بررسی اعزام میلیونی حجاج به مشاعر مقدسه/طراحی مجدد نقشه مطاف و تعدد طبقات در منا

از سوی سازمان حج و زیارت عنوان شد

توصیه اجرای نقل ترددی در موسم رمضان، طراحی مجدد نقشه مطاف و تعدد طبقات در منا و استفاده از فناوری در حج از جمله مسائلی بود که در نشستهای پژوهشی در مدینه منوره و مکه مکرمه

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری،  سمینار حج نشست مقدماتی با حضور بیش از هشت سازمان دولتی و خصوصی برای بررسی برخی پرونده های مربوط به ” گروه بندی و اعزام حجاج بیت الله الحرام به مشاعر مقدسه” برای موسم حج امسال در مدینه منوره آغاز شد.

پس از این نشست مقدماتی، نشست نهایی با حضور بندرالحجار وزیرحج عربستان برگزار شد، در نشست اصول اولیه طرح عملیاتی اعزام حجاج به مشاعر مقدسه تصویب شد که این مصوبات به خالدالفیصل رئیس کمیته مرکزی حج عربستان تحویل داده می شود تا آن را تصویب کند.

حاتم قاضی معاون امور حج وزارت حج عربستان گفت کارگاهی که از روز سه شنبه آغاز به کار کرد، در چارچوب آمادگی های زودهنگام برای موسم حج امسال به شمار می رود و در راستای اجرای دستورات نایف بن عبدالعزیز ولیعهد، وزیر کشورو رئیس کمیته عالی حج عربستان قرار دارد که بر ادای وظیفه و آمادگی خوب برای استقبال از حجاج بیت الله الحرام تاکید کرده است.

به گفته وی، وزارت حج عربستان، کارگاه ویژه ای درباره ” موضوع اعزام حجاج به مشاعرمقدسه” با نظارت بندر الحجار وزیر حج و با همکاری سازمان‌های ذیربط برگزار می کند.

تاکید بر ضرورت ارتقای خدمات به زائران بیت الله الحرام
قاضی گفت: تمام این اقدامات با هدف بررسی طرح اعزام حجاج بیت الله الحرام به مشاعر مقدسه در موسم حج امسال با در نظر گرفتن درسها و نکات مثبت در موسم حج گذشته انجام می شود.

قاضی افزود: شرکت کنندگان در این جلسات بر وضع پایه ها و اصول طرح اعزام حجاج به مشاعر مقدسه تمرکز می کنند.

معاون وزارت حج عربستان تاکید کرد: هدف از این اقدامات و تلاشها ارتقای خدمات به حجاج و زائران است تا حدود دو میلیون حاجی بیت الله الحرام از شیوه ها و طرح اعزام به مشاعر مقدسه و ایستگاههای قطار و پل جمرات بهره مند شوند که هدف از آن، جلوگیری از ازدحام حجاج و مشارکت در روان شدن اعزام و جابجایی حجاج میان ایستگاههای قطار و مشاعر مقدسه است.

قاضی افزود: نشانه ها و شاخصهای موفقیت موسم حج امسال، از نظر کیفیت بهتر از سال گذشته خواهد بود.

توصیه به اجرای نقل ترددی در عمره ماه مبارک رمضان
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، از سوی دیگر پژوهشگران شرکت کننده در دوازدهمین سمینار مطالعات حج در مکه مکرمه بر ضرورت ایجاد زیرساختهایی برای داده های مکانی چه در سطح ملی یا منطقه یا استان یا شهر و به ویژه شهرهای بزرگ و تکیه بر فناوری در اقدامات حج و عمره به ویژه در ارتباط با مقایسه، تعداد و پیش بینی ها تاکید کردند. 

توصیه‌ها و پیشنهادهای ارائه شده در این سمینار همچین شامل تاکید بر گشوده شدن زمینه های مختلف در مقابل حجاج برای مشارکت در زندگی علمی در مکه مکرمه، حمایت از تلاشهای علمی و میدانی در زمینه توسعه زبان بصری برای اداره جمعیتهای حجاج برای تضمین روان شدن حرکت حجاج در مشاعر مقدسه با شیوه علمی، تلاش برای ایجاد مرکز مطالعاتی در کارگاه بافت پرده کعبه برای توسعه پرده کعبه، بازنگری در طراحی مطاف فعلی برای افزایش گنجایش این مکان مقدس و تکیه بر طراحی جدید بر سیستم حرکتی یکپارچه مبتنی بر اصل سلامت مطاف و اتخاذ راه حل ریشه ای برای مشکل ازدحام در مطاف ارائه شده از مرکز مطالعاتی برای توسعه مطاف، درخواست پژوهشگران برای اتخاذ سبک ساختمانهای مسکونی چند طبقه به عنوان جایگزین برتر برای توسعه در دامنه کوههای منا و استفاده از نقل ترددی در خلال ماه مبارک رمضان از دیگر موارد مطرح شده بود.

در جلسات روز دوشنبه، ۱۸ سند و گزارش علمی از سوی پژوهشگران شرکت کننده در سمینار مطالعات حج و عمره در مکه مکرمه ارائه شد.

همچنین به کارگیری فناوری تبلیغ اسلامی در اطلاع رسانی و راهنمایی زائران حرمین شریفین و نقش رسانه ها در این زمینه از دیگر موارد مطرح در این سمینار بود.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.