برخی مدیران با کالاهای خارجی زد و بند دارند!

در حالی که مدت‌هاست شهروندان، مسئولان و تولیدکنندگان داخلی در انتظارند تا شورای شهر با گامی مؤثر و محکم طرح منع تبلیغ کالاهای خارجی را در سطح شهرها مصوب کند اما با گذشت ماه‌ها همچنان یک پای این طرح می‌لنگد و خبری از مصوب شدن آن در شورای شهر نیست! این در شرایطی است که ۳۱ شهریور ماه مهلت تمام کالاهای خارجی که در سطح شهر تبلیغات دارند به پایان می‌رسد و مسئولان( مدیران شهری، وزارت ارشاد، وزارت صنعت و معدن و تجارت و شورای شهر) هرچند پس از یک وقفه ۶ ماهه، اما باید تبلیغ کالاهای داخلی را در دستور کار قرار دهند و تبلیغ کالاهای خارجی را محدود و ممنوع کنند! اتفاقی که ظاهراً قرار نیست بیفتد زیرا اخباری شنیده می‌شود که برخی مدیران با شرکت‌های خارجی تبانی و تعامل دارند و قرار است هوای آنان را تا پایان سال داشته باشند! و اینها همان دست‌هایی هستند که در کارند و نمی‌گذارند چشم شهر به جمال تبلیغات گسترده کالای داخلی روشن شود.
در همین ارتباط مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «جوان» ضمن ابراز ناراحتی از دیر شدن تصویب این طرح می‌گوید: من تمام تلاشم را برای تصویب هرچه زودتر این طرح انجام دادم و حتی روز یک‌شنبه و در جلسه شورا هم بدون مقدمه وارد این بحث شدم که متأسفانه به نتیجه نرسیدیم! اما باید بگویم که هرچه دیرتر این امر محقق شود، همه ضرر خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در پاسخ به این سؤال که پشت پرده مصوب نشدن این طرح چیست و این همه اهمال چرا باید صورت گیرد؟ می‌افزاید: خود من هم نمی‌دانم و در ارتباط با اهمال هم برخی توضیحات داده شده است که به نظرم چندان قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه سه موضوع مهم در این طرح وجود دارد، خاطر نشان می‌کند: ملزم ساختن سازمان زیباسازی، ایجاد تشکیلات برای تولیدات داخلی و فرهنگ‌سازی مصرف کالای داخلی از مهم‌ترین مباحث این طرح است. برای مثال، رستورانی که خوب باشد و غذای خوبی را ارائه دهد، شهره عام و خاص می‌شود. تولیدکنندگان ما هم اگر کالایی باکیفیت دست مردم بدهند شهره عام و خاص می‌شوند؛ کالای باکیفیت خودش بزرگترین تبلیغات برای یک تولید کننده است. 

صفر کردن تبلیغ کالای خارجی امکانپذیر است
طلایی عنوان می‌کند: محدودسازی تبلیغ کالای خارجی و صفر کردن تبلیغات این کالاها امکان پذیر است اما مشکل ما از آنجایی شروع شد که با یک مصوبه نمی‌شد این مهم را عملی کرد. مثل آنکه برخی از کالاها تولید داخل هستند اما نامی خارجی دارند و برعکس این قضیه! به همین منظور هم ما به یک سیاست کلی دست یافتیم و آن هم این بود که سازمان زیباسازی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی تبعیت کند. در گذشته کمیته تأیید کالا وجود داشت اما در حال حاضر آن را هم به دلایلی نامعلوم لغو کرده‌اند و اکنون ارشاد خود برای تبلیغات نامه رد و بدل می‌کند. 

زد و بندکاران خیانتکارند
طلایی در پاسخ به این سؤال که تصور نمی‌کنید تبلیغ کالای خارجی در شورا آدم دارد، می‌افزاید: در این زمینه من دخالتی نمی‌کنم اما گاهی این حس به سراغ خود من هم می‌آید! با وجود این اگر کسی کد یا سندی مبنی بر این مسئله دارد بگوید تا من هم حواسم را جمع کنم. در این ارتباط کسان دیگری هم به من گفته‌اند که برخی‌ها زد و بندهایی با شرکت‌های خارجی دارند اما برای به دام انداختن این افراد باید سند جمع کنیم. کسانی که با شرکت‌های خارجی تبانی و تعامل دارند و مانع رشد کالاهای داخلی هستند، خیانتکارند. 

وی در جواب این سؤال که شنیده می‌شود برخی از مدیران شهرداری با شرکت‌های خارجی تعاملات نزدیک دارند، می‌گوید: بله شنیده‌ام. اگر رسانه‌ها هم مطلع هستند و نمی‌گویند، به وظیفه خود عمل نکرده‌اند. 

ممنوعیت قرارداد تبلیغات خارجی از ۳۱ شهریور
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در صورت تمدید قرارداد شرکت‌های خارجی چه کاری خواهید کرد و آیا تمام این دست‌دست‌کردن‌ها برای گذشتن از تاریخ ۳۱ شهریور نیست هم می‌گوید: به تمام دوستان اعلام کرده‌ایم که قرارداد جدیدی را به امضا نرسانند و در صورت محقق شدن این امر انگشت اتهام به سمت کسانی خواهد رفت که قرارداد را امضا کرده‌اند. وی اضافه می‌کند: بعضی‌ها از صحبت‌های رهبر انقلاب فقط بخشی را می‌بینند. تحقق حرف‌های حضرت آقا در قالب یک پکیج امکانپذیر است که همه آنها باید رعایت شود نه تنها یک بخش از آن.
تاکنون چه تسهیلاتی برای بهبود کیفیت داده شده است؟ اگر تبلیغ نکنیم آیا مصرف کالاهای خارجی کاهش می‌یابد؟ آیا در این خصوص کارهای مطالعاتی صورت گرفته است؟ چرا تبلیغ کالای داخلی که از ضرورت‌ها و از تأکیدات رهبرانقلاب است با گذشت شش ماه از سال توسط دستگاه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است؟


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.