برخی کشورها در خاورمیانه با نقش دلالی به دنبال اجرای طرح سازش می باشند

۲۸م دیماه ،

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورها نیز در خاورمیانه وجود دارند که نه فکر سیاسی و نه قدرت نظامی و نه الهام بخش می باشند ولی با نقش دلالی به دنبال اجرای طرح سازش می باشند که این دلالان در موضوع سوریه نیز نقشی داشتند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ دی ماه که در چهارمین همایش بین المللی غزه نماد مقاومت که به مناسبت پیروزی مقاومت اسلامی فلسطین در جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی سخنرانی می کرد،‌ ضمن گرامیداشت این ایام گفت: اگر نگاه منصفانه ای در دنیای معاصر به ملت ها داشته باشیم ملت فلسطین یک ملت درخشنده است چرا که روحیه مجاهدت این ملت بیانگر آن است.

وی افزود: در دنیای معاصر کمتر سراغ داریم که ملتی مثل ملت فلسطین روحیه مقاومت و مجاهدت داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ملت فلسطین دوره های مختلفی را پشت سر گذاشته است خاطر نشان کرد: فلسطین در دوره اول دوره درخشنده ای داشت چرا که در این دوره ملت فلسطین به پا خواسته و مجاهدت کرده اند که در این زمان کشورهای عربی و مسلمانان به پا خواستند ولی در آن زمان کشور ایران دچار سلطنت آمریکایی بود ولی بطن جامعه ایران با ملت فلسطین بود و همواره برای کمک به آنها اقداماتی را انجام می دادند و باید گفت: رویکرد دولت وابسته به آمریکا سبب سرافکندگی ملت ایران بود.

عضو هیئت امنای جمعیت حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: در دوره دوم بعد از حدود چند جنگ که منجر به شکست شد دوره افول فلسطین آغاز شد و این دوره دوره غربت فلسطین به شمار می رود که حدود چهار دهه به طول انجامید.

لاریجانی افزود:‌در این دوره امید به پیروزی در بین کشورهای عربی فروکش کرد و به دنبال طرح های سازش  شاید ۱۵ الی ۱۶ طرح در این دوره مطرح شد.

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در ادامه این همایش تصریح کرد: کشورهای عربی در این دوره به دلیل اینکه نمی خواستند هزینه ای پرداخت کنند به طرح های سازش روی آوردند و این وضعیت به طوری بود که حتی مرحوم یاسر عرفات نیز به این خواسته تن داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام (ره) فضا را به گونه ای دیگر تغییر داده و فلسطین را به عنوان یک آرمان جمهوری اسلامی تعریف کرد.

لاریجانی تاکید کرد: در سه دهه اخیر اتفاق عظیمی رخ داده چرا که این دوره فلسطین مجددا احیا شد و مهمترین عاملی که سبب پیروزی ملت فلسطین شد روحیه مجاهدت و مقاومت است.

رئیس مجلس افزود: برخی کشورها طرح هایی در خصوص سازش مطرح کرده و حتی آمریکا نیز خیزی برای سازش انجام داد ولی این طرح ها به نتیجه نرسید.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان اظهار داشت: پیش تراز این گفتمان مسلط در فلسطین گفتمان سازش بود اما در دهه اخیر گفتمان مسلط در فلسطین گفتمان مجاهدت شده است که توسط همین گفتمان حماس و جهاد در فلسطین روی کار آمد و برخی گروه های کوچک فلسطینی نیز که در زمان غربت منفعل شده بودند خود را نشان دادند.

وی تصریح کرد: در چند جنگ قبل یعنی جنگ های ۳۳ روزه،‌ ۲۲ روزه و ۸ روزه این تفکر غالب یعنی تفکر مجاهدت را شاهد هستیم.

اقداماتی که حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه انجام داد این بود که برای اولین بار شکست را در رژیم صهیونیستی اعمال کرد و بعد از آن بود که این رژیم به فکر حمله به غزه شد که در نتیجه در جنگ ۲۲ روزه غزه نیز توسط روحیه مجاهدت مجددا شکست را پذیرفت.

وی با بیان اینکه حماس و جهاد فرزندان اصیل فکر مجاهدت در دهه های اخیر می باشند خاطر نشان کرد: هر چند این گروهها با مشکلاتی روبرو بوده و با فشارهای بین المللی مواجه می باشند اما هویت مقاومت خود را همچنان حفظ کرده اند.

لاریجانی در ادامه به جنگ هشت روزه اشاره و اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در جنگ هشت روزه غزه با اهداف جدیدی به میدان آمده بود ولی محاسبات آنها همان محاسبات قبلی بود که با حرکت برق آسای حماس و جهاد پرده های توهم را از پیش آنها برداشت.

وی افزود: حزب الله،‌ حماس و جهاد بدلیل روحیه مقاومت بزرگترین قدرت در خاورمیانه به شمار می روند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسئله دیگری در خصوص فلسطین پرداخت و گفت: با شرایط جدید با مسئله مواجه هستیم که غرب و آمریکا به دنبال اجرای طرح سازش با موضوع جدید می باشند.

وی افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که پرداختن آنها به خاورمیانه آنها را از پرداختن به سایر نقاط دنیا بازداشته است بنابراین به دنبال طرح سازش با موضوعات جدید می باشند.

لاریجانی تصریح کرد: یک خط فکری نیز در فلسطین وجود دارد که بدنبال طرح سازش است ولی پیروز نمی شود.

عضو هیئت امنای جمعیت دفاع از انتفاضه فلسطین در ادامه افزود: برخی کشورها نیز در خاورمیانه وجود دارند که نه فکر سیاسی و نه قدرت نظامی و نه الهام بخش می باشند ولی با نقش دلالی به دنبال اجرای طرح سازش می باشند که این دلالان در موضوع سوریه نیز نقشی داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه در این میان مهم است هوشیاری فلسطین در حفظ دستاوردها بوده و باید روحیه مجاهدت را حفظ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌جمعیت دفاع از انتفاضه فلسطین باید به فکر حفظ دستاوردهای حماس و جهاد بوده و مانع از دست اندازی های سایر کشورها به این مهم باشد.

گفتنی است،‌ مجلس شورای اسلامی در پی پیروزی مقاومت اسلامی فلسطین در جنگ ۲۲ روزه بر رژیم صهیونیستی روز ۲۹ دی ماه را به عنوان “غزه نماد مقاومت” نام گذاری کرده است لذا همه ساله جمعیت دفاع از انتفاضه فلسطین با همکاری سایر نهادها و تشکل های مردمی زیربط اقدام به برگزاری همایش در این راستا می کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.