برخی باشگاه‌ها تفاوت استانداردسازی و مجوز حرفه‌ای را نمی‌دانند/ رد طرح امارات!

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله محمدی با اشاره به اینکه روند حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها در اروپا از سال ۲۰۰۳ آغاز و از سال ۲۰۲۴ هم هر تیمی که پروانه‌ حرفه‌ای نداشته باشد، از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم می‌شود، گفت: قرار است این مسئله از سال ۲۰۲۴ هم در قاره آسیا اجرایی شود که تاکنون ۱۶ کشور آسیایی درخواست حرفه‌ای شدن را به AFC ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مدارک هشت کشور تاکنون تایید شده و سایر کشورها آیین‌نامه‌ و مدارک لازم را ارائه نکرده‌اند، افزود: ۱۰ روز پیش در نشستی که در AFC داشتیم تاکید شد تنها تیم‌هایی می‌توانند در لیگ قهرمانان حضور داشته باشند که پروانه حرفه‌ای شدن بگیرند. در این رابطه آیین‌نامه تیم‌های ایرانی در اتحادیه فوتبال مصوب شده که کار را براساس آن انجام می‌دهیم.

رئیس اتحادیه فوتبال باشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه از ۱۸ تیم لیگ برتری تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن، سایپا و تراکتورسازی اعلام کرد‌‌ه‌اند خودشان کارهای حرفه‌ای سازی را انجام می‌دهند و تنها کارشناس اتحادیه برای نظارت بر کارها به این باشگاه‌ها اعزام می‌شوند، تاکید کرد: باشگاه حتما باید افسر امنیتی داشته باشند و روز ۱۷ تیرماه نشست مسئولان امنیتی باشگاه‌های برگزار می‌شود.

وی وظیفه افسران امنیتی را اجرای طرح ورود و خروج مناسب تماشاگران و امنیت ورزشگاه دانست که باید افرادی دوره دیده باشند و اظهار داشت: سپاهان و سایپا کارهای خود را به خوبی پیش برده‌اند اما ۹ باشگاه دیگر برای کسب مجوز حرفه‌ای با اتحادیه قرارداد بسته‌اند. در این بین فولاد ۸۰ درصد، پیروزی ۶۰ تا ۶۵ درصد و استقلال ۴۰ درصد حرفه‌ای شدند و تیم‌های نفت تهران، نفت آبادان، مس کرمان، صبای قم، پیکان تهران و آلومینیویم هرمزگان که نمایندگان خود را به این باشگاه‌ها فرستاده‌ایم.

محمدی با بیان اینکه پنج باشگاه راه‌آهن، ملوان، فجرسپاسی، گهر زاگرس و داماش بلاتکلیف بوده و درگیر مشکلات‌شان هستند، خاطرنشان کرد: چندین مرتبه با آنها برای حل مشکلات‌شان تماس گرفته‌ایم اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. ضمن اینکه از بین تیم‌های دسته اولی با فولادگستر و مس سرچشمه قرارداد بسته‌ایم و مذاکراتی را هم با مسئولان ماشین سازی داشتیم.

وی رفع بدهی‌های مالی باشگاه‌ها به کارکنان، اداره مالیات و مراکز دیگر را یکی از بحث‌های مهم دیگر برای کسب مجوز حرفه‌ای دانست و افزود: باشگاه‌ها باید بدهی‌های خود به افرادی که حکم از دادگاه CAS یا کمیته انضبابطی و کمیته استیناف دارند را پرداخت کرده و یا به نحوی رضایت آنها را کسب کنند تا با سر به سر کردن طراز مالی، مشکلی برای کسب پروانه حرفه‌ای نداشته باشند.

