج ساختن عنان کار از دست شورای صنفی نمایش اوضاع اکران را آشفته کرده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه  سینما باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته در برنامه ی “هفت” در بخش میزگرد هفته، غلامرضا رمضانی تهیه کننده فیلم سینمایی “همبازی” در خصوص بحث بحران اکران گفت:در صورت فراهم شدن شرایط برای تماشای فیلم کودک، خانواده ها به آوردن بچه ها برای دیدن فیلم ترغیب می شوند و در صورت فراهم آمدن شرایط نوید داده شده به ما در خصوص اکران فیلم “همبازی”، چشم اندازی خوبی برای استقبال از این فیلم می‌بینیم.
وی افزود: پخش کننده‌ی فیلم “همبازی” با گرفتن تعهد از مسئولان و همچنین به دنبال این تعهد به ما قول داد که اکران این فیلم با هیچ اثر کودک مشابهی همزمان نشود اما این  شرایط مثبت و آرمانی به دلیل رفع تکلیف برخی از خود، محقق نشد.
کارگردان فیلم “همبازی”، تصریح کرد: همچنین فیلمی را که در هفته اکران به عنوان فیلم جدید برای نمایش معرفی شد؛ مشابه آن در سینماهای آزاد با ۴ برابر سینماهای در اختیار ما؛ اکران شد و در واقع این فیلم با ۴۴ سینما و فیلم ما با۱۱ سینما به کار خود ادامه  و هفته بعد نیز فیلمی در ژانر کودک وارد میدان شد.
رمضانی اظهار داشت: اکران بخش اعظمی از آثار کودک در صورت فرهنگسازی مناسب، اطلاع رسانی دقیق از طرف مسئولان و داشتن وقت و صرف هزینه و حوصله از طرف خانواده ها کار درستی است اما در چنین شرایطی اکران همزمان چند فیلم کودک مانع دیدن شدن “همبازی” به  شده است.
وی افزود: خانواده با توجه به تعدد فیلم های کودک در سینما برای تصمیم گیری برای گزینش یک اثر دچار سردرگمی می‌شوند همچنین عدم شرایط  مساوی و رعایت نشدن عدالت در اکران و از سوی دیگر محدودیت د رتعداد سینما و سانس‌های نامناسب مشکلاتی را برای اکران و فروش “همبازی” ایجاد کرده است.
کارگردان “همبازی” تصریح کرد: نبود نظم درست در سینما و آشفتگی های اخیر در امر اکران و همچنین تصمیم گیری افراد مختلف عنان کار را از دست شورای صنفی نمایش خارج کرده  و همین موضوع نیز بر آشفتگی های اخیر دامن زده است.

* مدیریت فعلی سینما در مقابل حوزه هنری دستان خود را بالا گرفته است

در ادامه ی این برنامه حبیب کاووش سخنگوی شورای صنفی نمایش با برقراری تماس تلفنی و شرکت در بحث “بحران اکران”؛ گفت: تداخلی در خصوص اکران فیلم ها صورت نگرفته است و اکران فیلم “کلاه قرمزی و بچه ننه ” به پایان رسیده است. فروش کم فیلم ها نه تنها در آثار کودک بلکه در آثار سینمایی مخصوص به بزرگسالان نیز به چشم می خورد و این از نداشتن مخاطب سرچشمه می گیرد.
وی افزود: ما با رعایت نظام اکران در بخش فیلم های دارای سر گروه تنها دو فیلم کودک را برای نمایش بر روی پرده انتخاب کردیم و در بخش اکران آزاد نیز فیلم هایی بدون سینمای سر گروه مشغول به اکران خود هستند. اکنون هیچ فیلمی به دلیل نامساعد بودن وضعیت سینمای ایران از فروش خوبی بهره مند نیست و فروش کم در ژانر کودک به همزمانی چند فیلم کودک با هم مربوط نمی شود.
سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد: امسال با یک آسیب شناسی دقیق به بحران اکران درمی‌یابیم که در سال گذشته با توجه به نبود این مشکل ۱۲۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم اما به دنبال شوک ایجاد شده در اوایل سال ۹۱ کنترل اکران از دست ما خارج شد با این وجود و همچنین این امر که طبق قانون اکران سه فیلم به دست یک دفتر پخش نادرست بود اما برای کنترل شرایط و خروج از بحران این کار را انجام دادیم.
کاووش د رادامه افزود: درگیری های اخیر بر سر به نمایش در نیامدن برخی فیلم ها در سینماهای حوزه هنری و ادامه این لجبازی ها به طور قطع وضعیت اکران را هر روز نسبت به گذشته آشفته تر می سازد و همین اختلافات فیلم سازان را برای اکران فیلم هایشان و همچنین تولید آثارشان به خود سانسوری دچار کرده است.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت فعلی سینما در قبال حوزه هنری دستان خود را به بالا گرفته است و به همین خاطر در  این عرصه هر کسی کار خود را انجام می دهد و همین امر با خارج ساختن کنترل اکران از دست ما، وضعیت اکران را آشفته ساخته است.

* اختاپوس به عنوان یک فیلم با سرمایه گذاری خصوصی بسیار متضرر شده است

در ادامه ی این برنامه سید جواد هاشمی کارگردان فیلم سینمایی “اختاپوس” نیز با اضافه شدن به این میزگرد از طریق تماس تلفنی؛ گفت: مسئولیت این آشفتگی را سرانجام چه کسی قبول خواهد کرد زیرا که در حال حاضر تعدد فیلم‌های کودک در سینما وضعیتی همچون جشنواره کودک را تداعی می‌کند و این شرایط عجیب بی سابقه همانند بلای آسمانی بر سر ما به طور ناگهانی نازل شده است.
وی افزود: غلامرضا رمضانی از ندیده شدن فیلم خود توسط مخاطبان ناراحت است، “اختاپوس” نیز با ساخته شدن در بخش خصوصی در این اوضاع  ضربه می خورد و من نیز به خاطر همین امر از سرمایه گذارم شرمنده هستم.
کارگردان “اختاپوس” عنوان کرد: مجموع فروش فیلم های کودک بسیار خوب بوده و این امر در واقع استقبال مخاطبان را از سینما را نشان می دهد اما بی نظمی در اکران و در دست داشتن بهترین سینما ها به “کلاه قرمزی و بچه ننه” بعد از گذشت این مدت زمان از اکران به فروش فیلم های کودک ضربه می زند.
هاشمی اظهار داشت: ما بارها بر همکاری حوزه ی هنری با وزارت ارشاد تاکید کرده‌ایم اما بی نظمی در اکران و همچنین وجود همزمان چند فیلم  مرتبط با کودک و به دنبال آن سخت شدن تصمیم گیری برای گزینش یک فیلم توسط خانواده ها ارتباط مستقیمی با این اشفتگی ها ندارد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.