بررسی‌ها و یافته‌های تازه درباره ارتباط نوشیدنی‌های شیرین وا چاقی

سلامت > عمومی
یک پژوهش جدید ارتباط محکمی میان مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و همه‌گیری چاقی برقرار می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس یک بررسی بزرگ چنددهه‌ای که ۳۳۰۰۰ آمریکایی را در برمی‌گیرد، برای اولین بار به طور واضح نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های شیرین در زمینه داشتن ژن‌های افزاینده وزن، با عث افزایش خطر چاقی بیشتر از حدی می‌شود که به تنهایی از وراثت می‌توان انتظار داشت.

این یافته‌ به این معنی است که چنین نوشابه‌هایی به طور خاص برای افرادی زیانبار است که مستعد چاقی هستند. البته اغلب ما دست کم برخی از این ژن‌های چاق‌کننده را داریم.

به علاوه دو بررسی بزرگ دیگر نشان داده‌اند که اگر به کودکان و نوجوانان به جای نوشیدنی‌های شیرینی که معمولا مصرف می‌‌کنند، نوشابه‌‌‌های بدون کالری داده شود، آنها اضافه وزن کمتری پیدا می‌کنند.

در مجموع این نتایج قویا بیانگر آن است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین، مستقل از آنکه رفتارهای ناسالم دیگری مانند پرخوری یا بی‌حرکتی وجود داشته باشد، باعث اضافه وزن می‌شود.

البته خبر خوب برای علاقمندان به نوشیدنی‌های گازدار این است که این بررسی‌ها نشان داده‌آند که انواع بدون قند این نوشیدنی‌ها خطر چاقی را بالا نمی‌برند.

رودی لیبل از دانشگاه کلمبیا که نقشی در این بررسی‌ها نداشته است، می‌گوید: “شاید بتوان حس چشایی را فریب داد، و علاقه به مزه شیرین را ارضا کرد، بدون اینکه تاوانی با دچار شدن به اضافه وزن پرداخت.”

نوشیدنی‌های شیرین بزرگترین منبع کالری در رژیم غذایی آمریکاییان است و آنها را به طور فزاینده‌ای در چاقی بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان و اضافه وزن یا چاقی دو سوم بزرگسالان مقصر می‌دانند.

مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چاقی به موازات هم در آمریکا افزایش یافته است و از دهه ۱۹۷۰ تا به حال بیش از دو برابر شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.