بررسی آرایش انتخاباتی جبهه های فعال در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار ایرنا، از مجموع ۱۳۰ نامزد انتخاباتی که برای ۶۵ کرسی نمایندگی در ۳۳ حوزه انتخابیه رقابت می کنند، حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، شهرری و اسلامشهر با داشتن ۵۰ داوطلب بیشترین نامزدهای این مرحله را به خود اختصاص داده است.

در این حوزه که ۲۵ کرسی بهارستان آن خالی مانده است، جبهه ها و گروه های مختلفی به حمایت از شخصیت های مورد نظر خود پرداخته اند که مهمترین آنها را ‘جبهه متحد اصولگرایان’، ‘جبهه پایداری’، ‘جبهه ایستادگی’، ‘جبهه حامیان ولایت’ و ‘صدای ملت’ تشکیل دادند.

بررسی لیست های انتخاباتی این جبهه ها نشان می دهد به جز ‘صدای ملت’ بقیه جبهه ها لیست کامل ۲۵ نفره ارائه دادند و تبلیغات خود را درباره آن ها آغاز کردند.

علاوه بر آن اشتراکات فراوانی هم در لیست های منتشره بین جبهه ها و گروه ها دیده می شود که جبهه متحد اصولگرایان با جبهه حامیان ولایت با داشتن ۲۲ نماینده مشترک، نزدیک ترین لیست معرفی شده را به خود اختصاص داده اند.

پس از آن جبهه ایستادگی با جبهه متحد اصولگرایان در ۱۹ مورد به صورت مشترک لیست ارائه داده اند اما نامی از ائتلاف در آن وجود ندارد و مسئولان جبهه ایستادگی تأکید کرده اند که ائتلاف نخواهند کرد.

اشتراکات جبهه ایستادگی و حامیان ولایت نیز ۱۷ نفره است و کم ترین اشتراک مربوط به جبهه پایداری و جبهه حامیان ولایت با ۳ نامزد مشترک است.

جبهه پایداری نیز با داشتن ۱۷ نماینده اختصاصی،‌ مجزا ترین لیست انتخاباتی مرحله دوم را به نام خود رقم زده است.

با ملاحظه این آمار به نظر می رسد بیشترین رقابت در تهران بین نامزدهای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری باشد.

نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز گذشته تبلیغات خود را آغاز کرده اند و تا ساعت ۸ صبح روز ۱۴ اردیبهشت فرصت دارند تا بار دیگر نظرات، آرا و دیدگاه های خود را به مخاطبان منتقل کرده و شانس خود را برای برگزیده شدن، افزایش دهند.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۱ در ۱۸ استان که متشکل از ۳۳ حوزه انتخابیه و حدود ۱۴ هزار شعبه اخذ رای انجام می شود که در آن ۶ حوزه به صورت تمام رایانه ای و در حوزه انتخابیه تهران نیز ۵۰ شعبه اخذ رای به صورت کاملا اتوماتیک رای گیری صورت می گیرد.

بنا به گفته رییس ستاد انتخابات کشور، افرادی که در مرحله اول در هریک از حوزه های وارد شده به مرحله دوم رای داده اند، می توانند در انتخابات جمعه آینده شرکت کنند.

هم چنین تابعین نظام جمهوری اسلامی که در فاصله ۱۲ اسفند ۹۰ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۱ به سن ۱۸ سال تمام رسیده اند یا افرادی که به هر دلیل نتوانسته اند در مرحله اول انتخابات شرکت کنند،‌ مجاز به رای دادن در هریک از حوزه های مجری انتخابات مرحله دوم هستند.

سیام/۱۴۲۹ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۲۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.