برداشت گل محمدی در استان کرمان آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آغاز برداشت گُل محمدی از ۳۶۱ هکتار سطح زیرکشت و پیش بینی تولید ۵۲۰ تُن محصول خبر داد.

برداشت گل محمدی در استان کرمان آغاز شد

به گزارش ممتاز نیوز، احمد احمدپور امروز ۱۲ خرداد ماه در حاشیه آغاز برداشت گُل محمدی  از مزارع زیرکشت در منطقه گفت: در حال حاضر ۳۹۰ هکتار از اراضی جنوب استان کرمان به کشت گل محمدی اختصاص دارد که ۳۶۱ هکتار آن بارور و ۲۹ هکتار به صورت نهال است و میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در منطقه بیش از ۵۲۲ تن است.

وی از خرید سالانه ۲۵۰ تن گل محمدی خبر داد که  ۲۵۰ هزار لیتر گلاب در جنوب استان کرمان توسط کارخانه گلاب گیری واقع در شهر جبالبارز شمالی استحصال می‌شود و افزود: ۸۰ درصد گل‌های تر برای گلاب گیری و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک با اهداف صادراتی استفاده می‌شود.

احمدپور متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار را  ۲۰۰۰ کیلو گرم عنوان کرد که بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان‌های جیرفت (حوزه جبالبارز شمالی و ساردوئیه) و عنبر آباد است.

وی کیفیت محصول را مستلزم برداشت به موقع  گل محمدی دانست و گفت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصالی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گل محمدی را  از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رُزها  دانست که در بیشتر نقاط ایران به‌ منظور تولید عطر و گلاب و گیاه تزئینی مورد توجه بسیار قرار گرفته و اظهار کرد: در هیمن راستا مدیریت امور باغبانی جنوب استان کرمان و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی گل محمدی را به عنوان کشت جایگزین سایر گیاهانی که مصرف آب زیادی دارند در مناطق مستعد احداث گلستان در دستور کار سیاست های تغییر الگوی کشت دارد.

وی راه اندازی و توسعه صنایع فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتظار می رود با همکاری دستگاه‌های ذیربط  زیرساخت های لازم در منطقه هرچه سریع تر احداث شود تا محصول برای فرآوری به شهرهای فرستاده نشود.

انتهای پیام/


استانی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.