بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی

جام جم آنلاین: «اصل در روابط خارجی دولت اسلامی» عنوان کتابی ۱۸۲ صفحه‌ای است تالیف سیدجواد ورعی از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که سال ۱۳۹۰ در قطع وزیری با شمارگان ۱۰۰۰ نســخه و بــــهای۲۸۰۰ تومان چاپ و منتشر شد.

کتاب حاضر به بررسی فقهی قاعده بنیادین در روابط دولت اسلامی می‌پردازد و مخاطبان آن، طلاب و مدرسان حوزه و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

مولف کوشیده است مساله مهم روابط بین‌الملل دول اسلامی را با محوریت فقه اسلامی مبتنی بر مصرحات قرآن یا استنباطات اهل خبره و طبق قوانین ماخوذه از فقه تشریح و تبیین نماید.

کتاب بررسی فقهی اصل در روابط خارجی در امت اسلامی در چهار فصل: کلیات، اصالت جنگ و جهاد، اصالت صلح و مصلحت مبنای روابط تهیه و تدوین شد.

در فصل کلیات۲ بخش: بررسی واژه‌ها و فواید تاسیس اصل مطرح شده. در فصل دوم نیز دو بخش هر بخش مبتنی بر چند گفتار و مبحث به اصالت جنگ و جهاد، جهاد ابتدایی در اسلام و مستندات آن، نقد و بررسی با استفاده از آیات قرآن و روایات و سیره رسول‌الله و اجماع است.

فصل سوم نیز به همین ترتیب تبویب و فصل‌بندی مرتب و روشمندی صورت گرفته است.

اصالت صلح: دلایل، وجوه رجحان صلح بر جنگ، هماهنگی صلح با هدف آفرینش انسان باز با استناد به آیات الهی و مجاری مشخص شده دیگر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم، محوریت و مصلحت و وجهه مبنایی آن در روابط دولت اسلامی با سایر دول مورد تبیین و تاکید قرار گرفته است.

اهداف این کتاب، کشف اصل و قاعده است در روابط دولت اسلامی با دولت‌های دیگر بنا بر فقه امامیه و تعیین سیاست کلی روابط خارجی با دولت‌های دیگر مبتنی بر مکتب اهل بیت (در نظام جمهوری اسلامی ایران)‌، و دفع شبهات دشمنان اسلام.

در پایان مطالب کتاب مورد جمع‌بندی و نتیجه‌گیری قرار گرفته و اعلام شود که: «مصلحت به عنوان مبنای روابط کاملا مضبوط و منضبط است و بر مدار اصول و معیارهای ثابتی استوار.»


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.