رئیس پیشین سازمان لیگ با بیان اینکه سپاهان، سایپا، مس، نفت تهران، فولاد و نفت آبادان باشگاه‌هایی هستند که مشکل بدهی ندارند، در مورد وضعیت باشگاه‌های کشور هم اظهار داشت: ورزشگاه محل برگزاری دیدارهای تیم‌های پیکان، گهر، ملوان، داماش، را‌ه‌آهن، فجر، نفت تهران و نفت آبادان در بخش ورزشگاه دچار مشکل هستند که پیش از آنکه دچار مشکل شویم، باید این نواقص را برطرف کنند. بطور مثال ورزشگاه‌های راه‌آهن و دستگردی مشکلاتی در مسیر عبوری خبرنگاران دارند.

وی با بیان اینکه اگر مشکلات موجود حل نشود، در کسب سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا دچار مشکل می‌شویم، ادامه داد: متاسفانه امروز باشگاه‌ها تمام وقت‌شان را صرف استخدام مربی و بازیکن کرده‌اند اما توجه کمتری به مسئله مهم استاندارسازی باشگاه‌های خود دارند.

محمدی همچنین افزود: طبق نامه ارسال شده از سوی فدراسیون فوتبال، باشگاه‌های باید تا روز ۱۷ تیرماه مدارکشان را در خصوص ۲۱ آیتم خواسته شده را به فدراسیون فوتبال ارائه کنند تا به AFC ارسال شود اما متاسفانه یکی از مدیران دیروز به من گفت از اصل نامه خبری ندارد. در این بین برخی از باشگاه‌های استانداردسازی را با پروانه حرفه‌ای که تا دی‌ماه فرصت دریافت آن را دارند، اشتباه گرفته‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه اگر در زمان باقیمانده مدارک لازم برای استانداردسازی توسط باشگاه‌ها ارائه نشود، صددرصد برای کسب سهمیه آسیا با مشکل مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: متاسفانه سال گذشته به خاطر اشتباهات امتیازات منفی گرفتیم که یک نمونه آن اعلام ۱۹ بازیکن حرفه‌ای از سوی باشگاه مس سرچشمه بود که در بین آنها ۲ بازیکن امید قرار داشت و باعث شد ۸/۶ امتیاز از فوتبال ایران کسر شود.

رئیس اتحادیه فوتبال افزود: البته باشگاه‌ها در گذشته مدارکاتی را ارائه کردند باید نواقص آنها را برطرف کنند، ضمن اینکه دو باشگاه آلومینیوم و گهر هم باید اساسنامه خود در خصوص روند تجاری شدن‌شان را ارائه کنند. در مجموع باشگاه‌ها باید تا روز ۱۷ تیرماه مدارک مستند خود را در خصوص ۲۱ آیتم ارسالی به AFC را به فدراسیون ارائه کنند.

وی با بیان اینکه فردی مانند منصور پورحیدری که در باشگاه استقلال مسئولیت دارد نمی‌تواند سرپرستی تیم داماش را برعهده بگیرد، تاکید کرد: ارائه لیست مالکان و اعضای هیئت مدیره باشگاه یکی از مهمترین موضوعاتی است که AFC به آن تاکید دارد. سال گذشته ما در آخرین روز نفرات هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس را به AFC ایمیل و پست DHL کردیم که اگر این اتفاق یک روز دیرتر رخ می‌داد، سهمیه ما بیش از این در آسیا کم می‌شد.

محمدی در پایان با بیان مجدد این مسئله که برای کسب ۴ سهمیه آسیایی باید امتیازی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ را کسب کرد اما امتیاز بین ۵۷۵ تا ۶۰۰ سه سهمیه، از ۵۰۰ تا ۵۷۵ دو سهمیه و کمتر از ۵۰۰ امتیاز یک سهمیه را برای فوتبال ایران در پی خوهد داشت، گفت: اماراتی‌ها در نشست اخیر طرحی‌ را برای افزایش کل امتیازها به ۱۰۰۰ امتیاز ارائه کردند که در این طرح امتیاز تماشاگران کاهش و امتیاز ورزشگاه‌ها افزایش داشت که خوشبخانه با مخالفت ایران، عربستان و یکی دو کشور دیگر این طرح رد شده و در جلسه ۲۷ تیرماه ارائه نخواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.